BasBQ
Beef en Steak

Verbruik briketten

 
 
 

DutchCraftBeer

Kooltjesharker
Berichten
218
Vraagje: wat is jullie gemiddelde verbruik tijdens een, laten we zeggen, een pulled pork van 6/7 kg in de WSM of ProQ Excel?

Moeten jullie bijvullen of red je het op een mand vol?

 
De PP die ik maak is meestal rond de 2,5 a 3 kilo, voor een procureur. Ik doe daar met de huidige manier een uur of 8 over op de oude zo'n 18-20 uur. Met een volle mand goede kokosbriketten en geen water in de waterpan van mijn WSM redde ik dat makkelijk zonder bijvullen. Er bleef altijd wel een laagje over.
 
Met de inpak methode zal je het wel redden met 1 volle mand. Old skool zal 6/7 kilo wel een fiks aantal uren duren en zal je waarschijnlijk wel bij moeten vullen. Ik heb 1 keer 18 uur gered op een volle mand, is me tot nu toe niet meer gelukt.
 
Het zal ook te maken hebben met de buitentemperatuur natuurlijk. Ik ga aankomende zaterdag een grote Butt doen en inpakken. Ik vroeg me af of ik het zou redden met een volle mand. Het is me nog niet gelukt, maar ook nooit eerder met Ecobrasa gedaan. Misschien nu wel.
 
Hou er rekening mee dat als het koud is dat je meer verbruikt, maar ook als er water in je waterpan zit. Dan gaat er energie in het verdampen zitten. Als je je smoker voldoende beheerst kun je de aardenwerkschaal methode hanteren en zo bezuinigen op de kolen en het is makkelijker met schoonmaken.
 
noskos zei:
Hou er rekening mee dat als het koud is dat je meer verbruikt, maar ook als er water in je waterpan zit. Dan gaat er energie in het verdampen zitten. Als je je smoker voldoende beheerst kun je de aardenwerkschaal methode hanteren en zo bezuinigen op de kolen en het is makkelijker met schoonmaken.

Leg uit!  ;)
 
En hoe lang denk je dat een Butt van 7 kg erover zou doen als ik hem inpak na een uur of zeven? Ik probeer even een strijkplank te maken, want ik moet zaterdag om 19.30 uur heel veel buiken vullen hier.
Ik probeer dus even te kijken hoe laat ik vrijdag moet beginnen. :)
 
DutchCraftBeer zei:
noskos zei:
Hou er rekening mee dat als het koud is dat je meer verbruikt, maar ook als er water in je waterpan zit. Dan gaat er energie in het verdampen zitten. Als je je smoker voldoende beheerst kun je de aardenwerkschaal methode hanteren en zo bezuinigen op de kolen en het is makkelijker met schoonmaken.

Leg uit!  ;)

kijk hier maar even, daar legt hij het heel duidelijk uit

http://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html
 
Geweldig. Ben blij dat ik lid ben geworden van dit forum.

Vraagje: de aardewerken pan zorgt dus voor verkoeling?
 
we zijn er voor elkaar voor elkaar, te helepen niet waar  :D
 
Nee de schaal zorgt niet voor verkoeling, de schaal zorgt ervoor dat er geen energie gaat zitten in het verdampen van water. Het water is een warmtebuffer, zorgt ervoor dat de temperatuur niet heel erg schommelt, en zolang er water is om te verdampen drukt het de temperatuur.
Als je een schaal gebruikt werkt die alleen al buffer. Kom je boven je gewenste waarde dan krijg je hem weer heel lastig terug omdat er ook energie in de steen opgeslagen zit (water wordt niet heter dan 100?C).

Een butt van 7 kilo zul je wel niet hebben, een butt is meestal zo rond de 3-3,5 kilo. Waarschijnlijk heb je een hele schouder, dat is de butt met de picnic. Zeg maar de schouder met de bovenarm.
Ja, hoelang gaat dat duren... Geen flauw idee. Op 121?C met inpakken mee ergens tussen de 8 en pak hem beet 13 uur gok ik zo.
Ik zou vroeg starten, warm houden of opwarmen is geen probleem. Maar als hij niet op tijd klaar is kun je er echt helemaal niets aan doen!
 
Met een volle kolenmand en inpakken moet dat gewoon lukken zonder bijvullen. Afgelopen vrijdag had ik drie procureurs met een gezamelijk gewicht van meer dan 8 kilo en dat ging prima :)
 
Thanks.

@noskos: hij is ergens tussen de 6 en 7 kg en het is een schouder :)

En ik heb al een keer goed in de zenuwen gezeten omdat the zone maar aanhield, dus ik start vrijdagavond laat ergens, NanoQ aansluiten en op de bank liggen met een biertje. Hooha.

B647785C-F596-4DFC-8369-99ADD92472E9-333-000000242A780C3F.jpg
 
noskos zei:
Nee de schaal zorgt niet voor verkoeling, de schaal zorgt ervoor dat er geen energie gaat zitten in het verdampen van water. Het water is een warmtebuffer, zorgt ervoor dat de temperatuur niet heel erg schommelt, en zolang er water is om te verdampen drukt het de temperatuur.
Als je een schaal gebruikt werkt die alleen al buffer. Kom je boven je gewenste waarde dan krijg je hem weer heel lastig terug omdat er ook energie in de steen opgeslagen zit (water wordt niet heter dan 100?).

En als ik de deksel eraf haal? Dan dropt de temperatuur toch gewoon weer?
 
DutchCraftBeer zei:
noskos zei:
Nee de schaal zorgt niet voor verkoeling, de schaal zorgt ervoor dat er geen energie gaat zitten in het verdampen van water. Het water is een warmtebuffer, zorgt ervoor dat de temperatuur niet heel erg schommelt, en zolang er water is om te verdampen drukt het de temperatuur.
Als je een schaal gebruikt werkt die alleen al buffer. Kom je boven je gewenste waarde dan krijg je hem weer heel lastig terug omdat er ook energie in de steen opgeslagen zit (water wordt niet heter dan 100?).

En als ik de deksel eraf haal? Dan dropt de temperatuur toch gewoon weer?
Door het deksel af de Q te halen zal de temperatuur inderdaad zakken. Maar door de plotse toevoer aan zuurstof krijgen je kolen een boost en gaan ze harder branden waardoor de temperatuur snel zal oplopen tot boven de originele temperatuur voordat je het deksel er af haalde.
 
En zou ik ipv een aardewerken schaal bijvoorbeeld ook een dakpan kunnen gebruiken?
Lijkt mij hetzelfde principe.
 
Bakstenen werken ook, maar het mooie van een schaal is dat het ook meteen een drupbak is (wel even infolien).
 
Vermoed van wel,want hoor ook wel eens een baksteen of alleen zand voorbij komen, Ikzelf gebruik een glazen ovenschaal. Overigens heeft je controller een open lid detection waardoor hij dit opmerkt en zich aanpast
 
zoals Nosma zegt, de aardenwerk schaal dient gelijk als vet opvang bak
 
DutchCraftBeer zei:
En als ik de deksel eraf haal? Dan dropt de temperatuur toch gewoon weer?

Wat Chris al zei, en haal altijd langzaam je deksel er af, als je hard de deksel eraf haalt dan zul je meer lucht via de onderkant aanzuigen en dan gaan de kolen harder branden. Je schrijft dat je een NanoQ hebt, ik zet altijd de schuif op mijn blower dicht wanneer ik de deksel eraf haal. Als de WSM weer dicht is dan wacht ik tot hij weer op temperatuur is (of het net niet haalt) en dan zet ik het schuifje pas weer open. Dit allemaal om overshoot te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan