BasBQ
Beef en Steak

Warm gerookte zalm tartaar

 

Kalekolen

Vuurmaker
Berichten
54
Voor 2e kerstdag een warm gerookte zalm gemaakt en daarvan tartaar gemaakt. Voor 1 binnen het stel ook een runder (biefstuk) tartaar met truffelmayo gemaakt.

Eergisteren de zalm (ca 1.2kg) droog gepekeld met 1/4 suiker en 3/4 zout met daarbij wat dille en peper. Ca 1,5 uur in de koelkast laten pekelen (vergeten foto’s te maken). Daarna drooggespoeld en 1,5 dag in koelkast gelaten. Vanmorgen de bbq aan en op ca 70-80 graden rustig naar een kern van 55 graden gebracht met flink wat beuk en eiken rookhout. Al met al zo’n 4 uur bezig geweest😀

Savonds de tartaar gemaakt met wat bieslook, avocado en citroensap. Eerlijk is eerlijk. De zalm zonder bewerking was lekkerder dan de tartaar zelf, welke overigens ook erg lekker was hoor. Maar puur die pluk zalm vers van de vel is echt werelds🤩

Rundertartaar was ook een mega succes, gewoon biefstuk met truffelmayo en beetje kruiden… heerlijk.
9D22C58F-F690-4F87-8669-F555AED849D2.jpeg
68202BA4-A0E6-499D-9C8D-257C53DDD6FC.jpeg
0D6E6236-819A-4017-AB62-2DA071395DBC.jpeg

Savonds de restant van de zalm vacuum gepakt met mijn net gekregen vacumeer machientje 🙂 leuk apparaatje en handig!

Al met al een lekker voorgerecht gemaakt. De warm gerookte zalm ga ik zeker snel weer maken.

0A72E5DB-5ADC-4E17-A114-B63AFC8BE3E6.jpeg
 
Daar had ik ook wel een bolletje van gelust, mooi gekleurd
 
Dat ziet er lekker uit! Zalm is altijd goed :)
 
Wat late reactie, maar ziet er geweldig goed uit! Maar even om duidelijk te zijn, de zalm was wel opnieuw koud en werd bewaard in de KK tot je de tartaar maakte?
 
Wat late reactie, maar ziet er geweldig goed uit! Maar even om duidelijk te zijn, de zalm was wel opnieuw koud en werd bewaard in de KK tot je de tartaar maakte?
beter laat dan nooit he ;) (y)

maar ik heb hem in de ochtend gemaakt gegaard en daarna in een schaal afgedekt met alu folie laten staan tot het avond eten, de tartaar was toen inderdaad afgekoeld.
 
qua weer is het bijna kerst. Dus deze kan best weer gemaakt worden dit weekend.
Ziet er goed uit
 
521873F3-3B54-499F-9169-C9A948A10568_1_105_c.jpeg


Verdekke, dat was lekker!

En inderdaad, zeer moeilijk om er af te blijven. Ook wel lekker met de lenteuitjes, avocado en limoen, maar vers van de smoker is dit echt hemels lekker! Bedankt voor de inspiratie!
 
Bekijk bijlage 37527

Verdekke, dat was lekker!

En inderdaad, zeer moeilijk om er af te blijven. Ook wel lekker met de lenteuitjes, avocado en limoen, maar vers van de smoker is dit echt hemels lekker! Bedankt voor de inspiratie!
ziet er goed uit! Eerlijk is eerlijk, direct van de bbq is hij eigenlijk het lekkerste ja
 
Terug
Bovenaan Onderaan