BasBQ
Beef en Steak

UDS te heet?

H

hardcopy

Gast
Hallo iedereen.
Ik heb een UDS gemaakt/gekocht. Dit was een standaard drum smoker waarbij er al een vuurluik in was gemaakt en een rooster in zat.
Ik heb hier zelf aan toegevoegd een temperatuurregeling, waardoor lucht via een koperen pijn wordt bijgeblazen als de temeratuur te laag is.



Het probleem is, dat hij te heet brand, Hij zit vaak op 140/150 graden, waardoor ik toch echt iets fouts doe.
Ik heb het vuurluik dicht, maar door de kiertjes komt er toch lucht bij, zou dit het probleem kunnen zijn?

Ik gebruik een BBQ starter als houtskool bak. Ik doe hier 5/6 briketten in en steek deze aan. Als deze goed branden dan vul ik de bbq starter voor 3/4 met briketten, met bovenop een hoop eiken houtmot wat in eerst in water heb laten weken.
Misschien is de BBQ starter niet zo geschikt?

Graag jullie expertise...

Groet

Mike
 
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn zelfgebouwde rookkast. Veel kieren bij de deuren, waardoor het rookhout in de brand vloog. Resultaat: rookhout snel weg en temperatuur gelijk veel te hoog, want er is vuur en dat is veel heter dan smeulende kolen.
Ik zou proberen de kieren dicht te maken met bv een hittebestendig vilt o.i.d. (dit werkt bijvoorbeeld: http://www.probbqshop.nl/nl/biggreenegg-standaard-vilt.html), maar dat is vrij dik spul en dan sluit je deurtje misschien wat moeizaam. Er is ook hittebestendige siliconenkit te koop bij de bouwmarkt, dat is makkelijker te doseren en kun je zo dun opbrengen als je wilt. Randje kit rond je deurtje, plakkertje erop (teflon tape ofzo), deurtje dicht, kit uit latan harden en plakkertje er weer af halen. Dan heb je een perfect fit.
Maar het is ook wel te doen om uit te zoeken hoeveel de temperatuur stijgt per aantal briketten. Je kunt dan gewoon minder brandstof gebruiken.
Overigens, tip: i.p.v een brikettenstarter, die gemaakt is om snel 'trek' te genereren, kun je ook heel goed een ijzeren vergiet van de ikea gebruiken. 
 
Bedankt, ga ik zeker proberen! Ik zou ook een metalen plaat kunnen leggen in de starter, om wat luchtgaten dicht te maken. Zou dat helpen?
Mijn idee was dat als er toch geen lucht in kan komen, dat die gaten dan ook niet uitmaken..

 
dan gaat je starter wellicht minder hard trekken. tja. Het is allemaal trial and error denk ik. Gewoon proberen.
 
Zou ook je koude briketen niet op de gloeiende gooien maar andersom zeker in een starter dan krijg je door de trek dat al je bovenliggende briketen ook gaan gloeien.(daar hebben ze overna gedacht toen ze hem ontworpen bij somige wel niet zo lang)

Als je het omkeert dan moeten je gloeiende naar beneden gaan branden en dan ontstaat er geen trek en zal je temperatuur vanzelf lager blijven.

Maar je kan ook kijken of je een oude wasmachine tromml kan vinden werkt ook heel erg goed.
 
valse lucht door je luik is natuurlijk op veel manieren te verhelpen, maar hoe zit het met de rest van je luch toevoer?
zo uit mijn hoofd wordt er veel gewerkt met 3/4 aansluitingen voor een UDS en dan 3 in het totaal dat is een heel klein oppervlak in het totaal maar toch zo'n 950 mm? waarbij er meestal 1 van de 3 worden afgesloten  en de derde door middel van een kraantje wordt geregeld.
heb je al geprobeerd 2 stuks af te sluiten en met de kraan wat te spelen?
of nog minder hete kooltjes gebruiken
 
peter w zei:
Zou ook je koude briketen niet op de gloeiende gooien maar andersom zeker in een starter dan krijg je door de trek dat al je bovenliggende briketen ook gaan gloeien.(daar hebben ze overna gedacht toen ze hem ontworpen bij somige wel niet zo lang)

Als je het omkeert dan moeten je gloeiende naar beneden gaan branden en dan ontstaat er geen trek en zal je temperatuur vanzelf lager blijven.

Mee eens. Probeer het eerst maar eens andersom te doen. Ik zou wel ff een testrun doen. Het kan zijn dat je extra gaten in je starter moet boren voor de zuurstof.
 
Ik zou beginnen dat luik te dichten.

Hoe ik het doe in mijn UDS, ik start met 15 gloeiende briketten. Gooi die bovenop een tot de nok gevulde kolenmand met hier tussen blokjes rookhout. Ik heb de 'giet' opening boven op de drum helemaal open. In mijn drum zitten onder 3 afsluiters. Ik heb 2 dicht en op een heb ik een normaliter een controller, deze kan de drum perfect controleren.

Ik heb natuurlijk ook een sessie met de hand gedaan, gewoon omdat het kan. Ik had toen 1 afsluiter vol open en de andere ongeveer half en daarmee regelde ik de temperatuur wat bij tikkie open, tikkie dicht, maar hij was vrij vlot stabiel....
 
Hoi Mike, tips genoeg hier!
Misschien wel zo leuk om jezelf even voor te stellen in het voorstel-topic
(of heb ik dat gemist.....)
 
Dat voorstellen is inderdaad een goed idee, dat heb ik even gemist ;)

Ik heb maar 1 lucht toevoer gemaakt aan de onderkant van 22mm koper pijp. Deze loopt door tot onder de kolen, en ik heb er gaten in geboord zodat de lucht (onder lichte druk) naar boven wordt geblazen. Ik dacht dat als hij meer lucht nodig heeft het toch erin wordt geblazen dus dat ik niet meer gaten hoef te maken.

Ik heb overigens voor de liefhebber een controller met fan gemaakt voor maar 25 euro, misschien dat iemand daar ge?nteresseerd in is om het zelf te maken.

Ik ga alle tips even proberen, eerst dat luik maar even dicht maken. Bedankt tot zover!
 
Bouw van een controller mag je altijd delen.
 
Nog een vraag, ik gebruik nu eikenhout krullen die ik eerst drijfnat maak in water. Is het misschien beter om tussen de kolen door eikenhout snippers te gebruiken? Dus dat het iets groffer is? En moet ik deze dan ook eerst nat maken?
 
Snippers moet je ook nat maken.
Je zou ze ook droog in aluminiumfolie kunnen inpakken met wat gaatjes erin en dan op de hete briketten kunnen leggen.
Zelf gebruik ik brokken (vuist dikte) hout.
 
chunks of snippers en dan droog tussen de koude kooltjes, krullen gebruik ik niet, ik denk dat die zeker gezien je valse lucht heel snel toch branden
 
Terug
Bovenaan Onderaan