BasBQ
Beef en Steak

Vroege vaderdag

 
 

Northman

Vuurmaker
Berichten
56
Wat doe je als het regent, koud is, moederdag staat voor de deur... 8 mei 2021 zou ongeveer mijn 8e big grill dag worden sinds ik mijn kamado heb dit jaar. De spareribs die ik eerder had geprobeerd moesten over en ik had die picanha nog in mijn kop. Allebei op mijn gemakje gemaakt totdat ik moest multitasken met verzoeknummers met kip en vis, dat werd wat veel. Maar de ribs en het runder staartstuk waren uiteindelijk top!😊

20210508_181804_resized.jpg

20210508_125801_resized.jpg
20210508_182933_resized.jpg
20210508_181811_resized.jpg

De ribs waren mooi geworden. 5 uur, 321 methode. 1200 gram. Standaard varkens rub, extra venkelzaadjes toegevoegd. De bottige kant met mosterd ingesmeerd en de vleeskant met wat olie. 3 uur roken op 115, 2 uur ingepakt met alleen wat appelsap en boter op 120C en toen nog een kwartiertje uit de folie met bbq saus. Veel simpeler dan ik eerder deed en een soort vereenvoudigde mix van de recepten van onze bekende Noskos, Bbq junkies en Pit Boys. Het resultaat was heerlijk en het vlees viel aan een kant off the bone, wat ik het lekkerst vind, en het dikkere stuk had meer bite. Mooie combi. Smaak was goud.
En toen kon de Picanha erop.

20210508_182052_resized.jpg
20210508_182013_resized.jpg

20210508_130850_resized.jpg

De rub was een standaard Argentijnse en daar heb ik een theelepel vers gemalen koffie aan toegevoegd omdat ik merk dat daar heel druk over wordt gedaan en dat ook maar eens wilde doen. De zwarte knoflook zorgt voor een subtiele zoete smaak.
45 min op 110C to de kerntemp 48C was, toen op de grill, ingekerfde spekzijde eerste boven en laatste minuutje met de onderkant op het ijzer. 54C kern. Van de Q gehaald, ingepakt en nog 20 min laten rusten. Super gelukt, heerlijk subtiel van smaak en mooi a pointe (tussen rose en medium). Ondertussen de zelfgemaakte Chimichurrie saus erbij gepakt en smullen maar!

20210508_194058_resized.jpg

20210508_193125_resized.jpg
20210508_192133_resized.jpg

Groentjes en kip voor moeder erbij; Lekker glaasje uit de Mendoza of een Valpolicella erbij en smullen maar! it was goood!
 
Laatst bewerkt:
Was het elke dag, maar vaderdag.....
 
Ziet er heerlijk uit.
Als vader zijn dag heeft, heeft moeder ook lekker gegeten ;)
 
Zo'n vierkant staartstuk heb ik nog nooit gezien... lijkt wel zo'n hoekige koe uit Barnyard! Maar het ziet er lekker uit Chef!
 
je hebt flink uitgepakt, ziet er goed uit allemaal! (y)
 
Smullen was dat. Hier ligt ook nog een hoeveelheid picanha te wachten op mooi weer. Ik moet net als velen wachten op vaderdag.
 
Zo'n vierkant staartstuk heb ik nog nooit gezien... lijkt wel zo'n hoekige koe uit Barnyard! Maar het ziet er lekker uit Chef!
Hij kwam van de Jumbo Foodmarkt, dit was de dikste, de meeste die ik zag liggen hadden meer de gebruikelijke 3 hoek vorm. De vetlaag was niet echt gelijkmatig. Dus waarschijnlijk heeft de slager zich wat 'versneden'. Smaakte me er niet minder om. 😊🔥
 
Wat een mooie kleur van de picanha. Sjiek.
Dit zal, in combi met de andere gerechten, op de vervroegde papili dag zeker gesmaakt hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan