BasBQ
Beef en Steak

Wat is een makkelijk gerecht om voor de eerste keer te proberen?

Gemineye

Tondelzoeker
Berichten
11
Ik blader even door al jullie creaties heen, waarvoor hulde. De één nog lekkerder dan de ander. Maar, zeg ik dan even als voorzichtige starter die het nog wat onder de knie moet krijgen; het ene gerecht is ook nog ingewikkelder dan het ander.

Ik zoek eigenlijk een eenvoudig gerecht om mee te beginnen. En dan bedoel ik natuurlijk geen hamburgers bakken want dat lukt me op mijn Weber ook wel. Liefst iets op een lagere temperatuur. Grootste uitdaging zal worden om de temperatuur een beetje stabiel te houden (ik zal eerst eens oefenen zonder wat vlees erin). Ik zoek een gerecht wat niet ál te lang hoeft te liggen (geen hele dag) en wat niet allerlei ingewikkelde handelingen en verschillende temperaturen vereist.

Ik zat zelf te denken aan een stukje zeeuws buikspek ofzo. Als ik de temperatuur even constant kan houden, moet dat lukken lijkt me zo, of onderschat ik het nou?

Hebben jullie nog suggesties voor makkelijke gerechten in de kamado voor de voorzichtige beginner?
 
Spekje is een perfect stukje vlees om eerste L&S sessie te proberen.

Het is geen rocket science gewoon eraan beginnen, komt wel goed.
 
Je zegt het zelf al, het vuur de baas zijn daar draait het om.
Oefenen zonder vlees is zonde.
Eenvoudige gerechten om mee te beginnen zijn Beer Can Chicken, een lekkere beenham van de supermarkt zijn makkelijke gerechten, die niet een twee drie mislukken of die geen schommelingen in temperatuur kunnen
hebben.
Zalm op een plankje is ook een aanrader.
Zorg ervoor dat je een kerntemperatuur meter hebt dan weet je zeker dat je gerecht gaar is.
Maak ook veel foto’s, dat vinden we niet alleen leuk maar zo kunnen we je ook betere feedback geven.

Dit is een vraag, dus past beter in de rookkamer. Hij wordt verplaatst.
 
Laatst bewerkt:
beer can chicken had ik ook al gezien, maar ik twijfel of dat wel in deze kleine kamado past eigenlijk. Vandaar dat ik zocht naar iets kleiners. Een beenhammetje is ook nog wel een idee, dat kan maar moeilijk mislukken.

Zalm op plankje zoek ik nog even op. Zalm ben ik wel fan van!
 
Spekje is een perfect stukje vlees om eerste L&S sessie te proberen.

+1

Stuk spek was ook mijn eerste offset project. Altijd lekker, kan weinig mee misgaan.
meat4more vind ik altijd wel schappelijk met het buikspek: https://meatformore.nl/collections/varkensvlees-1

20240511_150501.jpg
 
Oerhammetjes, vrijwel zelfde bereiding als spareribs dus ideaal om te oefenen voor een klein prijsje.
 
Stuk spek is prima, niet te gevoelig voor temperatuur schommelingen. Je kan het ook gebruiken voor burnt ends. Heerlijk te maken en lekker lang op de bbq. MOINKballen of kippenvleugels kunnen ook nog. Altijd een succes en niet te ingewikkeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Vond zelf pulled chicken heel makkelijk en dan volgens de video van Nasq. Niet die in de Dutch Oven maar die andere.
 
beer can chicken had ik ook al gezien, maar ik twijfel of dat wel in deze kleine kamado past eigenlijk. Vandaar dat ik zocht naar iets kleiners. Een beenhammetje is ook nog wel een idee, dat kan maar moeilijk mislukken.

Zalm op plankje zoek ik nog even op. Zalm ben ik wel fan van!
Als een hele kip niet past doe je toch kleinere onderdelen, kippenpoten, chickenwings.
 
Thanks voor de tips allen. Ik ga binnenkort eerst eens wat spul bestellen voor de bbq (alles is nieuw voor mij, dus heb verder niet zoveel...) en ik zal dan ook eens wat vlees online bestellen. Ik denk dat ik eens met een stukje zeeuws spek ga beginnen dan. Die is online inderdaad goed betaalbaar en wat ik zo inschat ook wel te doen voor de ultieme beginner. Dan heb ik voor daar ná (als ik het dan nog steeds zie zitten allemaal natuurlijk :LOL:) alvast een paar suggesties.
 
Thanks voor de tips allen. Ik ga binnenkort eerst eens wat spul bestellen voor de bbq (alles is nieuw voor mij, dus heb verder niet zoveel...) en ik zal dan ook eens wat vlees online bestellen. Ik denk dat ik eens met een stukje zeeuws spek ga beginnen dan. Die is online inderdaad goed betaalbaar en wat ik zo inschat ook wel te doen voor de ultieme beginner. Dan heb ik voor daar ná (als ik het dan nog steeds zie zitten allemaal natuurlijk ) alvast een paar suggesties.
Klinkt goed. Laat je niet gek maken door alles wat je "nodig" hebt. Keep it simpel!! Succes met je buikspek en laat je niet demotiveren als get niet helemaal lukt. Van fouten leer je het meeste!!

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
#team beenham
 
Nog niet. Ik heb er al wel eentje gevonden die schijnt te passen! Maar moet ik nog even bestellen. Thermometer erbij, goede zak houtskool; dan kunnen we eerst even beginnen.
 
Stuk spek is prima, niet te gevoelig voor temperatuur schommelingen. Je kan het ook gebruiken voor burnt ends. Heerlijk te maken en lekker lang op de bbq. MOINKballen of kippenvleugels kunnen ook nog. Altijd een succes en niet te ingewikkeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
Ik kan het niet laten, maar MOINKballen zijn wel ingewikkeld....

Mijn eerste stuke L&S was ook spek. Daarna een beenhammetje en als 3e kippenpootjes en vleugeltjes. Ik weet niet of het al is benoemd maar zorg voor een kern temperatuur meter. Die van de ikea is prima voor mee te starten, eventueel meteen 2 nemen om ook de rooster temperatuur mee te nemen.

In ieder geval veel succes, en bij twijfel gewoon vragen. Er zit zoveel kennis hier op het forum er is altijd wel iemand die te hulp schiet.
 
Laatst bewerkt:
Hou er
Nog niet. Ik heb er al wel eentje gevonden die schijnt te passen! Maar moet ik nog even bestellen. Thermometer erbij, goede zak houtskool; dan kunnen we eerst even beginnen.
Hou er rekening mee dat je zonder platesetter de meeste tips die hier gegeven zijn niet kunt doen.

Een kamado zonder platesetter is in principe enkel grillen van vlees. Gewoon direct. Traag garen van je spek gaat zonder niet lukken.
 
Nee klopt hoor, had ik al gezien. Daarom staat hij ook nog steeds nieuw te wezen

Ik heb ondertussen besteld. Platesetter, thermometer, cederhouten plankjes, houtskool. Komende week even vlees bestellen als ik weet wanneer ik thuis werk en dan kunnen we eens wat proberen.
 
Nee klopt hoor, had ik al gezien. Daarom staat hij ook nog steeds nieuw te wezen

Ik heb ondertussen besteld. Platesetter, thermometer, cederhouten plankjes, houtskool. Komende week even vlees bestellen als ik weet wanneer ik thuis werk en dan kunnen we eens wat proberen.

Sowizo zou ik hem wel al eens langzaam laten warm worden en het nieuw er wat uit branden, zoals het stof :D En daarna kun je al eens spelen met de temperatuur om te grillen. Niets mis met wat worstjes. Of snel wat voorgegaarde ribben in de super halen die je erop cremeert. Ik zou niet wachten op die platesetter. Dat komt wel.
 
Wat @Free_ltd ook schrijft. Gewoon gaan starten.
Eerst eens dat eitje langzaam opwarmen en schoon branden.
Voor het leren beheersen van de temperatuur is een platesetter niet echt van belang. Is een kwestie van spelen met de schuifjes.

Daarna eens een grill sessie met worstjes etc proberen.

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan