BasBQ
Beef en Steak

Vreemde smaak na bereiding met Boerenbond/Pets Place kokosbrikketten

Soapy

Tondelzoeker
Berichten
6
In mijn Voorstel draadje eerder vandaag deze vraag al gesteld, maar benieuwd naar mening van mensen die deze categorie volgen:

Enige tijd geleden had ik teriyaki gehakt balletjes gemaakt. Ik was hier nogal uitgeschoten met de geraspte gember naar mijn mening. Hierdoor een flinke gember smaak, dat viel niet zo lekker bij mij.
Nu komt het vreemde. Vorige week had ik jalapeño cheddar balletjes gemaakt (zonder gember natuurlijk). Ik proefde dezelfde (vieze) smaak en kon ik alles weggooien want ik kreeg ze weg.
Die smaak zal dus niet van de gember komen maar van iets anders. Nu heb bij beide bereidingen (op de GBS 57) gebruik gemaakt van kokosbriketten van de Boerenbond/PetsPlace De binnenzak van de verpakking ziet er hetzelfde uit als deze: https://www.bakkerbrandstoffen.nl/product/kokosbriketten-10-kg/. Kan het zijn dat daar de vreemde smaak vandaan komt?

@Frits gaf aan dat het mogelijk berenlucht kon zijn van het gehakt (half om half), hebben anderen hier ervaring mee? Waren trouwens 2 verschillende batches.
Beide bereidingen waren op 130graden.

Ik hoor graag jullie mening!
 
Kan het zijn dat het vet uit het gehakt in de briketten terecht is gekomen? En zodoende bij het weer aansteken van de overgebleven briketten de zelfde geur/smaak weer af gegeven wordt.
 
Ik vind dat sommig (supermarkt) gehakt ook wel eens wat gek smaakt.
Maar kan dit zelf ook niet echt plaatsen.

Zou je de smaak kunnen omschrijven? (Zurig, weeïg, etc)
Steek je je Q aan met terpentine/chemische aanmaakblokjes?

Zo maar wat ideeën.
 
Je zou echt even de ingrediënten lang elkaar moeten leggen.
Ik ga er van uit dat je het bij andere bereidingen niet hebt, dus brandstof valt af.

Wellicht verbrande knoflook? Dat word ontzettend bitter.
Of misschien Koriander? (Zeepsmaak)
 
Ik heb diezelfde briketten wel eens gehad bij Sligro maar dan een andere papieren zak er omheen. Nare luchtjes. Ik kies nu Ecobrasa of Flamy maar beide zijn momenteel lastig verkrijgbaar. Ik denk dat die briketjes de oorzaak zijn van de smaak die tegen valt.
 
@Tjeerd, Alles was indirect naast de briketten bereid en had het lekbakje vervangen. Daar zou het dus niet aan kunnen liggen.

@Rens. , Een weeïge lucht inderdaad. Aansteken doen ik altijd met die geperste aanmaakblokjes (bruine).

De ingrediënten verschillen wel van elkaar, beide recepten van bbq-nl gebruikt. Geen koriander wat die zeepsmaak heb ik ook bij het eten. Lijkt me trouwens niet dat knoflook verbrand bij kerntemperatuur van 70graden, toch?

Deze briketten heb ik tot nu toe enkel bij deze 2 bereidingen gebruikt, voor m'n high and fast pak ik altijd houtskool.
 
@Tjeerd, Alles was indirect naast de briketten bereid en had het lekbakje vervangen. Daar zou het dus niet aan kunnen liggen.

@Rens. , Een weeïge lucht inderdaad. Aansteken doen ik altijd met die geperste aanmaakblokjes (bruine).

De ingrediënten verschillen wel van elkaar, beide recepten van bbq-nl gebruikt. Geen koriander wat die zeepsmaak heb ik ook bij het eten. Lijkt me trouwens niet dat knoflook verbrand bij kerntemperatuur van 70graden, toch?

Deze briketten heb ik tot nu toe enkel bij deze 2 bereidingen gebruikt, voor m'n high and fast pak ik altijd houtskool.

Dan zou ik het ook in de brandstof gaan zoeken.
 
Ja ga ik eens proberen, binnenkort ga ik veel klaarmaken voor een feestje dus zou zonde zijn als het weer zo smaakt!
 
Ik proef kokosbriketten dus ook en ik hoor ook bij de club die koriander zepig vind smaken. had je het al eerder bij dit soort briketten?
 
@BBCharlie, nee dit waren de eerste keren dat ik kokosbriketten heb gebruikt, daarvoor altijd houtskoolbriketten. Maar ik kan me ook niet herinneren dat ik een vreemde geur rook tijdens het opstarten van de bbq.
 
Terug
Bovenaan Onderaan