Beef en Steak

Waar koop ik plantaardige luchtdoorlatende folie om vlees in te laten drogen?

Smokin' Yuma

Kooltjesharker
Berichten
219
Vraagje...

Rond 5:39 gebruikt deze man een plantaardige luchtdoorlatende folie om het te drogen vlees mee in te pakken, het lijkt hierbij vooral om de hygiëne te gaan, tegen ongedierte enzo, maar bijvoorbeeld ook om kruiden op hun plaats te houden.


Heeft iemand een idee of dit ook in Nederland te koop is, of is er een goed alternatief?
Dry age zakken heb ik wel gevonden, maar ik zoek nadrukkelijk deze of een soortgelijke folie.

Ik wil binnenkort voor het eerst een stuk procureur gaan pekelen, roken en drogen.
De folie is niet perse een must have, maar het lijkt me best zinvol.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip.
Heb ik uitgebreid bekeken, maar toch is dat niet hetzelfde.

(nu wel nieuwschierig geworden naar dry aging trouwens, nooit gedacht dat de aanschaf van een rookoven, zo'n rabbit hole ging worden haha, zoveel nieuwe dingen om uit te proberen)

Onder de streep blijkt deze specifieke folie in Nederland gewoon niet te koop te zijn, althans niet makkelijk vindbaar. En in het buitenland bestellen wordt me te duur. Ik heb verschillende bbq shops gevraagd naar bijvoorbeeld een ander merk of alternatief, maar de beste tip so far is om in plaats daarvan kaasdoek te gebruiken. Makes sense, heb ik ook al een paar keer in de videos langs zien komen.

Of straks toch maar gewoon open en bloot laten drogen, en da's natuurlijk ook prima 🤷‍♂️
Ik heb er wel een geschikte ruimte voor.
 
Laatst bewerkt:
Onder de streep blijkt deze specifieke foliel in Nederland gewoon niet te koop te zijn, althans niet makkelijk vindbaar.

Al eens gekeken bij groothandels/professioneel gebruik ofzo ? Of misschien dat je lokale slager wel een idee heeft. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal in bepaalde landen gemakkelijk verkrijgbaar.
 
Als alternatief kun je runderzakeind (blinde darm van een rund) gebruiken. Die kun je online kopen of via je slager.

Heb het ook een aantal keer gebruikt om Coppa te maken, zie hieronder;


Origineel recept is volgens mij van Macbbqpit maar zie dat die site offline is.
 
Veel goeie ideeën, bedankt (y)

Runderzakeind is ook wel wat aparts zeg, nog nooit eerder van gehoord.
Al wel gevonden bij Van Beekum Specerijen, is makkelijk te bestellen.

Heb me ondertussen wat bedacht. Voor deze eerste keer laat ik het vlees toch maar gewoon onbedekt.
Dan kan ik beter zien wat er gebeurt, en eventuele schimmels of andere problemen gelijk aanpakken.

Ben niet perse bang voor schimmels, en er zijn schijnbaar ook veel goede bij, maar dat is iets voor een volgende keer.
Voor nu ben ik al blij als het drogen überhaupt lukt, en dan ook nog eens goed smaakt 😅
 
Dat ziet er lekker uit (y) :D
Ik wou dat ik zo'n voorraadje had.

Ik dacht dat ik best veel wist van vleesjes bereiden, maar sinds ik op dit forum zit..., pfff...
Er is toch nog veel te leren en te proberen 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan