BasBQ
Beef en Steak

Truki Pan Lomito, een heerlijk gerecht van Curacao

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Wie wel eens op Curacao is geweest, weet dat er over het hele eiland fantastische foodtrucks te vinden zijn, waar je voor weinig fantastische bbq gerechten kan eten. Zo'n karretje noemen ze daar een 'Truki Pan'. Een van de gerechten die je vaak ziet is 'lomito', sterk gemarineerd rundvlees met friet. Ik vond het leuk om het thuis te maken, geheel in stijl!

Zo zag het er op Curacao uit. Dit was bij de BBQ Express aan de Caracasbaaiweg in Willemstad.

image0.jpeg


Voor 4 personen:
600 gram bavette
2 el sojasaus
2 el basterdsuiker
2 el zoete chilisaus
2 geperste tenen knoflook
2 tl gemberpoeder
2 tl caribbean spice
2 tl hot sauc
1 el olijfolie

600 gram friet
1 komkommer
1 ananas
1 witte ui
2 el witte wijnazijn
1 el olijfolie
1 jalapeno
Koriander
Saus naar keuze

Begin met het snijden van de bavette in dunne reepjes. Meng de ingrediënten voor de marinade, voeg de bavette toe en laat enkele uren in de koelkast staan.

IMG_0886.jpg


Snijd de ananas en komkommer in kleine blokjes. Snipper de ui en maak dunne ringen van de jalapeno. Voeg samen met de witte wijnazijn, olijfolie en maak af met wat verse koriander.

Stook de bbq op naar zo’n 200 graden. Pak een skillet of gietijzeren plaat en laat goed opwarmen. Frituur de frietjes ondertussen. Bak nu het vlees. Let op, de bavette is in amper twee minuten klaar, dus zorg dat de friet al bijna klaar is.

IMG_0909.jpg


Pak, of liever maak een lekkere saus naar keuze. Ik maakte twee ‘pika’s’, hete sauzen met tropisch fruit en specerijen. De ene saus is gemaakt mango en madame jeanette, de ander van papaya (foto) en nootmuskaat.

IMG_0890.jpg


Om de lomito precies zo op te dienen als op Curacao gebruik je een plastic bak.

IMG_0910.jpg


Friet onderop, dan het vlees en aan de zijkant de salade. Eet smakelijk!

5FCA836D-FBEA-4B6E-AFD0-EB9A7C457F2A.JPG
 
Wat een leuk recept! Zeker ook met die pika’s. Ik ben helemaal niet bekend met de Caribische keuken maar mijn interesse is hierdoor zeker gewekt. Dank voor het delen.
 
Dat ziet er heerlijk uit.

Mooie kruidige smaken, gaan we hier ook eens proberen.
 
Prachtig! Als ik dat zie waan ik mij op donderdag weer op happy hour bij cinco, op vrijdag bij de jan thielbaai, zaterdag en zondag bij mambo.

S’nachts nog ff een lomito eten, heerlijk!
 
Super verslag, mooie foto's en ziet er smakelijk uit ! Zo zien we ze graag.
 
Kijk dat lusten we ook wel.
 
Wat een leuk recept! Zeker ook met die pika’s. Ik ben helemaal niet bekend met de Caribische keuken maar mijn interesse is hierdoor zeker gewekt. Dank voor het delen.

Tnx!! Het is ook geen hele bijzondere keuken, dus je mist niet per se heel veel. Het is vooral een mix tussen Midden en Zuid-Amerika, met veel tropisch fruit, specerijen en vis. Er groeit ook niet veel daar, vrijwel alles wordt ingevlogen.

Prachtig! Als ik dat zie waan ik mij op donderdag weer op happy hour bij cinco, op vrijdag bij de jan thielbaai, zaterdag en zondag bij mambo.

S’nachts nog ff een lomito eten, heerlijk!

Heerlijk!!
 
Ziet r heerlijk uit! Zou ook lekker zijn op een broodje denk ik?

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
 
Deze gaat met stip naar de bovenkant van mijn 2cook lijst dit klinkt echt heerlijk!

Tof, zeker maken!

Ziet r heerlijk uit! Zou ook lekker zijn op een broodje denk ik?

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Absoluut. Je kan bij de meeste Truki Pans zelfs kiezen of je het op een broodje wil, of zoals op de foto in een plastic bak.
 
Ziet er heerlijk uit,welke was lekkerder?😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan