BasBQ
Beef en Steak

Tri-tip van het spit

 

Marq

Vuurmaker
Berichten
53
Vandaag voor het eerst zowel tri-tip als MOINK balls gemaakt. Verder als bijgerecht zelfgemaakte friet.
We waren met 11 volwassenen, dus er was wel een goede hoeveelheid nodig.
Hier een verslagje van de trip-tip.

Ik had al een keer eerder een 'ezeltje' of 'tri-tip' meegenomen bij de Makro. Deze lag geduldig in mijn vriezer te wachten tot we weer eens een BBQ-feestje zouden hebben. Trouwens een heel betaalbaar stuk vlees: 1,4kg voor 19,60.

Ik wilde de tri-tip graag op het spit doen, omdat ik op de site van Dennis gelezen had dat dat een erg lekker resultaat oplevert.
Naast te bereiding sprak ook het recept van de ancho tri-tip me erg aan.
Alleen bleek de ancho chilli niet zo eenvoudig te verkrijgen (alleen te bestellen via internet, en kwam er gisteren achter).

Uiteindelijk maar besloten om de ancho chilli te vervangen door een beetje cayenne peper (een beetje, want in mijn ervaring gebruik je al snel te veel).
Ter voorbereiding ook een stel filmpjes gekeken over 'cutting against de grain' / 'tegen de draad in snijden'. Ik had hier wel eerder over gehoord, maar wilde zeker weten dat ik goed wist hoe ik moest snijden.

Op de BBQ heb ik gekozen voor 2 hickory chunks.
Verder 1 mandje gebruikt en die goed vol gedaan met hete kolen.
De bereiding van dit stuk vlees viel me erg mee. Het was weinig werk én erg lekker.

Het resultaat van een explosie van verschillende smaken:
  • Duidelijke smaak van de rub, met een lekker pitje van de cayenne.
  • Stevige rooksmaak van de hickory. De meesten vonden het wel lekker, maar wel aan de stevige kant.
  • Heerlijke steaksmaak, goed mals, maar wel wat te kauwen (op de goede manier, niet taai, dus het snijden was goed gelukt).
Mijn conclusie: een heerlijk en goed betaalbaar stuk vlees!
Tegen mijn verwachting in ging de tri-tip helemaal op!

2023-10-14 15.56.46.jpg
2023-10-14 16.41.47.jpg
2023-10-14 16.55.04.jpg
2023-10-14 17.38.18.jpg
WhatsApp Image 2023-10-14 at 17.43.46.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Fijn stuk vlees 👌🏻 Hickory schijnt een van de houtsoorten te zijn die een sterke rook smaak geven. Ik zie zo snel 2 chunks liggen, misschien zelfs 3, kan met wat minder toe 😉
 
@Robdijn die 3e is er niet meer opgegaan. Ga een volgende keer zeker wat minder doen. Is voor mij voor het eerst dat de rook een beetje té was.
Verder heb ik zaterdag het boek van meneer Wateetons 'over rook' gekregen. Daar kan ik vast ook een hoop uit leren.

@Schumi_wk nee, frietkruiden. Ik denk op basis van het recept uit het Spicewise boek (goede kruidenmixen).
 
Hickory, zo lekker met rund. (En zeker ook met varken)
Reverse sear van een cote de boeuf doe ik ook graag met hickory. Met eik ook lekker.
Hickory combineren met fruit hout is ook lekker.

Wanneer ik gasten heb gebruik ik meestal geen hickory maar houd ik het bij eiken of beuken evt samen met fruithout voor rundvlees. Bij varken meestal kersenhout. En ik gebruik dan ook minder hout.

Soms hoor ik ook wel eens over dat het heftig smaakt maar dat ik dt zelf nog niet door heb omdat ik zelf al poosje in de rook heb gestaan. Wanneer ik later op de avond nadat ik gedoucht heb nog wel eens een stuk van een leftover afsnijdt kom ik er zelf ook wel eens achter hoe heftig de rook smaak is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan