Beef en Steak

Verschil WSM 2010 en 2012

geweldige tips! ik vraag me alleen aan hoe ik het water in de waterschaal krijg als hij in elkaar staat!

die heb ik nie ;) zijn er ook mensen die appelsap oid in doen? heb er zojuist kokend water in gedaan, maar warm water is volgens mij beter :P

Is het oude model. Prima WSM hoor, heb hem zelf ook ;)

Appelsap kan in de pan, het water zal verdampen en de smaak in de pan blijven ;) Als je hem een beetje beheerst moet je maar eens kijken voor alternatieven. Maar pas als je hem beheerst want als de temperatuur dan door schiet krijg je hem moeilijk naar beneden.

ik ben nu ook even aan het proefdraaien, vanacht gaat PP erop. Voor het eerst in WSM ipv OTX. temperatuur stijgt heel langzaam richting de 107

Veel plezier met je WSM.

Op het ventilatierooster van de deksel staat als het goed is een letter of lettercombinatie gestanst. Deze staat voor het jaartal waarin je Weber is gemaakt. (met dank aan TVWB)

A: 1979
B: 1980
C: 1981
D: 1982
E: 1983
F: 1984
G: 1985
H: 1986
J: 1987
K: 1988
L: 1989
M: 1990
N: 1991
O: 1992
P: 1993
EH: 1994
EO: 1995
ER: 1996
EI: 1997
EZ: 1998
EE: 1999
DD: 2000
DA: 2001
DU: 2002
DT: 2003
DH: 2004
DO: 2005
DR: 2006
DI: 2007
DZ: 2008
DE: 2009
AD: 2010

Vandaag even flink lopen proberen en ben flink wat wijzer. Ik heb nog wat  en hoop dat jullie het antwoord weten:
- hoeveel water doen jullie in de pan en welke temperatuur?
- hoe hebben jullie de luchtgaten staan Als de WSM eenmaal op temperatuur is?
- zetten jullie een alu bakje onder het stuk vlees bij low en slow?

Oh ja Frits hij is in 2008 gemaakt

Ik doe geen water meer in m'n WSM, maar toen ik nog water gebruikte deed ik er kokend water in. Mijn waterpan is groter dan de jouwe (nieuwer model) maar ik deed er ongeveer 3 liter in (twee volle waterkokers). Het (bij)vullen als de WSM in elkaar zit is een uitdaging. ;)

Als de WSM op temperatuur is staan twee lucht inlaten aan de onderkant dicht en de derde op 1/4 open. De bovenste blijft gewoom helemaal open.

Ik gebruik geen lekbakjes of zo maar soms is dat wel verstandiger ;) (ivm schoonmaken).

Ik heb die van mij pas 2 x gebruikt (en met water), en heb heel mijn waterpan ingepakt met alu folie, dus is het een hele grote druipbak  :)

Eenmaal binnen gewenst temp bereik, 2 schuiven compleet dicht, en met de derde fijn regelen/ bijsturen.
De bovenste staat in princiepe open, tenzij, ik met onder niet meer kan regelen (temp te hoog), dan knijp ik 'm boven af, tot de gewente temp zone weer is bereikt.

Mac

ik gebruik geen water in mijn WSM, ik volg de blog van Dennis, heb er een aardewerk schotel in staan.
Dat werkt prima

ga ik de volgende keer doen. heb nu niet zo een pot. wat doen jullie dan voor de vochthuishouding ipv water?

Ik heb een aardewerk schaal in de waterpan gelegd, water gebruik ik niet meer. Het nadeel is dat de temperatuur wat minder stabiel is maar omdat ik een controler gebruik heb ik daar geen last van.

Water in de smoker is er voor de stabiliteit van de temperatuur.
Heb geen nadelig effect gemerkt zonder water.
Btw ik heb de waterpan gewoon ingepakt in allufollie zonder aardewerk schaal werkt prima

Ik zou met water blijven werken totdat je de WSM in je vingers hebt. Als er water inzit gaat een deel van de energie zitten in het verdampen van het spul, dus mocht het vuur iets te enthousiast zijn in het begin dan heb je het weer vrij snel naar beneden.
Als je een aardewerkschaal ingepakt in je waterpan zet en geen water gebruikt, zand kan trouwens ook, dan is dat je buffer, maar het nadeel is dat als je overshoot hebt, zo heet het als je je gewenste waarde voorbij schiet, dat je dan heel lastig weer naar beneden komt.

Dus als je je WSM aan kuntsteken met water in de pan en niet boven je gewenste waarde uitkomt met het opstarten dan pas moet je aan andere dingen dan water in die pan gaan denken.

En instellingen van de roosters, zonder digitale regeling altijd de bovenste open en twee van de drie onderste dicht, de onderste op 1/4 of minder waarschijnlijk voor 107?C

Hou er rekening mee dat je WSM de eerste paar keer heter brandt, dat wordt vanzelf minder heet als je een mooi laagje aan de binnenkant krijgt. Kan zo 5?C schelen.

top thanks for the tips! kooltjes gaan er nu in!

Terug
Bovenaan Onderaan