BasBQ
Beef en Steak

Varkensrug "Schwarzwalder Art"

helldaddy

Sprokkelaar
Berichten
44
Ben de laatste tijd druk geweest om een  "Schwarzwalder Schinken" thuis proberen te maken. Ik kan jullie vertellen dat het aardig gelukt is.

Dit is het recept wat ik gebruikt heb, per kilo vlees:

50 gram Nitrietpekelzout
5 gram Suiker
4 gram Zwarte peper
4 gram Jeneverbes
0,8 gram Lauriesblad.

De ingredi?nten zonder het zout en de suiker in een vijzel fijn stoten. Daarna alles goed door elkaar mengen. Het vlees hiermee aan alle kanten goed inwrijven.
Dit in een goed afsluitbare bak in de koelkast zetten en iedere dag een keertje draaien. Na een tijdje komt er vocht vrij. Dit gewoon er in laten zitten.
Na een dag of 5 het vlees er uit halen en goed afspoelen met schoon leiding water. Dan het vlees op een rooster in de koelkast leggen om te drogen.
Zorg er wel voor dat alles goed schoon is, anders gaat het mis.
Als het vlees goed droog is, het vlees koud roken voor een tijd van ongeveer 12 uur. Daarna moet dit nog ongeveer 2 weken aan een spijker hangen.
Doe dit op een tochtvrije plek dit zeker niet te warm is.

Ik heb hiervoor een stuk genomen waar de slager normaal de filetlapjes van snijdt. (Ik weet even niet meer hoe dit heet)

Hieronder enkele "sfeer" foto's.





Lekker met een bolletje meloen, asperges of zo op een toastje.
De smaak ligt een beetje tussen Ardennerham en Serranoham.

Smakelijke voor wie het ook een keertje wil proberen!!

Henk
 
Deze gaat met stip op de todo list. Een koele tochtvrije plaats moet met de huidige zomer ook niet echt een probleem zijn.
 
Ziet er goed uit Henk!!
Wat voor hout heb je gebruikt en waar heb je hem in gerookt?
 
Het is gerookt op eikenhout en heb deze ronde de SmokerBBQ Arizona gebruikt.
Starten met een stuk of 4 briketten en iedere uur een stuk of 2 er bij om de gloed te houden.
 
Voor het koud roken kan ik dan ook me cold smoker gebruiken

Want dit ziet er wel heel erg lekker uit zeg!!!!!
 
Dat zij mooie projecten. Ziet er goed uit.
De offici?le kruiding is met knoflook koriander en peper. En hij wordt ingewreven met een lokale conifeer. Wacholder heet dat hout als ik me het goed herinner.
Het roken gebeurt met dennenhout.
 
Hmmm, zou cedarmot hier goed voor zijn. Emilie heeft vast wel zaagsel van haar projecten.
 
Jij weet veel Bert!! :p
 
Ziet er erg goed uit dat zal wel smaken op een lekkere donkere boterham. :D ;D
 
Bert zei:
Dat zij mooie projecten. Ziet er goed uit.
De offici?le kruiding is met knoflook koriander en peper. En hij wordt ingewreven met een lokale struik. Wacholder heet dat hout als ik me het goed herinner.
Het roken gebeurt met dennenhout.

Even nagekeken, wacholder is de jeneverbesstruik.
 
Ik keek op Google en filet lapjes worden van de lende en de rib van het varken gesneden.
 
Had ik met mijn Lomo el Trapo eindelijk iets van de lijst en dan zie ik dit..
Nu is mijn lijst weer net zo lang als dat hij was want deze moet erop! :p

Mooi project, ziet er echt heerlijk uit!

Hoe koel moet die koele plek zijn?
 
@Noskos : Dat durf ijk je niet te zeggen, ik gebruik eigenlijk alleen eiken.

@Wally : Met een coldsmoker heb ik totaal geen ervaring, maar als je het mij vraagt wel.

@MrMannetje : Ik had hem hier hangen op zo een 12 graden, koeler mag ook, ik zou hem zeker niet boven de 15 graden ophangen.
 
Zelfgemaakte gerookte ham......m?n wat goed! Ziet er fantabeltastisch uit zeg!

 
Absoluut jaloers!!
 
Ik kan het bijna proeven als ik naar de foto's blijf staren
 
Terug
Bovenaan Onderaan