BasBQ
Beef en Steak

Varkenshaassaté: direct of indirect

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Vrijdagavond met de kids op bed het rijk alleen.

Op de planning staat varkenshaassaté met salade.

Ik heb een compacte kamado. Ik heb gelezen dat de kerntemperatuur rond de 65c moet zijn.

Wat geeft beter resultaat:Direct of Indirect?

Dank alvast!

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Dat ligt helemaal aan het gewenste resultaat.
Saté maak je meestal direct zodat de marinade lekker karameliseert. Dan heb je nog de keuze deksel open of dicht.
Als je indirect gaat krijg je een langzamere garing alsof je het in de oven legt.

Dit is een leuk experiment om in je bbq notities bij te houden. Dan vind je vanzelf de beste aanpak voor hoe jij je saté het lekkerst vindt.

Toevoeging: Je kan ook indirect gevolgd door keihard direct.
 
Mijn voorkeur bleek heet indirect. Op die manier krijg je nog wel wat karamelisatie door het vrij hete rooster maar geen verbranding door direct vuur. En het vlees blijft super sappig.
 
Ben nogal een luie bbq-er dus meestal indirect tot ze bijna gaar zijn en dan nog kort direct voor de karamelisering
 
Ik zelf laat saté’s altijd eerst ff indirect opwarmen en grill ze dan.
 
Hangt een beetje af van de dikte van de stukken vlees. Als je kleine blokjes gesneden hebt, dus dunne saté-tjes, zou ik het gewoon direct doen. Als je wat dikkere stukken hebt eerst even indirect en daarna direct afgrillen.
 
3cm blokjes 8 min 200graden indirect 🤓

Ik denk dat @KamadoRobert en ik dan ongeveer op 1 lijn zitten nu ik het zo terug lees
 
Deze heb ik direct gedaan zonder deksel.
Dicht boven een enkele laag ecobrasa.
Elke 2 minuten keren en insmeren met apart gehouden marinade tot 78 graden (kipdij), stukjes van 2 a 3 cm.
IMG_20220821_183026.jpg
 
Dank voor de info. Ik ben ook een luie Qer. Dus de eerste run wordt indirect op hogere temperatuur.

Dan heb ik meteen een goed excuus om ze binnenkort nog een keer te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
In indonesië en Singapore liggen de sate's gewoon direct op een houtskool vuurtje.
Dat is en blijft het lekkerste.

Succes. Tips te over.
 
In indonesië en Singapore liggen de sate's gewoon direct op een houtskool vuurtje.
Dat is en blijft het lekkerste.

Succes. Tips te over.
Absoluut het lekkerste. Geen discussie over mogelijk 😂.
Ik zou voor beide gaan. Lekker hard grillen, indirect nagaren 😉
 
Off topic:
In indonesië en Singapore liggen de sate's gewoon direct op een houtskool vuurtje.
Dat is en blijft het lekkerste.

Succes. Tips te over.
Wat is Singapore toch een geweldig eet paradijs. De lekkerste sateh ooit gegeten en vele andere lekkere dingen.

On topic:
Ik begin eerst direct tot ze er goed uitzien, dan thermometer erin en kijken of ik ze nog wat indirect na moet laten garen.
 
Ziet er prima uit, en excuses genoeg. Er zijn immers zoveel verschillende recepten en dan zelf er een twist aangeven. :cool:

Een kleine greep,.....











Kortom nog genoeg excuses!! :ROFLMAO:


Veel plezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan