BasBQ
Beef en Steak

Voor het eerst zelf kipfilets gerookt

 
 

Peter_fijten

Vuurmaker
Berichten
79
Vandaag een lang uitgesteld recept op mijn “to do” lijstje geprobeerd. Gerookte kipfilet.
Het filmpje van Noskos en het recept goed beken te hebben zijn we er zelf maar aan begonnen. Het maken van de brine was natuurlijk de eerste stap. Aangezien ik vakantie heb heb ik het rustig een dag van te voren gemaakt en laten afkoelen in de koelkast.

2931a7e52f51a9584fbc9a5e5d4b45d1.jpg


De volgende ochtend kwam ik er achter dat de filets nog niet helemaal ontdooid waren dus dan maar eerst rustig ontbijten samen met de vrouw en rustig genieten van het begin van de dag.

Even later konden de filets in de brine en kon de bbq al vast voor bereid worden. Aangezien ik een doos flames and flavor heb aangeschaft om te kijken of houtskool op een weber ook wat is besloten hier meer eens low en slow te proberen. Zo gezegd zo gedaan. Toen de kip lag te drogen op een rekje de bbq aansteken. Dit was nog wel een dingetje heel anders dan briketten en voor mij helemaal onwennig. Maar na wat frutselen kwam die mooi op temperatuur. Rookhout er bij filets er op. Wachten maar.

ab7db676854ebf35f761280c92bd8466.jpg


En dat wachten duurt even eenmaal aangekomen bij 63 graden zagen ze er al super uit. Heb hierna nog een kwartier gewacht en daarna nog even tot ze de 66-67 graden aantikte (van wat ik gelezen/ begrepen heb moet dit voedsel veilig zijn).

De geur die van de filets komt doet me water tanden en de kleur is prachtig.

13e3590a320b05540446b0c2af4048da.jpg


Nu wachten tot ze afgekoeld zijn en kunnen we er wat van gaan proberen. (Wat duurt wachten toch altijd lang)

Heb wel 1 gewetens vraagje:

63 graden voor 15 min is voedsel veilig. Maar geld dit voor iedereen? Ook voor kinderen en zwangere vrouw? Nu ben ik hier wel van overtuigd maar kan dit nergens terug vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie kipfilets!
Die voedselveiligheid geldt in principe voor iedereen.
De gegevens komen bij de USDA vandaan (United States Department of Agriculture)

wil je er het fijne van weten, lees dit:

Het recept en bereiding staat ook gewoon hier op het forum:

Het leuke aan dit recept is dat het een 1,2,3-tje is.
Frits kwam ooit met het originele recept, Noskos heeft het recept ge-tuned (suiker aan toegrvoegd), en ik heb de bereiding ge-fine tuned.
Mooi he:)
 
Mooi gelukt, het is ook veilig voor zwangere vrouwen en kinderen
 
Zelf gerookte kip Is zooooo lekker.
Netjes gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan