BasBQ
Beef en Steak

Voorpret...... Kerstmenu

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
561
Ik ben benieuwd wat er zoal op tafel komt (van de bbq) deze kerst.

dus vandaar dit draadje.
 
zal meteen het spits afbijten.

Dit jaar komt er (wederom) op veler verzoek bij ons weer een Apple Brined Turkey van de bbq gerold
 
Laatst bewerkt:
Gekonfijte eend met een crème van butternut, gebakken cantherellen, grand veneursaus en millefeuille van aardappel.
 
-pannenkoeken met kipshoarma van het spit

- oosters Frans eendje met whiskyglace

-Angus flatsteak burgers met geroosterde knoflook & groentes

-verse wafel met bosbessensaus & Italiaans ijs & pure smolten chocola met truffels.
 
Samen met mijn ouders en zusje/zwager doen wij rouleren met voor en na, of het hoofdgerecht.
Dit betekend dat je of een voor en na moet maken of het hoofdgerecht.

Dit jaar hebben wij het hoofdgerecht.

Wij maken;

Eendenborst met sinaasappel-amaretto saus op een bedje van sla met Aardappelroosjes en tomaatjes.

ECD571AF-0BD1-4478-AC90-5D5AED55402B.jpeg


(De foto was een test van vorige week, de hasselback aardappelen worden vervangen voor de bekende roosjes van dit forum)
 
- vooraf ‘zalmprutje’ zoals wij dit noemen. Gerookte zalm met rode ui, crème fraishe, lente ui, PZ, kruidenboter (geen bbq)

- hoofd: de Befaamde Bavette rollade (Carpaccio stijl)

- nagerecht: Rood fruit, Mascarpone en speculaas.
 
moenteel staat er een beenham van 3.5 kilo in de pekel. die ga ik roken en voorzien van een abrikozen honging wisky glace.
de rest van de dagen eten we buiten de deur helaas
 
Klinkt lekker allemaal. Hier weinig bbq-plannen. 1e kerstdag aanschuiven, 2e kerstdag werkt vrouw in de zorg dus nog onbekend en 3e kerstdag mag ik eendenborst met cranberrysaus maken + porchetta
 
Hier eten we alleen kerstavond thuis. Het menu is dan als volgt (geen eigen foto’s):

Beef tataki
405B2A4F-BA64-4342-9682-146C2A45915C.jpeg


Varkenshaas in bacon en pistache naar recept van Ewald;
4E39BB18-C92F-43A1-945A-AE57CAF219FD.jpeg


Bastogneparfait
0F720598-4680-43AB-A55C-2D5553BCB56D.jpeg


Eerste kerstdag gourmetten bij schoonouders. Tweede kerstdag bij mijn familie; hertenbiefstuk met champignonsaus, friet en wat groentjes.
 
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar vooraf in ieder geval een tartaar van hert (krijgt rook uit de csg, dus die telt vast mee voor ‘van de bbq’) en als hoofdgerecht iets met eend en een sinaasappel-miso saus. Bijgerechten en t dessert moet ik nog even over nadenken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kreeftstaart met kruidenboter als voor en eendenborst met paddestoelensaus als hoofd (samen met gefrituurde schorseneren en rozemarijn krieltjes).
 
Menu staat nog niet helemaal vast, maar het gaat een opeenvolging van visgerechtjes worden.

- Garnalencocktail van vers gepelde garnalen en eigen cocktailsaus (geen bbq)
- Zalm gerookt op cederhout op zoetzure komkommerslierten
- Mosselen in kruidenboter met lookciabatta
- Coquilles omwikkeld met parmaham op rozemarijnstokje en gemarineerde gamba's
- Pizza's (tonijn, peperonata, finochiona, pulled pork?)
 
Wat raden jullie aan, moet er nog een sausje bij de bavette-carpaccio rollade? Het lijkt mij dat er smaak genoeg aan zit, maar ik wil geen spijt hebben als hij eenmaal op tafel staat.
 
Ik zou hem zonder saus nuttigen. maar dat ben ik.
 
Wat raden jullie aan, moet er nog een sausje bij de bavette-carpaccio rollade? Het lijkt mij dat er smaak genoeg aan zit, maar ik wil geen spijt hebben als hij eenmaal op tafel staat.
Na het vlinderen van de bavette smeerde ik deze in met truffelmayonaise van Baton. Gewoon een mooie laag voor t plakwerk niet te overheersend.

Volgens mijn gasten mag t niet meer zonder😆
 
Na het vlinderen van de bavette smeerde ik deze in met truffelmayonaise van Baton. Gewoon een mooie laag voor t plakwerk niet te overheersend.

Volgens mijn gasten mag t niet meer zonder😆
Dat ben ik ook van plan idd, maar ik bedoelde nu voor op het bord nog een sausje zoals champignonroomsaus oid
 
Je zou evt. een pepersausje kunnen maken, dan staat er tenminste iets.

Sowieso een saus die een beetje heftig is, champignonsaus oid valt qua smaak helemaal weg denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan