BasBQ
Beef en Steak

Topvent

 
 

Ron B

Pitmaster
Berichten
588
Ik lees hier verschillende verhalen over speling in een topvent. Ikzelf heb een bastard van juli dit jaar.

Daar zit ook wat speling in. Als ik het goed bekijk denk ik een mm of 3.

Is dat iets wat acceptabel is? Er moet toch altijd wat speling inzitten lijkt mij.

Vr gr Ron
 
Ik lees hier verschillende verhalen over speling in een topvent. Ikzelf heb een bastard van juli dit jaar.

Daar zit ook wat speling in. Als ik het goed bekijk denk ik een mm of 3.

Is dat iets wat acceptabel is? Er moet toch altijd wat speling inzitten lijkt mij.

Vr gr Ron
Ik vind 3mm best wat. Heb zelf vrijwel geen speling na het zogenaamde calibreren. Dit in het begin 1x gedaan en zit nu 8 maanden gewoon goed

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Bedankt voor je reactie m. bouwens. Bijgevoegd een foto. Op een filmpje zie je het beter, maar dat is te groot om te plaatsen.

Omdat ik er verschillende verhalen over lees ben ik er naar gaan kijken.

20210917_184844.jpg
 
Bedankt voor je reactie m. bouwens. Bijgevoegd een foto. Op een filmpje zie je het beter, maar dat is te groot om te plaatsen.

Omdat ik er verschillende verhalen over lees ben ik er naar gaan kijken.

Bekijk bijlage 29117
Komt er als je topvent dicht zit nog veel rook uit? Als er rook uit komt dan heb je ook veel kans dat er nog veel zuurstof binnenkomt na sluiten van alle vents.

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Gaat je vuur uit als je hem dichtzet? Dat is voor mij het belangrijkste.
En is bij dezelfde standen van onder en boven de temperatuur altijd hetzelfde? Als er speling inzit en dat elke keer anders is dan is het lastig om te regelen en moet je er telkens bijblijven.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zit er nog geen halve millimeter speling

7c9d389f61b0531194f67390f4954b94.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Dat ziet er beter uit . Ben nu de tijd in de gaten aan het houden. Temperatuur was vandaag 190 gr. Nu 2 uur en 3 kwartier later is de temperatuur 50 gr. Ik heb het idee dat dit acceptabel is. Nu kijken hoelang het duurt voordat ie echt uit is vanaf nu.
 
Nu 22.20 uur. Hij staat op 30 graden. Bijna volledig uit. 4,5 uur totaal.

Dat lijkt dan weer lang.
 
Met de BGE dop op mijn 2019 model was het vuur na zo’n 20-25 minuten wel redelijk gedoofd. Met 1,5-2 uur was hij wel koel. Ik had ook de onderschuif was passender gemaakt.
 
Misschien ligt het dan toch aan de speling van 3 mm in de topvent. Ik zal eens een melding maken bij The Bastard.
 
Je moet niet naar de temperatuur kijken. Die blijft sowieso een poos aardig hoog in een kamado. Ook als het vuur gedoofd is.
 
Je moet niet naar de temperatuur kijken. Die blijft sowieso een poos aardig hoog in een kamado. Ook als het vuur gedoofd is.
Natuurlijk kijk je wel naar de temperatuur. Als je kamado na 3 uur nog 170 graden aangeeft, dan weet je vrij zeker dat er ergens teveel zuurstof binnenkomt

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Ligt eraan hoe hoog de temp. was voordat je de schuiven dicht zet. Maar als de temp na 3 uur niet veel gezakt is kun je er idd wel vanuit gaan dat het houtskool niet uit is.
 
Ligt eraan hoe hoog de temp. was voordat je de schuiven dicht zet. Maar als de temp na 3 uur niet veel gezakt is kun je er idd wel vanuit gaan dat het houtskool niet uit is.
Dan moet mn kamado minimaal op 400 graden hebben gezeten, maar zelfs dan is het na drie uur lager. Toevallig pas nog schoongebrand op 400 :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Dan moet mn kamado minimaal op 400 graden hebben gezeten, maar zelfs dan is het na drie uur lager. Toevallig pas nog schoongebrand op 400 :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Te goed schoon gebrand?
Aan mijn top vent, egg medium, zit een “lekker” vetlaagje van al het gebruik. Dit zal zekers helpen met het afsluiten ervan
 
Ik heb ook ontdekt dat er bij de onderste luchtschuif een stukje afdichtingskit ontbrak. Dat heb ik zelf aangebracht.

Maar heb vanochtend toch melding gedaan bij The Bastard. Even afwachten wat hun reactie wordt.

Los van dit alles blijft na calibratie mijn thermometer ook steken op 20 graden. Vanochtend om 07.00 was het hier 7 graden.

Alles bij elkaar toch een aantal zaken waar ik mij aan stoor. Dat verwacht je niet bij een aankoop van dit bedrag. Bij binnenkomst was mijn onderstel ook beschadigd. En mijn rek van de platesetters was verkeerd gebogen.

De laatste 2 zaken zijn deze week omgeruild.
 
Mijn thermometer blijft na calibrator ook minimaal op 30 graden staan. Nooit echt bij stil gestaan dat dit een issue voor iemand zou kunnen zijn. Alle bereidingen die je doet zullen toch pas bij 80 graden beginnen.

Blijft wel vervelend dat er allemaal ‘problemen’ zijn voor het geld wat je er voor neerlegt.
 
Hoi Rogier. Ik vind het ook niet echt een issue, maar een thermometer hoort in mijn optiek de juiste waarde aan te geven. Daar is het een thermometer voor. Ook al zet je pas in vanaf 80 graden. Ik snap jou standpunt ook wel en dat jij het misschien geen issue vind.

Maar ik weet dat ze zo horen te functioneren. En uiteraard koop je iets wat nieuw is.
 
Vandaag lekker gegrild. Uiteindelijk tot 250 graden opgestookt. Daarna heb ik aluminiumfolie tussen de topvent gedaan. Dat was om 18.30 uur. Nu 2 uur en 10 minuten later is de temperatuur gedaald tot 60 graden. Gisten in 4,5 uur van 190 naar 30. Is nogal een verschil.

Duidelijk geval van een te ruime topvent. Je ziet ook rook eruit komen als die dicht is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan