Beef en Steak

Wat is een makkelijk gerecht om voor de eerste keer te proberen?

Dinsdagavond heeft de barbeque eigenlijk de hele avond aan gestaan. Ik heb er kolen in gedaan en hem aangestoken met één wokkel. Mijn eerste ingeving was dat ik er een paar in wilde doen, maar ik was eigenlijk bang dat de BBQ dan te snel te heet zou gaan worden. Dus ik heb met een open klep even gewacht totdat er een ietwat gloeiende kern ging ontstaan. Toen heb ik hem dicht gedaan en de schuiven eerst open laten staan om te kijken wat de temperatuur zou gaan doen. Hij werd toen al vrij snel 100 graden, dus dat vond ik zelf de gelegenheid om de schuiven wat dicht te doen omdat ik wederom bang was dat de temperatuur te snel op zou lopen. Dat bleek mee te vallen; de temperatuur klom heel langzaam tot plm 120-130 graden (op de dome) en ik heb toen de plate setter er in gelegd om te zien wat er gebeurt. Interessant om te zien dat de temperatuur direct zakte tot 100 graden. Even afgewacht, nog wat met de schuifjes gespeeld, maar ik geloof dat ik hem best stabiel kan houden op deze manier, dat viel me niks tegen. Toen het echt begon te onweren hier heb ik de schuiven weer gesloten en ging de BBQ langzaam uit. Opmerkelijk dat er eigenlijk alleen in het begin wat rook uit kwam, maar daarna helemaal niet meer. Zo durf ik hem best een dag aan te laten staan ivm de buren. Iets heel anders dan mijn ervaring met een Weber.

Gisteravond kwam mijn bestelling Vlees; Ik had wat spareribs besteld (in de vriezer voor later) en een paar stukken buikspek (kan ik nog een keertje oefenen). Ik heb het recept van Noskos bekeken voor Zeeuws spek en besloten dat ik het grootste deel al wel in huis had. Vanmorgen heb ik de buikspek in de marinade gedaan en in een vriezer zakje in de koelkast gelegd. Dit waren zakjes van de albert heijn, maar ik vond het wel opmerkelijk dat ik direct plakkerige handen krijg aan de buitenkant. Net alsof er stiekem al kleine gaatjes in dat zakje zitten.. Nou ja, ik heb er nu voor de zekerheid een ander zakje nog weer omheen gedaan en in een schaal gelegd. Dan maar vieze handjes, het is niet anders ;)

Zaterdagmiddag gaat ie op de nieuwe yellow egg :cool:

Goed bezig. Het klinkt als de juiste manier om de bbq te starten. Wees inderdaad voorzichtig om te heet te worden, terug regelen kost bij een keramische bbq heel veel tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

Ja precies, dat had ik gelezen. En ik las ook dat je hem de eerste keren vooral niet te heet moet stoken. Dus ik was wat (te?) voorzichtig misschien. Maar viel mee dus; dit is wel te doen.

Het aansteken van de best zware grote houtskool stukken viel me ook mee trouwens. Dat gaat best gemakkelijk eigenlijk.

Ssshhhh niet zeggen dat het eigenlijk makkelijk is!!! Hahaha goed bezig en vooral niet bang zijn om "fouten" te maken. Lekker proberen en spelen, daar leer je het meeste van. Veel plezier met het spekjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

Volgens mij gaat dat wel lukken met die temperatuurbeheersing! Lekker bezig.
Straks een mooie reportage maken van je Zeeuws spek en opschrijven wat goed ging en wat je een volgende keer anders zou doen. Over twee maanden hebben we weer de Bacon dagen. Dan kun je je bacon 🥓 badge verdienen met je Zeeuws pek 2.0.

Goed bezig. Een nieuwe Weber zonder vlees rookt ook niet hoor..... 😉 Maar ik ben Weber fan.

Terug
Bovenaan Onderaan