BasBQ
Beef en Steak

Verkleurd rvs rooster na pizza sessie

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Beste allen,

Gisteren voor het eerst pizza gemaakt op de kamado. Ging echt super! De pizza's waren in 5 minuten klaar en de hele straat rook naar Italië :D. Ik had de volgende opstelling: Hitteschild op mijn rvs-rooster. Mijn pizzasteen hing er boven via het accessoire rooster van kamado joe. Gezien de hitte van de kamado (340 graden) besloten om vandaag alles even schoon te maken. Hier vielen me 2 dingen op:

1: Mijn RVS roosters zijn "mat gekleurd" na deze pizza sessie
2: Het aluminiumfolie wat op het hitteschild lag is vastgeplakt aan mijn rvs-rooster. Dit heb ik zo goed als mogelijk weg gepoest, maar krijg het niet helemaal weg. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?

Wellicht een beginnersvraag, maar is het normaal dat je RVS-rooster op ten duur mat wordt, of heb ik mijn RVS rooster beschadigd door naar een te hoge temperatuur te gaan. Zie hier een foto van de verkleuring:
WhatsApp Image 2020-12-07 at 19.21.13.jpeg


Met mijn weber kwam ik nooit zo hoog op temperatuur en poetste ik alles altijd netjes schoon. Vandaar dat ik dit niet gewend ben!
fotootje van de aluminium plekjes:

WhatsApp Image 2020-12-07 at 19.21.13 (1).jpeg
 
Mijn rvs rooster is helemaal zwart geworden van het pizza bakken.
 
Nou dat wil ik niet zeggen 😉. Hij gaat niet roesten of zo, maar ik heb wel besloten om een nieuwe te kopen voor het normale werk en deze voor pizza’s en andere lange hete sessies. Bij mensen die een pizza ring voor de Weber hebben gebeurt dit ook
 
Ik haal de roosters eruit en gebruik de ster waar de wokpan op hoort. Deze op de KJC1 op de hoogste stand met daarop de deflector, dan 4 M16 moeren met daarop de pizzasteen.

Ik zie op je foto een halve rooster. Ook een KJ?
 
Ik haal de roosters eruit en gebruik de ster waar de wokpan op hoort. Deze op de KJC1 op de hoogste stand met daarop de deflector, dan 4 M16 moeren met daarop de pizzasteen.

Ik zie op je foto een halve rooster. Ook een KJ?
Yes, heb sinds kort ook een KJ. Ik had nog geen moeren dus nu maar even opgelost met het rooster. Echter zijn ze nu best verkleurd. Ik vroeg me af of ik ze nu nog wel voor een normale vlees sessie kon gebruiken
 
Met die losse alu-sliertjes zou ik wel oppassen. Dat wil ik niet in mn vlees.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
 
Yes, heb sinds kort ook een KJ. Ik had nog geen moeren dus nu maar even opgelost met het rooster. Echter zijn ze nu best verkleurd. Ik vroeg me af of ik ze nu nog wel voor een normale vlees sessie kon gebruiken

Hebt ge uwe al proberen te poetsen? Bij mij zijn ze ook soms zwart en met Dasty en warm water krijg ik dat er wel af.
 
Hebt ge uwe al proberen te poetsen? Bij mij zijn ze ook soms zwart en met Dasty en warm water krijg ik dat er wel af.
ja heb ze extra grondig gepoetst, maar wilde helaas niet werken. Ga morgen even een pannenspons halen om het daar mee te proberen.
 
aluminiumfolie kan je beter niet gebruiken bij hogere temperaturen, die kan "wegsmelten" en de dampen komen in je eten terecht.

Ik heb 1maal gehad dat mijn rooksnippersenveloppe was weggebrand en sindsdien gebruik ik NOOIT nog alu folie behalve voor het inpakken bij l&s sessies.
 
ja heb ze extra grondig gepoetst, maar wilde helaas niet werken. Ga morgen even een pannenspons halen om het daar mee te proberen.
Je kan van die R.V.S. pannen sponsjes kopen die maken grondig schoon maar door hitte verkleurd rvs krijg je echt niet meer blank glanzend maar is dat erg?
Ik heb jaren met een roestvast rooster gedaan meest L&S (soms wel wat heter als dat nodig was) maar dat kleurde op den duur toch ook wel zwart op de plaatsen waar ik het vuurtje stookte, vond dat geen probleem.
 
aluminiumfolie kan je beter niet gebruiken bij hogere temperaturen, die kan "wegsmelten" en de dampen komen in je eten terecht.

Ik heb 1maal gehad dat mijn rooksnippersenveloppe was weggebrand en sindsdien gebruik ik NOOIT nog alu folie behalve voor het inpakken bij l&s sessies.
Die ervaring heb ik ook gehad.:oops:
 
Je kan van die R.V.S. pannen sponsjes kopen die maken grondig schoon maar door hitte verkleurd rvs krijg je echt niet meer blank glanzend maar is dat erg?
Ik heb jaren met een roestvast rooster gedaan meest L&S (soms wel wat heter als dat nodig was) maar dat kleurde op den duur toch ook wel zwart op de plaatsen waar ik het vuurtje stookte, vond dat geen probleem.
Zolang het voor het vlees geen kwaad kan, maakt het voor mij niets uit. De roosters worden toch wel een keer niet meer "zo als nieuw".
 
Zolang het voor het vlees geen kwaad kan, maakt het voor mij niets uit. De roosters worden toch wel een keer niet meer "zo als nieuw".
Je hebt helemaal gelijk 't wordt gebruikt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan