BasBQ
Beef en Steak

Tomahawk

 

Schumi_wk

Kooltjesharker
Berichten
118
Na de promotie bij inamood gezien te hebben en ook een bestelling gedaan te hebben, een tomahawk op de Q. Nooit eerder iets dergelijks klaargemaakt.
Prachtig stuk vlees met een hoog showgehalte. Maar tevens ook een lekker stukkie vlees, omdat het een top stukje vlees is had ik ook geen saus klaargemaakt. We wilden het product proeven zonder toevoegingen.
Hier wel een zoete aardappel bij gedaan als basisrecept (link) dit met zoete paprika, geen chili door het feit dat wij niet echt zot zijn van pikant. En misschien dat we dit in een koude periode vlugger zouden proberen maar nu is het even te warm.

Genoeg geschreven => de fotos.

Ongeveer 1u voor de start uit de frigo gehaald en gekruid met zeezout en peper
IMG_20230905_175844.jpg

Kerntemperatuur: 30°C
IMG_20230905_183725-Copy(1).jpg

Kerntemperatuur 48°c en van de Q gehaald om deze op te stoken tot een kleine 250°c
20230905_190334.jpg

Toen deze klaar was om te rusten
20230905_192006.jpg

De zoete aardappel met paprika en lenteuitjes.
20230905_193304.jpg

Krachtvoer opnemen
IMG_20230905_193731.jpg

Het bloedbad
20230905_195118.jpg

Pluspunten:
- Heerlijk vlees
- 1.2kg meer dan genoeg voor 2 mensen, foto hierboven is wat er nog over is
- Kan je makkelijk de avond zelf klaarmaken, had hier ergens gelezen van de 75 minuten regel en dit zat er niet ver naast.
- Lekker met de zoete aardappel erbij
- Geen saus, het vlees is meer dan rijk genoeg aan smaak

Voor verbetering vatbaar:
- Vlees eraf gehaald op 48°c om deze af te grillen, vind ik iets te ver. Vlees was 'a point' ik geef de voorkeur aan 'saignant'. Kan ook zijn dat ik te lang gegrild heb, beide kanten 2 minuten.

Herhalingsgevaar: Eerder klein, ge koopt dit om het een keer te kunnen tonen aan de wereld, volgende keer een gewone ribeye.
 
Laatst bewerkt:
De cuisson ziet er wat mij betreft prima uit (en de rest ook :D). Ja, een ribeye is zeker praktischer, maar soms wil het oog ook wat he ;)
 
Ziet idd geweldig uit!
Ik heb gelijk voor ons een vraag dat bot ?
In Alu folie ?
Of afzagen.?
Ik vind verbrand bot nl. Niet zo heerlijk ruiken. Graag jullie mening?
 
Ik ging het bot ook in alu folie doen, vergeten onderweg en wilde er dan geen energie aan verspillen.

Wat betreft het verbrand bot heb ik niet veel geen last van gehad.
 
Lekker hoor!

Het bot bewaar ik meestal in folie in de vriezer, de volgende keer dat ik soep maak is dat een fantastische bbq toevoeging.
 
Schuif maar door.
Heerlijk bijltje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan