Beef en Steak

Wat is jouw favoriete mes?

@Bart1978 groot gelijk dat je op looks gaat hoor. En als ie goed snijd, wat moeten wij daar dan over zeggen? Echter zoals als is gezegd kunnen ze van alles schrijven op internet. Ik ben geen expert, maar toch heb ik mijn vraagtekens hierbij.
Ik vind het inderdaad een beetje vreemd dat je een mes hebt met een slijphoek van 15 graden (wat je normaal ziet bij Japanse messen), maar wel een hardheid wat meer past bij een Westers mes. De meeste Japanse messen zitten op een HRC van 60+. Dus als ze hier 56 opschrijven heb ik daar een beetje mn vraagtekens bij. Bij die plus erachter krijg ik een beetje het gevoel of ze zelf ook niet precies weten wat ze hebben gemaakt.

Kijk effe op Knivesandtools.eu Dit is een Nederlands bedrijf die er erg veel artikelen over heeft.
 
Weet iemand welk mes dit is?
265f3f910dd3b04ad0cb3c0a66c2bc95.jpg
Dat is een Nakiri (Japans Groentemes), mooi mes!
 
Heb nog niet zoveel ervaring met messen maar dat zal vanzelf wel komen denk ik.
Tot op heden (pre kamado) was ik eigenlijk altijd best tevreden met deze ikea messen.
Ik deed deze messen altijd zelf even aanzetten maar merkte dat dat niet altijd even goed gaat 😅.

Zijn er mensen met ervaring van een slijpsysteem? Ik krijg de laatste tijd vaak reclames van de horl 2 en vroeg me af of dat nou echt werkte of dat het meer een gimmick is?

IMG_0512.png
 
Heb nog niet zoveel ervaring met messen maar dat zal vanzelf wel komen denk ik.
Tot op heden (pre kamado) was ik eigenlijk altijd best tevreden met deze ikea messen.
Ik deed deze messen altijd zelf even aanzetten maar merkte dat dat niet altijd even goed gaat .

Zijn er mensen met ervaring van een slijpsysteem? Ik krijg de laatste tijd vaak reclames van de horl 2 en vroeg me af of dat nou echt werkte of dat het meer een gimmick is?

Bekijk bijlage 66021
Ik heb de Horl, en ik kan je zeggen: het werkt echt!

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Ik begrijp dat hier op het forum de echte liefhebber zit. Het oog wil ook wat en mensen gaan voor messen uit het particulier topsegment.

Stel dat ik een goede messenset wil aanschaffen maar geen hoofdprijs ervoor over heb. Wat is dan een goed merk wat degelijke kwaliteit heeft. Hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar meer beste "bang for buck" zoals de Australiërs zeggen.
 
Victorinox is denk ik dan een goede keuze.
Zelf heb ik veel messen.
Een messenblok met 7 messen van solingen, bij onze keuken gekregen.
Porschedisign en een fileermes wursthoff en nog wat andere losse messen van allerlei merken en prijsklassen.
Mijn Sabatier koksmes die gebruik ik het meeste den ik.
Ook de niet roestvrije molen mesjes gebruik ik veel.
 
Mijn mes is een Eden Damast 13 cm, utility mes!
Een mes is heel persoonlijk, het moet sowieso goed in de hand liggen!

Ik heb ruim 14 jaar een groene leguaan gehad en daar moest ik veel groenten en fruit voor snijden ;)
Voor een baby leguaan kleine stukjes, anders kunnen ze zich verslikken maar naar mate dat ze een volwassen dame werd moest ik iedere week een 12 liter emmer met groenvoer snijden, soms wel 2 emmers!
Ik heb verschillende messen geprobeerd maar dit mes is voor mij het beste, ligt goed in de hand en ik kan bij wijze van spreken met mijn ogen dicht dingen snijden 😅
 
Victorinox, Zwilling, Friedrich Herder / molen (y)

60HrC of meer voor een keukenmes is echt wel hard, misschien zelfs wel de praktische bovengrens voor een keukenmes?
Case and point...

Mijn nieuwe Victorinox fileermes heeft een hardheid van "maar" 50HrC (Hardheid op de Rockwell C schaal).

DSC05209.JPG


En mijn huidige favoriete mes, die uit de OP, is met 58HrC een stuk harder.

DSC05208.JPG


Doe ermee wat je wilt.
Was iig een leuk excuus om mijn eigen messen eens te meten :ROFLMAO:😇
 
Laatst bewerkt:
Global Deba en Global Nakiri. Een een hammes uit Greve Italië. En verder een helaas niet meer geleverde Ikea sotanku
 
Terug
Bovenaan Onderaan