BasBQ
Beef en Steak

Vandaag m'n debuut voor de spareribs

 

LorenzoG

Vuurmaker
Berichten
64
Vandaag stond er een low en slow sessie op t programma. Spareribs op de 3-2-1 methode en grotendeels Noskos recept gevolgd.
2 dikke varkensribben gekocht bij de Sligro. Bewust gekozen om elke rib met een andere rub te voorzien om te bepalen welke het lekkerst is.

*pulled pork / beef /chicken melange
*BBQ-rub

Tijden een beetje aangepast met zo een dik bevleesde rib:
3 uur. incl 2 woodchunks appel
1,5 uur (ipv 0,75)
1 uur.

Eerste fase iets te hoog qua target temperatuur 125-130. 2e fase beter tussen 120-125, laatste fase grotendeels tussen 116-120 graden kunnen garen.

Resultaat was echt goed, met het aansnijden vielen er al stukjes spontaan af, en op t moment als je een rib oppakte moest je oppassen dat het vlees niet zo van het bot af viel. Zelf vinden wij dat t lekkerst, maar zoals ik begrijp zijn er mensen die ze dan daarmee te overgaar vinden. Ieder zijn voorkeur qua garing.

Qua smaak vind ik de BBQ lekkerder, beetje zoetig, met een lichte 'nabranding' op de tong. Vrouwlief en zoonlief vonden de andere rub qua smaak lekkerder.

Voor een volgende sparerib run, ga ik ze in vier delen klaar maken, om wat andere rubs uit te probreren.

Wat beeld materiaal bij het bovenstaande verslag ;)

Oh ja en aangezien we morgen toch bijna ingesneeuwd zijn en geen kant op kunnen, weer een low en slow sessie, maar dan pulled pork a.k.a. knorrie hier op t forum.

IMG_1411.jpg


IMG_1412.jpg


IMG_1417.jpg


IMG_1420.jpg


IMG_1421.jpg


IMG_1422.jpg


IMG_1431.jpg


IMG_1446.jpg


IMG_1442.jpg


IMG_1447.jpg


IMG_1450.jpg


IMG_1451.jpg
 
Zien er goed uit!
Was je tevreden over de rub? Ik twijfelde nog over die kleine stalen potjes om er 1 mee te nemen.
Uiteindelijk losse kruiden gedaan.
 
ja qua smaak is die goed, 1 klein puntje voor verbetering voor mezelf is nog een x of 2 extra inmoppen met BBQ sausje tijdens de laatste fase, omdat ie ietwat uitdroogt door deze rub, heb ik het idee.

Ik heb ook maar steak en gyros kruiden ervan meegnomen, voor de andere bereidingen die nog komen gaan ;)

Voor de volgende run gaan ik, jouw ketjap variant proberen! Dus ook jij bedankt voor je post.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Mooie ribbels zeg, ziet er goed uit hoor(y)
 
Dat zijn beste ribben. Jullie zullen niet snel meer ribs bestellen
Mijn vrouw heeft ze ook graag zo gaar. Liefst dat je de botjes er zo schoon uit kunt pakken. Begin nu toch serieus zin in ribs te krijgen
 
Goed gelukt zeg deze ribben
Geloof graag dat het smaakte

Mooie test ook met die 2 rubs
 
Terug
Bovenaan Onderaan