BasBQ
Beef en Steak

Tootsie’s Pork Steaks

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
558
Ik wilde al een poosje de pork steaks maken zoals Tootsie van Snow's BBQ ze maakt. @noskos heeft hiervan een mooi recept / filmpje gemaakt.

Dus toen ik een poosje geleden procereur had gehaald bij de Makro heb ik voor het invriezen er een mooie dikke plak afgesneden. 2-3 vingers dik ongeveer, net geen pond.

Zondag tegen de middag de Weber kettle (bij gebrek aan een wsm) aan.
De steak in de pezo gezet.

f43a2a8bd947748de77b3aa23416d159.jpg


Toen de q warm was blokje eiken en de streak erop! (14.00u)

Sjonge wat ruikt dat toch lekker !

Ik gebruikte de minion methode. Kleine starter met Ecobrassa. Maar kreeg de q met moeite op 120/130°C. Zal wel door het weer komen.
Of die 10° zoveel uitmaakt weet ik niet.

Ondertussen de mopsause gemaakt, water uitje er in. Later de Azijn, roomboter, Worchestershire saus en bij gebrek aan mosterdpoeder, en flinke eetlepel gewone mosterd toegevoegd.

Na 1,5 uur de pork steaks ingesmeerd. Uurtje later nogmaals een toen ook voor het eerst gedraaid.

1e9f11930d610a459005302ee1a7b83c.jpg


Daarna elk 30min ingesmeerd totdat de streak rond 18.00u een kern temp had van 85°. De priktest was ook goed.

Het vlees was prachtig gekleurd. Smaak was verrassend lekker (de mopsaus ziet er nog al..... ranzig...uit).

dba87327ee5bb3d0d150949fd146cd6a.jpg



Het vlees viel net niet uit elkaar, klein vet randje wat helemaal zacht was.
Alleen ik vond het ook een beetje droog. Of dat nou hoort of niet daar ben ik niet helmaal uit. Heb geen referentiekader.

Dus ben benieuwd of er meer ervaringen zijn.

Ik ga het nog een zowieso nog keertje maken om te testen.
 
Volgende keer een wat dikkere steak snijden dan blijft ‘ie sappiger. Het eindresultaat is inderdaad een stuk steviger dan dat je ‘m inpakt en door laat garen tot pp :love:
 
ziet er toch goed uit hoor. moet deze ook nog eens gaan maken

misschien had je net een stuk vlees met weinig vet dooradering, dat het daardoor wat droger is
en heb je je mopsaus opgewarmd, zodat alles lekker smelt en oplost?
 
Jammer dat het wat droog was, misschien inderdaad een te dun stukje?
Ik ga hem binnenkort ook eens maken, volgens mij heb ik nog een ergens een stuk in de vriezer dat ik te klein vond voor PP.
 
Ziet er goed uit. Mooie rookring. Had graag een vorkje mee geprikt :cool:
Vandaag ook Procureur gemaakt. Kwam ik af en toe ook wel een droger stukje tegen.
Maar die sleep ik dan even door het vocht van het aansnijden en smaakt net zo goed.
 
Deze als kader voor je volgende run gebruiken
Smaakte nu al, kan vast beter worden als tie minder droog is dan
 
ziet er goed uit ! ben benieuwd hoe het de volgende keer voor je uitpakt en of het dan beter naar wens is.
 
Mooi man, goede rookring er omheen! Deze staat ook nog op mijn lijstje om te maken
 
Schitterend! mooi dik stuk en lekker lang gegaard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan