BasBQ
Beef en Steak

Tijd en temperatuur

 

remy82

Tondelzoeker
Berichten
12
Ik zit even met het volgende.
Tweede kerstdag eten we vlees van de BBQ. Mijn ribs doe ik altijd rond de 110°C nu wil ik ook kip daarbij maken (recept uit Smokey goodness) hierbij is het tijdschema gebaseerd op 130°C. Nu volgt de uitdaging. Aangezien ik niet de luxe van 2 kamado's heb moet dit samen op één. Nu kan de kip naar mijn idee ook best op 110°c alleen is de vraag hoeveel langer duurt de bereiding dan ongeveer. Nu weet ik dat "meten is weten" de manier is, echter zou het vervelend zijn als de kip er te laat op gaat en pas een uur later klaar is.

Is er ongeveer een richtlijn hoeveel bereidingstijd extra er bij zoveel graden meer/minder temperatuur komt.

Voor de volledigheid, het gaat om kippendijen.

Alvast dank voor de reacties.
 
Ik zou de ribs apart doen bij 3 en 2, dan inpakken en in de koelbox. Dan de kamado verhogen naar 130. Dan kan je de kip doen en de spareribs een half uurtje met de glaze.
moet je alleen even kijken hoe laat je de kip erop legt.
 
Mss je richten op de kerntemperatuur en op basis daarvan beslissen wanneer de kip erbij gaat. Wel geen idee welke kerntemperatuur spareribs hebben na een 3-2-1
 
Hoe lang de kip nodig heeft is ook afhankelijk van de grote van je kippendijen.
Denk dat het lastig in te schatten is hoeveel tijd hij extra nodig heeft als je hem op een lagere temperatuur mee neemt. Opzich denk ik dat je ze er best bij op kan gooien, waarin je hooguit hebt dat je ribs wellicht iets eerder klaar zijn dan je kip is? Dan kan je ze altijd nog even inpakken in alu folie, lijkt me.
 
Gebruik het recept van spare ribs ook uit smokey goodness die maken ze ook op 130 graden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dank voor de reacties en tips, heb ondertussen ook nog hier en daar op internet gezocht en ben soortgelijke recepten tegengekomen voor de kip, enkel op iets lagere temperaturen. Daar kom je afhankelijk van de grootte van de dijen 2,5 tot 3 uur tegen ( is +/- 2 uur volgens het recept op 130 graden). Ik ga die tijden als richtlijn gebruiken en gewoon goed de kerntemperatuur in de gaten houden. Daarbij half uurtje eerder of later aan het diner is uiteraard ook geen ramp.
 
Ik sluit me aan bij Frits.
Eerst de ribben doen tot en met het inpakken. Vervolgens ingepakt van de bbq halen en in een koelbox oid leggen. Vervolgens temperatuur verhogen naar 130 en het laatste half uur van de kip de ribben erbij en deze ook aflakken.
Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan