Beef en Steak

Varkenshaasje en stuff op zaterdag

Free_ltd

BBQ Junkie
Ik probeer toch elke zaterdag te BBQ'en, maar gisteren was er zoveel te doen, dat ik het bijna vergeten was. Ondertussen is die regel van 10 mensen in de tuin ook alweer om zeep en het is er toch nog netjes te koud voor.

Dan ... de moeilijke eters thuis. Dus ik even naar de lokale super in de hoop dat me wat te binnen zou vallen. Daar lagen de varkenshaasjes in promo, en dan lag ernaast nog een pakje lamssouvlaki's, en de zoon wilde een chipolata. En mijn vrouw is zot op haloumi. Heb ik ook graag.

We zijn hier niet zo de echte liefhebbers van 'te' zoete rubs en ik had laatst dan nog een minder zoete mee gebracht: Spicy Chipotle van Grate Goods.
Ik bestrooi het varkenshaasje er ruimschoots mee, en draai hem dan altijd nog ff in folie zodat het wat kan intrekken.

Begonnen dus aan de souvlaki's, haloumi en chipolata op direct vuur. De hasselback patatoes stonden in de oven. Klinkt gek, maar zo heb ik er het meeste controle over. Dus heb deze nog niet op de BBQ gemaakt.
Daar konden we dan al aan beginnen. Dan het varkenshaasje eerst op alle kanten dicht geschroeid en dan indirect (met wat chips van gemengde fruitsoorten) tot 60° kern laten gaan.

Stond versteld dat ze zoon van die lamssouvlaki's heeft gegeten. Top.

Varkenshaasje heb ik al meer klaar gemaakt, maar nu de eerste keer met deze rub en dat is heel goed bevallen. Lekker wat pittiger en niet het doordringende zoete.

IMG_4141.jpeg

IMG_4142.jpeg

IMG_4143.jpeg

IMG_4144.jpeg

IMG_4147.jpeg

IMG_4148.jpeg

IMG_4150.jpeg

ziet er goed uit allemaal.
lekker hoor.

heb je er al eens aan gedacht een eigen rub te maken? simpel en erg lekker omdat jij de smaak bepaalt

lekker hoor.

heb je er al eens aan gedacht een eigen rub te maken? simpel en erg lekker omdat jij de smaak bepaalt
Wel opletten indien je online rub recepten gebruikt, dat je de juiste verhoudingen gebruikt. Bij vergissingen tussen theelepel en eetlepel (TS vs TBSP) kan een rub behoorlijk wat pittiger worden dan je voor ogen had. (Noem me op dat vlak gerust een ervaringsdeskundige).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

lekker hoor.

Op termijn is het wel de bedoeling dat ik eigen rubs maak, maar af en toe mag ook eens lazy. Alles dat erin moet, heb ik niet in potjes staan en dus voorlopig nog met deze. Enkel moet ik eens kijken voor wet rubs die niet al te zoet zijn. Heeft de rest van het gezin een hekel aan :)

Ziet er goed uit
Aardappels niet op de Q?

Ik zou eens een workshop willen doen om daar wat meer zicht op te krijgen. Nu zet ik ze in de oven en na een kwartier gapen de schijfjes open waar ik ze dan overgiet met olijfolie, grof zout, peper en rozemarijn (en gisteren beetje kaas). Dan gaan ze er terug in en normaal gezien zijn ze dan 30 à 40min later klaar. Dus in zijn geheel 45 a 50min.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet integreren in mijn kooksessie op de kamado vermits ik er maar 1 heb. Met een 2de geen probleem. Deze patatjes gaan op 200° in de oven, maar mijn baksessie was gisteren eerst op 290° om te bakken en daarna nijpen en deflector erin waarna de temp langzaam zakte naar uiteindelijk 170°.

Dus ja, hoe ga ik dan te werk?

Ziet er prima uit lekkerrr

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Netjes hoor dit ziet er erg lekker uit, mmmmmm 🔥 (y)

Ziet er heerlijk uit, maar ik zou de aardappelen ook zeker op de Q doen! Je weet niet wat je mist, lekker poffen in de kolen 😋

Hasselback ‘in’ de kolen?
Nee Hasselback niet, die kun je gewoon indirect neerleggen. Maar wanneer je iets anders wil proberen, poffen en vervolgens in snijden en vullen na smaak 😋

Een heerlijke verzameling, het zal tevreden eters hebben opgeleverd.

Lekkere vleesjes. voor ieder zijn eigen smaak en gemak. 😋
Met veel gerechten te gelijkertijd is het passen en meten op de Q's.
Een getimede oven is dan zeker een uitkomst. Doe ik ook vaker.

Die karmeliet zou ik ook niet op de Q leggen :ROFLMAO:
Ik ben vanaf vorig jaar ook de rubs zelf aan het maken. Is ff wennen en meten, maar dit bevalt me beter en dan zonder zout.

Je hebt toch maar weer lekker bij de Q gestaan. Dat is het voornaamste. Mooi dat de brakken ook steeds meer gaan lusten. Hier eten ze altijd mee wat de pot schaft. werkt gelukkig nog steeds goed. Ook voor moeders de vrouw 😎

Aardappels op de Q duurt altijd iets langer dan gemiddeld in de oven. Dat geld eigenlijk voor zowat alle oven gerechten. Ik denk dat het komt omdat er geen geforceerde lucht verplaatsing is in de Q. Aardappels hebben hier vaak minimaal 1u nodig. En een aardappel droog stoken gaat heel lang duren. Dus ik leg ze er vaak vanaf het begin al bij. Zijn ze gaar kunnen ze er af. Pak je ze ff in met folie en laat ze liggen. Als je vlees klaar is en het gaat rusten kun je de aardappels even op hoge temp weer opwarmen en eventueel een krokant korstje geven. Ik heb het geluk dat ik meerder BBQ’s heb. Ik steek daarom altijd een 2e Q aan. Gewoon omdat het kan...

Je hebt toch maar weer lekker bij de Q gestaan. Dat is het voornaamste. Mooi dat de brakken ook steeds meer gaan lusten. Hier eten ze altijd mee wat de pot schaft. werkt gelukkig nog steeds goed. Ook voor moeders de vrouw 😎

Aardappels op de Q duurt altijd iets langer dan gemiddeld in de oven. Dat geld eigenlijk voor zowat alle oven gerechten. Ik denk dat het komt omdat er geen geforceerde lucht verplaatsing is in de Q. Aardappels hebben hier vaak minimaal 1u nodig. En een aardappel droog stoken gaat heel lang duren. Dus ik leg ze er vaak vanaf het begin al bij. Zijn ze gaar kunnen ze er af. Pak je ze ff in met folie en laat ze liggen. Als je vlees klaar is en het gaat rusten kun je de aardappels even op hoge temp weer opwarmen en eventueel een krokant korstje geven. Ik heb het geluk dat ik meerder BBQ’s heb. Ik steek daarom altijd een 2e Q aan. Gewoon omdat het kan...

Dat is het hem net. Mijn sessie was eerst direct aan pakweg 280° om alle vleesjes te bakken en het varkenshaasje aan te bakken. Daarna de deflector erin en varkenshaasje voor pakweg nog een half uur laten garen tot 60° kern. Ik weet niet hoe ik hasselback patatoes daarin moet integreren. Ik had ze bv wel op de gasBBQ kunnen doen. Denk dat ik eerder voor een 2de kamado moet gaan :D Dat was ook het plan, maar tegenwoordig ben ik de inspiratie wat kwijt. Hier komt veel voorbij, maar ik geraak nergens waar ik die stukken vlees zomaar kan pakken. En wil weer graag grote dingen maken, maar we mogen nauwelijks volk uitnodigen.

Wat de aardappelen dus betreft, heb ik in de oven wat meer gemoedsrust :D Ze in het houtskool leggen of in de folie zoals Reverse aanhaalt, dat deed ik vroeger geregeld, maar dan waren de aardappelen wel eerst voorgekookt, anders kregen we die ook niet gaar.

Lekkere vleesjes. voor ieder zijn eigen smaak en gemak. 😋
Met veel gerechten te gelijkertijd is het passen en meten op de Q's.
Een getimede oven is dan zeker een uitkomst. Doe ik ook vaker.

Die karmeliet zou ik ook niet op de Q leggen :ROFLMAO:
Ik ben vanaf vorig jaar ook de rubs zelf aan het maken. Is ff wennen en meten, maar dit bevalt me beter en dan zonder zout.
Zoals je kan zien, was die Karmeliet ook al bijna leeg :-). Drink sinds 2 weken weer alcohol. Heb het pakweg net geen 2,5 maand volgehouden :D Vorig jaar ook gedaan en geeft wel een fijn gevoel. Wel gemerkt sinds ik weer wat sterke biertjes bij het eten drink, dat ik weer minder goed slaap. Heb me de laatste maanden dus enkel aan alcoholvrije bieren gehouden en de alcohol niet echt gemist. Enkel zie ik in mijn bierfrigo al die andere staan die ik wil proeven, maar mijn vrienden drinken die meestal leeg en kan ik ook niet tegen :ROFLMAO:.

Wel de laatste tijd gemerkt van alcoholvrij/arm wat ik lekker vind:
- Brugse Sportzot
- Carlsberg 0.0%
- Jupiler 0.0%
- Witte Martini alcoholvrij (deze is nauwelijks te onderscheiden van de echte)
- Pisang alcoholvrij (bij de fruitsap merk je nauwelijks dat er geen alcohol in zit)

Al de rest van alcoholvrije bieren vallen wat tegen.

Dit ter info :ROFLMAO::ROFLMAO:

van de alcohol vrije bieren die ik tot nu toe geproefd heb is die Sportzot een van de betere, maar ook die Leffe 0,0, nochtans drink ik gewone leffe niet graag.
De gewone sleffe drink ik graag, maar die 0.0 vind ik ni lekker. Dus andersom.
Wel gemerkt dat ze steeds beter worden.

Terug
Bovenaan Onderaan