BasBQ
Beef en Steak

Vraagje: Bereidingstijd 1 kg ossenhaas

Blitskater

Tondelzoeker
Berichten
19
Hello mede-Q-ers,

Voor het kerstmenu staat ossenhaas op het programma. Nu ben ik een bereidingstijdrooster aan het maken om precies uit te komen. Nou is mij vraag: wat is ongeveer de bereidingstijd van 1 kg ossenhaas op +/- 52 graden?
 
Dat ligt er een beetje aan hoe heet je je bbq stookt en welke methode je toepast.

Als je hem reverse sear bereidt met je bbq op ong. 150 graden zou ik uitgaan van 45 min tot een uurtje. Dat was laatst bij mij het geval voor een rosbief (die qua vorm wel erg op een ossenhaas leek).
 
Dat ligt er een beetje aan hoe heet je je bbq stookt en welke methode je toepast.

Als je hem reverse sear bereidt met je bbq op ong. 150 graden zou ik uitgaan van 45 min tot een uurtje. Dat was laatst bij mij het geval voor een rosbief (die qua vorm wel erg op een ossenhaas
Met rusten en dergelijke rekening houden met een uur idd.

Maar 150° vind ik wel al hoog voor een reverse, maar het gaat idd wel wat rapper. Ik doe mijn reverse altijd aan 100 a 110°.
 
Met rusten en dergelijke rekening houden met een uur idd.

Maar 150° vind ik wel al hoog voor een reverse, maar het gaat idd wel wat rapper. Ik doe mijn reverse altijd aan 100 a 110°.

Ik ben van plan het in te wikkelen met spek. Dan indirect garen tot 52 en laten rusten. Dus niet echt reverse, maar wil niet dat het te laat of te snel van de grill komt
 
Ik ben van plan het in te wikkelen met spek. Dan indirect garen tot 52 en laten rusten. Dus niet echt reverse, maar wil niet dat het te laat of te snel van de grill komt

In dat geval zou ik een initial sear doen. Eerst dicht schroeien en dan indirect aan 150° verder laten garen tot die 52°. Meeste controle ook.
 
Is dat dichtschroeien nodig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dan heeft het toch allemaal een mooier kleurtje en een dun laagje maillard wat ook extra smaak geeft.
Ik ga nu zaterdag een jodenhaas maken. Die schroei ik eerst dicht aan alle kanten en dan laat ik hem tot 54° indirect gaan met een blokje rookhout erbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan