BasBQ
Beef en Steak

Tomahawk Steak

 
 

Bramster

Gemarineerd
Berichten
1.852
Na het lezen van al jullie leuke fotoverslagen realiseerde ik dat ik al tijden geen fotoverslag meer gedeeld heb, ondanks dat de Kamado de laatste tijd toch redelijk veel gebruikt is.
Maar nu had ik niet alleen een mooi stuk vlees maar zit er ook een mooi verhaal achter, al zeg ik het zelf.
Vandaar deze bijdrage, hopelijk genieten jullie hier ook een beetje van.

Ongeveer een maandje of drie terug zijn mijn vriendin en ik door een vriendenkoppel gevraagd om uit eten te gaan bij een steakrestaurant in Den Haag.
Dat slaan natuurlijk we niet af, want los van het eten, is zoiets altijd gezellig.
Wij mannen namen een gedeeld gerecht voor twee personen, een dry aged Cote de Boeuf (+/- 800gram incl bot).
Ondanks dat het een zeer smakelijk stuk vlees was, kon ik mezelf niet weerhouden om te roepen dat ik dat wel beter zou kunnen!  =))

Dus dit weekend heb ik de daad bij het woord gevoegd. Aangezien we met zijn 4-en waren moest ik een groter stuk vlees vinden, wat tevens meehelpt in de eerste indruk alleen al vanwege het formaat.
Daarnaast ook direct gekozen voor een Tomahawk want dat ziet er altijd indrukwekkender uit dan 'gewoon' een ribeye.
JPi6kgNl.jpg


Eerst even netjes het vlees laten rusten en ondanks dat het vlees niet veel nodig heeft toch gekozen om licht een basisrub erop te smeren.
Kleine bite eraan voor dat beetje extra.
gyEyMYVm.jpg
ChPb3wMm.jpg


Toen het vlees op de Kamado en indirect laten garen om er een goed rooksmaakje aan te geven. Ik heb gekozen voor ??n stuk eikenhout aangezien ik het wel subtiel wilde houden.
Na het Reverse Searen van het vlees voor ongeveer een uurtje, de schuiven open gezet en de Kamado opgestookt zodat ik de Tomahawk kon afgrillen.
GxEn3S1m.jpg
6wkvtA4m.jpg


De smaak, die was heerlijk! Mijn vriendin had er een salade en ochimichurri bij gemaakt. Deze keer heeft ze bijna geen rode wijnazijn toegevoegd want vorige keer was het echt wat te zuur.
Als ik internet hierover doorstruin zie ik trouwens dat het niet altijd toegevoegd wordt in het recept, wat is jullie favoriet, met of zonder?
i5XxaCQl.jpg


En wat vonden mijn gasten ervan? Zij hebben enorm genoten en wilde graag reserveren voor volgende maand! Ik moest helaas zeggen dat ik al vol zat ;)
Dus over twee maanden gaan we weer gezellig met elkaar eten en zal ik totaal iets anders voor ze bereiden.

Bedankt voor het lezen en veel bbq plezier.

Groeten,
Bram
 
Leuk verslag. Lekker stoer stuk vlees.
Dank voor de inspiratie en het delen. Snel maar weer eens zelf maken.
 
Oooh Lala, deze sla ik op, bedankt voor het delen, ziet er prachtig uit.
Kun je nog iets zeggen over de kerntemperatuur die je hebt aangehouden?

Hopelijk deze zondag aan de slag met een zijde zalm. maar misschien toch Tomahawk? jummie
 
TraegerTinus zei:
Oooh Lala, deze sla ik op, bedankt voor het delen, ziet er prachtig uit.
Kun je nog iets zeggen over de kerntemperatuur die je hebt aangehouden?

Hopelijk deze zondag aan de slag met een zijde zalm. maar misschien toch Tomahawk? jummie

ik zat rond de 130 graden voor het indirecte deel tot een kerntemperatuur van 44 graden.
Ingepakt in aluminiumfolie en de bbq opgestookt naar dome temp van 300 en afgegrild tot een kerntemperatuur van 53/54.
Vervolgens even laten rusten waardoor er een paar graden bijkomt tot de gewenste 56/57 zoals ik hem het liefst eet. :)
 
Bramster zei:
TraegerTinus zei:
Oooh Lala, deze sla ik op, bedankt voor het delen, ziet er prachtig uit.
Kun je nog iets zeggen over de kerntemperatuur die je hebt aangehouden?

Hopelijk deze zondag aan de slag met een zijde zalm. maar misschien toch Tomahawk? jummie

ik zat rond de 130 graden voor het indirecte deel tot een kerntemperatuur van 44 graden.
Ingepakt in aluminiumfolie en de bbq opgestookt naar dome temp van 300 en afgegrild tot een kerntemperatuur van 53/54.
Vervolgens even laten rusten waardoor er een paar graden bijkomt tot de gewenste 56/57 zoals ik hem het liefst eet. :)

thnx!!
 
Lust ik wel!
 
Fan-tas-tisch!
 
Stoer stuk vlees. Echt iets om de gasten mee te verassen.
Dus als ik het nu goed begrijp kun je naast ribs, nu ook al niet meer een steak bestellen in een restaurant
 
Bram zei:
Stoer stuk vlees. Echt iets om de gasten mee te verassen.
Dus als ik het nu goed begrijp kun je naast ribs, nu ook al niet meer een steak bestellen in een restaurant

=)) hahaha nee hoor, lekker uitgebreid dineren met een goede steak is ook heerlijk!
Maar op de ??n of andere manier geeft het me toch meer voldoening als ik iets lekkers op tafel kan toveren en ik zie dat me gasten daar intens van genieten.
 
Heerlijk bordje en mooie garing op deze manier. Prachtig stoer stuk vlees.
 
Mooi stuk zeker een stuk stoer vlees lekker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er heerlijk uit.

Voor wat betreft de chimmichurri, er zijn eindeloos veel variaties mogelijk maar ik denk dat je altijd een zuurtje eraan toe moet voegen. Dit hoeft niet per se rode wijn azijn te zijn.

Ik zou wel de volgende keer geen keukenmachine gebruiken maar alles zelf hakken. Dat zorgt ervoor dat het sausje een mooie frisse kleur houd.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

 
Qlutser zei:
Ziet er heerlijk uit.

Voor wat betreft de chimmichurri, er zijn eindeloos veel variaties mogelijk maar ik denk dat je altijd een zuurtje eraan toe moet voegen. Dit hoeft niet per se rode wijn azijn te zijn.

Ik zou wel de volgende keer geen keukenmachine gebruiken maar alles zelf hakken. Dat zorgt ervoor dat het sausje een mooie frisse kleur houd.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Thanks en inderdaad de kleur wordt er niet beter op met een keukenmachine dus wordt inderdaad lekker hakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan