BasBQ
Beef en Steak

Wat gaat er niet goed? (Temp. probleem)

  • Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Ik ben het even kwijt, wie heeft er wat tips voor mij. . . . . .

Ik heb problemen om de BBQ (Weber OTP) op temperatuur te krijgen en te houden.
Verschillende briketten geprobeerd (Bouwmarkt, Weber, Kokos) maar de temperatuur blijft veel te laag, waardoor ik de laatste tijd steeds mijn gerechten af moet garen in de oven X( zoals recent een BCC, en da's toch niet de moeilijkste om te maken. Wil graag PP maken, maar dan moet ik eerst de temperatuur goed kunnen krijgen, en houden.

Gisteren nog een kleine kiprollade geprobeerd. Kleine kolenstarten vol briketten (Weber in dit geval) met een kop erop en rustig aangestoken. Ruim gewacht tot ook de bovenste briketten helemaal grijs waren en toen twee hoopjes gemaakt, aan weerszijden van de rollade.
Aanvangstemperatuur lag net op de 140o C en daalde al snel naar 120 en was met moeite (alle schuiven open en het as van de briketten geschud) op 100o C te houden.
Na 5 kwartier was alle fut eruit en de rollade op 77 graden (rustig gegaard dus en erg lekker / sappig) maar zo krijg ik geen grotere stukken gaar.

Als een volle starter het al niet trekt snap ik niet hoe ik ooit een lange run met de minion- of snake methode zou moeten doen.

Alle tips voor deze 'anfanger' zijn dus welkom, bij voorbaat dank  :-B
Groet,
Erik.
 
1ste vraag is dan: weet je heel zeker dat je onderste schuif open hebt staan? Je verval is wel erg snel en met een volle starter op temp moet je zo 250 graden aantikken (alle schuiven open).

 
Heeee? Erik

Als je echt L&S wilt doen, dan leg je eerst zo veel mogelijk koude briketten in de OTP (aan 1 kant), en vervolgens leg je daar een stuk of 10 - 12 brandende briketten op, en dan probeer je daarmee de temp te regelen tot ongeveer 110 gr.  (pas eventueel de ingepakte baksteen toe als buffer)
Vervolgens elke keer als je de OTP open "MOET" doen  (kijken is niet koken, dus minimaal), leg er dan weer een stuk of 4 koude briketten bovenop, hiermee voorkom je dat je briketten op een gegeven moment anders te ver op zijn, en dat je weer een nieuwe starter moet aanmaken)
Je ontkomt er niet aan om bij een OTP bij te moeten vullen, en dan maar als de deksel toch open moet maar wat briketten er bij doen.

Volgens mij begrijp ik uit je verhaal, dat je alleen maar hete briketten in de OTP legt (aan 2 kanten)
Naar mijn mening geven hete briketten al hun warmte reeds af (zijn immers al op hun hoogtepunt), en valt er kunnen deze uiteindelijk alleen maar minder worden. (laat ik het zo zeggen, je hebt geen ruimte meer om te spelen met je luchttoevoer)

Probeer ook met aluminiumfolie de luchttoevoer naar je kooltjes te sturen (dus je onderste (kolen) rooster helemaal dicht maken, op het stukje waar je briketten op liggen na.
Hierdoor heb jij de controle over je briketten, en niet de OTP.

Ik heb ook op een OT(G)P mijn eerste PP destijds gemaakt en met suc6, na 18 uur (zonder inpakken)
Dus als ik het kan.............

7615001282_b22bb55dcb_z.jpg


Een rollade is super om dit proces onder de knie te krijgen, voor een mooie PP straks.

Mac
 
Kleine kolenstarter is leuk voor de Wga of de minionmethode maar om voldoende briketten voor een otp wel wat weinig.
Ik gebruik altijd een grote starter er die gaat helemaal vol voor een 57 en voor een 47 bijna vol.
Dan moet ik hem beneden op een kier zetten en dan is de rooster temp 160 en dome 175 C. Ik gebruik Flamy briketen maar dit kan ook met kokos briketten van Fire up of welkoop
 
Zo te zien is het meeste hierboven al wel gezegd. Maar check ook even of je thermometer het wel goed doet. Even checken in kokend water ofzo.
Ik heb me ook wel eens op het hoofd staan krabben met een van mijn oudere metertjes, mezelf afvragend waarom de Q niet boven de 70 graden uit kwam.
(maar goed, je voelt dan natuurlijk wel aan de hitte in de Q dat e.e.a. niet klopt)
 
Frits +1
Als ik briketten gebruik dan Dammers, Ecobrasa, of Flamy, allen zeer goede kokosbriketten.
Weber briketten vind ik ronduit slecht, ruften en hebben weinig fut (energie) en geven ook nog eens bergen as.
Welkoop en Fire Up heb ik geen ervaring mee.
 
Laten we hier de topic starter even niet afleiden met een welke briketten nemen we discussie. Want dat heeft er in dit geval gewoon weinig mee te maken. Ook met weber briketten kun je een OTP prima op temperatuur krijgen.

Het probleem ligt dus ergens anders.

Wat Frits al zei, hoeveel briketten gooi je erin? Je moet toch al gauw denken aan driekwart (voor 47cm) of volle (voor 57cm) normale starter. Ik zit met driekwart starter op pak hem beet 30-35 briketten of zo (hangt natuurlijk ook af van welke soort je gebruikt).

Zo'n kleine starter gebruik je volgens mij alleen voor echt low&slow sessies met 10-15 brandende briketten of zo op een minion of snake.
 
Okee dromer je hebt een punt, neemt niet weg dat ik een keer een partij Webers had die niet eens normaal aangingen, en dus maar weinig warmte afgaven,
dus slechte/oude/vochtig opgeslagen briketten doen zeker mee in dit probleem.
Te weinig briketten had Frits ook al gezegd vandaar de +1.
Als ik de Weber OT57 gebruik voor een sessie tussen de 150-220 gr.C dan gaan er 45 gloeiende briketten in, dat is ruim 3/4 grote starter. Aan 1 kant! De split grill methode (briketten aan 2 kanten) zoals Weber die hanteert gebruik ik niet meer.
 
Ik wacht nooit tot de bovenste briketten grijs zijn. Als je dit doet blijft er weinig over van de onderste laag briketten in de starter. Als de vlammen boven de starter uit komen en deze niet meer rookt dan kiep ik deze in de bbq. Tijdens het voorverwarmen van de q worden de laatste briketten vanzelf grijs.

Zoals gezegd, een kleine starter voor een OTP47/57 is niet veel. Het ligt natuurlijk ook aan hoe warm je je q wil en de welke kwaliteit briketten je hebt. Maar als alles open staat en het is/blijft niet warm genoeg zou ik de volgende keer gewoon meer briketten nemen en de luchttoevoer iets knijpen, dan is ie regelbaar. Al doende leert men  ;)

Als de temp inzakt kun je natuurlijk ook altijd wat brandende briketten toevoegen.
 
Op mijn OTP47 heb ik aan een kleine starter genoeg om lange tijd 170-200 graden te houden, dus dat is het probleem hier niet. Zijn probleem is dat hij per direct een enorm verval heeft in temperatuur, en dat heb ik nog nooit gezien. Ik gooi meestal 3/4 van een kleine starter bovenop een laag oude kolen, en dan kan ik uren vooruit hoor.

Je weet wel zeker dat er lucht van onderen af bij kan komen? Dat er dus niet iets de schuiven blokkeert of iets dergelijks? Het klinkt alsof er helemaal geen zuurstof bij de kolen kan komen.

Andere genoemde optie is dat de kolen zo lang in de starter zitten dat ze hun warmte al bijna helemaal kwijt zijn, al lijkt me dat sterk in zo'n korte tijd. In dat geval gewoon wat kolen al in de Q leggen, en dan de kolen uit de starter erop zodat de hete kolen de koude doen ontbranden.
 
Wow! Hoop reacties. Dank jullie wel, ben ik ergblij mee. :)

Ik lees wat verschillende dingen, zal proberen wat te verduidelijken.
- Mijn OTP is een 57 cm.
- De kleine starter die ik gebruik is de 1 kg. versie van Vuur&Rook (dus daar kan het niet aan liggen  ;) )
- Mac, ik had het rooster inderdaad niet afgedekt, (omdat ik geen rook ging toepassen).
- Er lagen geen oude kolen onder, het was alleen deze starter met kop erop.
- De schuiven zijn niet geblokkeerd. Stand van de schuiven ook bij de hendel met stift op de buitenkant ( 25%, 50% en 100% open).
- De briketten kunnen natuurlijk niet al te best zijn. Was een aanbiedingspartij bij de Makro, dus misschien wel een mindere partij?
- Opslag kan ook een oorzaak zijn, ze liggen bij mij in de (houten) tuinschuur. Bewaren jullie ze anders?
- De thermometer in het deksel werkt goed, ik meet de roostertemperatuur ook met een (gekalibreerde) multimeter. Waarden verschillen wel van elkaar, maar de voeler in het deksel ligt dan ook niet op het rooster.

Ik ga nu even een nieuwe poging wagen, heb nog een kiprollade gescoord bij de keurslager, dus zelfde uitgangspositie qua vlees dan.

Zal nu 10 briketten Flamy's opstoken, en dan inderdaad niet helemaal grijs stoken. Zal ze op een partij koude leggen en het rooster inpakken.
Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten uiteraard.  :)
 
Dat laatste heeft geen zin als je hoge temperaturen wil. Dat is een methode voor low and slow.
 
Die kiprollade doe ik bij voorkeur lekker low&slow  :D
Wil ook niet perse een hoge temperatuur, ik wil een gekozen temperatuur lang vast kunnen houden, en niet een snel verval zoals je constateerde.

Hoe ging het vanmiddag verder:
Resten van vorige run (schuif helemaal open en toch zijn de briketten uitgedoofd. Ze waren ook nog grotendeels helemaal intact  :-/ )


De restanten afgeschud en bij elkaar gelegd. Rooster afgedekt, en rondom afgestopt. Tien briketten (Flamy) aangestoken en er overheen verdeeld.


Beetje rookhout en de rollade erop, zo zijn we vertrokken.


Even op temperatuur laten komen. Luchtschuif onder stond 25% open en de tempratuur op het rooster zat (en bleef) rond de 140 graden hangen. Rook en rust deden de rest.......


Na krap anderhalf uur had de rollade een kerntemperatuur van 75 graden en was hij heerlijk zacht en sappig.

Barbeque gewoon aan gelaten om te kijken wat de temperatuur gaat doen. Na 3 uur zat de temperatuur op het rooster nog op 103 graden (niets aan de stand van de luchtschuif veranderd).
Nu bijna 4 uur verder en is de temperatuur 73 graden. Deksel even gelicht en er zat nog een hele zachte gloed tussen de briketten. En lagen er nog onverbrande webers aan de kant waar ook brandende flamy's opgegaan zijn  :-/

Ik blijf nog wel even experimenteren, maar mijn voorlopige leerpunten:
- Altijd rooster afdekken
- Niet alleen hete briketten in de ketel, maar ook koude
- Een paar hete briketten zijn ook genoeg, hoeft geen volle starter te zijn

Het grote temperatuurverval van de afgelopen runs wijt ik ook deels aan een slechte partij briketten, gezien de hoeveelheid onverbrande briketten na de run (eerste foto hierboven) waarvan er nu nog een deel niet verbrand zijn.

Ga me verder verdiepen in het goed opstoken en controleren van de bbq en als dat goed gaat gaan we voor de PP  :D
 
Leuk allemaal, maar waar is het plaatje van de Rollade  :-/
Ons een beetje lekker maken, en dan geen plaatjes  :(

Maar je bent iig goed bezig geweest.
Vervelend h? dat oefenen  ;)

Mac
 
Voor die rollade moeten we even een r?ntgenfoto gaan maken, of ik stuur je morgen de day-after foto :D

Zonder gekheid, het probleem zat hem in de temperatuur, en daar heb ik het beelmateriaal bij verzorgd. Een kiprollade van de keurslager is natuurlijk lekker, maar niet echt heel erg forum waardig denk ik zo.........
 
Terug
Bovenaan Onderaan