BasBQ
Beef en Steak

Tomahawk steak

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Goedenavond collega's!


Ik heb nog een mooie tomahawk steak in de diepvries liggen en deze wil ik met kerst als voorgerecht opdienen (voor 4) man. Deze wil ik graag opdienen als een soort carpaccio. :)

Mijn idee was om hem te pekelen (met wat of hoe?!) en vervolgens op de dag van kerstavond alvast te bereiden. Deze vervolgens laten terugkoelen om hem op kerstavond koud en flinterdun op te dienen met rucola, parmazaan en een goede olijfolie/balsamico azijn.

Graag hoor ik van jullie! :)
 
Carpaccio heeft op zich geen garing nodig, wel kruiden en licht bevriezen, daarna op de snijmachine... maar misschien een andere suggestie; als je hem nou mooi bakt/grillt, en daarna in plakjes snijdt en lauwwarm serveert (met de overige ingredienten zoals je noemde)... Heb je een soort grove carpaccio en is het ook nog een stukje show (eventueel gewoon aan tafel snijden). Ik denk dat dat erg lekker is.... Je kan hem natuurlijk eerder bakken en tot het moment van opdienen lekker laten rusten / inpakken. Zomaat een suggestie ;)

(Heb ooit ook van longhaas zoals omschreven een gerechtje gemaakt, met rucola, parmazaan en een olie met/van noten. Weet het niet meer exact maar was iets van hazelnotenolie of amandelolie ofzo, zalig)
 
Rolaanndd zei:
Goedenavond collega's!


Ik heb nog een mooie tomahawk steak in de diepvries liggen en deze wil ik met kerst als voorgerecht opdienen (voor 4) man. Deze wil ik graag opdienen als een soort carpaccio. :)

Mijn idee was om hem te pekelen (met wat of hoe?!) en vervolgens op de dag van kerstavond alvast te bereiden. Deze vervolgens laten terugkoelen om hem op kerstavond koud en flinterdun op te dienen met rucola, parmazaan en een goede olijfolie/balsamico azijn.

Graag hoor ik van jullie! :)
  Ik vind persoonlijk de ribeye niet top om carpaccio van te snijden, als je het been verwijderd is het wel een leuk product om roze te garen en een " vette" rosbief van te maken. Super lekker met enkele soorten mosterd en veel zwarte peper.
Ik geef zelf ook een beetje rook mee bij deze bereiding.
Gr. Peter
 
SilverFox zei:
Carpaccio heeft op zich geen garing nodig, wel kruiden en licht bevriezen, daarna op de snijmachine... maar misschien een andere suggestie; als je hem nou mooi bakt/grillt, en daarna in plakjes snijdt en lauwwarm serveert (met de overige ingredienten zoals je noemde)... Heb je een soort grove carpaccio en is het ook nog een stukje show (eventueel gewoon aan tafel snijden). Ik denk dat dat erg lekker is.... Je kan hem natuurlijk eerder bakken en tot het moment van opdienen lekker laten rusten / inpakken. Zomaat een suggestie ;)

(Heb ooit ook van longhaas zoals omschreven een gerechtje gemaakt, met rucola, parmazaan en een olie met/van noten. Weet het niet meer exact maar was iets van hazelnotenolie of amandelolie ofzo, zalig)

Jij omschrijft precies mn gedachte haha! Thanks! Gaan we hem lekker zo doen. Heb je nog suggesties qua rub of iets dergelijks? 😁
 
Beetje zout. Ik ben niet zo'n fan van rubs op me steak. Simpele kruidenboter vind ik voldoende. Heb een keer een mengsel gemaakt met olijfolie, ui, knoflook, rozemarijn en thijm, daan lak ik hem dan snel mee voordat ik hem ga aansnijden. Beetje hetzelfde effect als een gesmolten kruidenboter :D
Maargoed, je hebt natuurlijk ook al de rest van de smaken op het bord.
Rookhout vind ik eiken wel lekker bij een steak (of picanha).
Succes alvast! ;)
 
Als het een goede Tomahawk is zou ik alles meer dan een mooie peper & zout ?rg zonde vinden!  :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan