BasBQ
Beef en Steak

Vraagje over marineren icm vacumeren

 

Juulvh

Stoker
Berichten
262
Ik ben al langer aan het azen op een vacuummachientje, en gezien er vandaag op ibood staan denk ik dat ik maar eens aan de verleiding toe ga geven. Het lijkt mij vooral handig omdat mijn vriendin bijna geen vlees eet, en veel vlees toch vaak in te grote porties voor 1 persoon te krijgen is. Dagelijks naar de slager voor ??n stukje vlees vind ik ook niet zo praktisch. Als ik een vacuummachientje heb kan ik bijvoorbeeld een hele picanha kopen en die in 1-persoons porties invriezen, zodat ik altijd een lekker stukje vlees achter de hand heb.

Nu wil ik dat graag met meerdere dingen gaan doen, met name ook wat je zelf maakt, zoals hamburgers of de beroemde DanBras sateh. Hierover gaat mijn vraag. Wat doet de vriezer met marinade? Moet ik mijn vlees 24-48 uur marineren, uit de marinade halen en invriezen? Of kan ik net zo goed de sateh'tjes maken, met marinade en al vacumeren en invriezen? Ik weet niet of het er dan niet over-gemarineerd uit zal komen...
 
Normaal gesproken zou ik zeggen altijd vers maken, maar zoals je uitlegt zit je in een ??n-persoons-vlees situatie  :D

Wat betreft de sateh kan ik kort zijn; eerst 24-28 uur marineren en daarna in porties invriezen. Afhankelijk hoe snel je het uit de vriezer haalt en je door je voorraad heen bent, hoef je niet per se te vacumeren. Je kan dan eventueel zelfs de stokjes eerst rijgen en deze dan in normale diepvrieszakjes in porties invriezen.

Vacumeren met stokjes wordt een stuk lastiger, aangezien je dan kans hebt dat je de punt van de stokjes door je plastic heen krijgt. In dat geval eerst zorgen dat je er goed op let dat de punten van de stokjes goed in een stukje vlees zit verborgen, dan eerst even 1-2 uur aanvriezen en dan pas vacumeren.

Dat even aanvriezen is sowieso een goed idee voor alles wat redelijk zacht is (MOINKS, hamburgers, verse worst, etc.), anders maak je de boel plat tijdens het vacumeren.
 
Vacumeren is inderdaad ideaal voor marineren maar ook voor restentan Pulled Pork of stukken vlees en of vis.
 
Wel zou ik zeker een vacuumapparaat met vloeistoffunctie nemen. Hier heb ik dat niet en dat mis ik toch wel.



Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Ik heb hier een solis easyvac pro werkt prima kunt aangeven normal of gentle en dry of moist
 
Thnx voor de tips. Ik heb op dit moment ook een solis easyvac pro in bestelling staan, daar ga ik wel wat plezier mee beleven denk ik.
 
Voor ons werkt het prima simpel apparaat alleen niet heel veel achter elkaar sealen effe wachten anders wordt het te heet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Dat had ik gelezen ja, maar dat maakt voor mij thuis niks uit. Ik vroeg me wel nog af, je ziet vaker in een promo filmpje een takje rozemarijn ofzo bovenop een steak gelegd worden voordat die gevacumeerd wordt. Het ziet er prachtig uit, maar heeft dat zin? Die smaak zal echt niet overal komen
 
Hier ook een solis pro via ibood. Fijn apparaat.
 
Heb wel eens danbras sat? meteen ingevroren. Komt de smaak niet ten goede. Maak het nu alleen nog maar vers. Misschien scheelt het als je inderdaad eerst marineer en dan pas invriest.
 
Ik vacumeer ook met marinade maar liep er ook steeds tegenaan dat de marinade uit de zak werd getrokken. Heb mijn vacumeermachine op een verhoging gezet en de zak laten hangen. Op het moment dat de marinade omhoog komt druk ik op sealen. Er zit op mijn foodsaver ook een knop voor natte vacu?m maar daar heb ik het voordeel nog niet van ontdekt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan