Beef en Steak

Wat is jouw favoriete mes?

Smokin' Yuma

Kooltjesharker
Berichten
197
Wat is jouw favoriete (keuken/bbq) mes, en waarom?

Voor mij is het deze, een Herder groentemes.
Ik gebruik hem inmiddels al wel 10 jaar, meerdere keren per dag.

Een vriend van mij doet mee aan van die middeleeuwse themadagen, en die had er destijds eentje bij zijn uitrusting.
Dat klikte gelijk voor me. Dus toen heb ik er zelf ook eentje gezocht, dat was deze.

Nieuw zijn ze best duur, maar de mijne (inmiddels 3) waren allemaal tweede hands (afgedankt, roestig, handvat los, goedkoop)
De andere twee liggen al jaren in de kast, opgeknapt maar daarna nog nooit gebruikt. Als reserve dus maar.

Hij is niet te groot, het handvat is comfortabel, het lemmet is lekker dun maar sterk, en hij blijft lang scherp.
Het snijvlak mag trouwens wel weer eens bijgewerkt worden (zag ik net), want hij is niet helemaal recht meer #todo

DSC05202.JPG


Hij is trouwens totaal niet geschikt voor grote stukken vlees, dat werkt op een of andere manier niet helemaal lekker.
Daarvoor gebruik ik meestal een gewoon rvs koksmes, een hakmes natuurlijk, en vanaf deze week een echt uitbeenmes.
 
Hier een set Porsche type 301. Al vele jaren tevreden over. Waarom? gewoon omdat het van Porsche is.

Als edc een Cold Steel recon 1, ook wel eens het breekijzer van Cold Steel genoemd. We zitten met paarden en dan heb je regelmatig een goed zakmes nodig.

En als er een groter stukje vlees dient gesneden te worden dan hebben we nog de practical katana :cool:

DSC_4476.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heb er een bulk, oa van global, f’dick, hanos eigen merk, wmf en victorinox.
Maar mijn favoriet waar ook niemand aan mag komen is mn zwilling twin cuisine.
 

Deze👌🏼
 
Praktical Katana :LOL:
Af en toe even de wei in?

Ik doe de laatste tijd trouwens ook veel met het hakmes. Keek ik vroeger nooit naar om, maar vind het nu stiekem toch wel een veelzijdig ding. De verandering kwam omdat ik een tijdje helemaal obsessed was met het maken van de perfecte crispy pork belly, en in die video's doen ze bijna altijd alles met zo'n groot hakmes 😄
 
Denk dat het voor mij dit koksmes is, heb ik altijd veel plezier mee. Lekker dun achter de snede en snijdt gewoon super. Ook makkelijk scherp te houden.

 
Heb er eigenlijk 3 die het meest in mijn hand liggen en taboe zijn voor mijn vriendin.

Kleinste Carl schaaf ( de alles kunner. )
Middelste Herder.
En laaste is ook een Carl schaaf
Mes met houten handvat ooit eens opgepikt in een kringloop. Mega fijn mes voor de grote stukken vlees. (T.j.Mollyboan-Lux)

20240528_201301.jpg


20240528_202107.jpg
 
Het past natuurlijk niet in het rijtje hier, maar mijn favoriete mes is een victorinox koksmes 20cm die een paar jaar geleden 30 euro was op bol.com.
Ligt prima in de hand en blijft vrij lang redelijk scherp. Als ik hem gebruikt heb mik ik hem in de vaatwasser en eens in het half jaar slijp ik hem eens. Dus ik heb er nauwelijks omkijken naar, precies wat ik zoek in een mes voor dagelijks gebruik.
 
Het favoriete mes hangt natuurlijk af waar je het voor gaat gebruiken. Voor algemeen gebruik in de keuken voor groente en kip gebruik ik een Wusthof Ikon of een Kai Shun Premier Tim Mälzer. Beide zijn 16cm. Voor bijvoorbeeld brisket heb ik een Dalstrong Gladiator 14" slicer en een Fdick Mastergrip uitbener.
Tot nu toe de perfecte combi.
 
Mijn standaard koksmes en groetenmes gebruik ik het meeste, maar er is een reden dat mijn Paudin uitbeenmes nog elke keer keurig in het originele doosje teruggelegd wordt. Dit mes is ook zo scherp dat ik er anders mee om ga merk ik.
 
Ieder mes heeft zijn functie, als je het over meest gebruikt hebt, zijn dat de allrounders over het algemeen de Koksmessen en Office messen (die laatste worden ook utility/universeel/groente messen genoemd.

Welke ik heel vaak gebruik zijn de Wüsthof Classic ikon Koksmessen 20 cm en 16 cm
De Wüsthof Classic ikon officemesjes 9 cm. en 12 cm.
Het universele mes van Eden Damast 13 cm. is ook een heel fijn mesje

Maar zoals gezegd elk mes heeft zijn functie, al worden de allrounders uiteraard het meest gebruikt. Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld
het Wüsthof Classic ikon broodmes of het flexibele fileermes ook hele fijne messen zijn.
Wat ook niet vergeten mag worden is dat een mes heel persoonlijk is, iedereen heeft verschillende handen en ligt niet elk mes lekker bij eenieder in de hand.
 
Mijn standaard koksmes en groetenmes gebruik ik het meeste, maar er is een reden dat mijn Paudin uitbeenmes nog elke keer keurig in het originele doosje teruggelegd wordt. Dit mes is ook zo scherp dat ik er anders mee om ga merk ik.
soow, ik heb m gegoogled. Ziet er gaaf uit. Maar heb je een idee of dit van een duurzame staalsoort is gemaakt? VG10 of VG-MAX bijvoorbeeld?
 
soow, ik heb m gegoogled. Ziet er gaaf uit. Maar heb je een idee of dit van een duurzame staalsoort is gemaakt? VG10 of VG-MAX bijvoorbeeld?
In de omschrijving staat "hoogwaardig roestvast Duits carbonstaal"

Op de site van Paudin:
PAUDIN Japans Uitbeenmes
Allround uitbeenmes met esthetisch ingelaserd Damascus patroon
Hoogwaardig 1.4116 Duits Carbonstaal
Hardheid van 56+ HRC
Ergonomisch en antislip handvat van luxe pakkahout
Japans geslepen in een hoek van 15 graden
Gehard met vloeibare stikstof
Vlijmscherp
Lemmet van 20 cm
Niet te zwaar en goed gebalanceerd
Perfect voor uitbenen, villen, fileren, trimmen en ontvliezen
Hoog kwalitatief keukenmes


Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
In de omschrijving staat "hoogwaardig roestvast Duits carbonstaal"

Op de site van Paudin:
PAUDIN Japans Uitbeenmes
Allround uitbeenmes met esthetisch ingelaserd Damascus patroon
Hoogwaardig 1.4116 Duits Carbonstaal
Hardheid van 56+ HRC


Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
Ja, ze schrijven van alles op. Meeste mensen weten niet waar de diverse grootheden, werkstofnummers etc voor staan.
Is dus gewoon martensitische roestvrij staal wat met dit koolstofequivalent (sommetje van de verhoudingen C, Cr, Mo, V) prima te harden is. Het beperkte koolstof gehalte (0,5%) zorgt voor een minder bros maar ook "zachter" (56 hardheid rockwell C) mes dan de japanse staalsoorten voor messen.de 15% chroom biedt bij normaal gebruik en opbouw van de oxidehuid voldoende weerstand tegen corrosie. Prima materiaal voor messen.
De slijphoek zet ik zo mij vraagtekens bij.
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd weet ikzelf ook weinig van staalsoorten ed af. Ik vond dit een mooi mes voor deze prijs, en de scherpte heeft me verbaasd. ik gebruik het dan ook nog niet zo comfortabel als mijn andere messen.
Om hem in de toekomst te slijpen heb ik een Horl 2, dus ik kan mooi de slijphoek van 15 graden aanhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan