BasBQ
Beef en Steak

Thermometer en zalm vraagje

 
 

Peter_fijten

Vuurmaker
Berichten
79
Dag mede bbq’ers

Ik zit met het volgende. Vanavond wil de vrouw graag zalm met een plankje van de bbq. Ze kwam vanochtend met alle ingrediënten incl plankjes aanzetten. (Soms besef ik me pas echt hoe goed ik het getroffen heb )

Nu heb ik alleen het volgende probleempje. Alle recepten die ik op internet vind maken gebruik van een instant read thermometer om te controleren of de zalm klaar is. Je mag 1x raden wat nog op mijn verlanglijstje staat .

Is er een andere truc om te controleren of de zalm klaar is? Heb wel een Igrill 2 zou ik deze gewoon kunnen gebruiken of is deze te langzaam voor dit relatief snelle gerecht?

Bedankt voor jullie tips en trucs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Elke thermometer is snel genoeg!
De zalm is echt niet binnen 3 seconden klaar hoor!

Maar als de eiwitten beginnen af te scheiden en de partjes makkelijk van elkaar los komen is hij klaar.
Dus dat is prima te doen zonder thermometer.
Op de plank denk een minuut of 15 bij 200 graden.


Verstuurd met Tapatalk
 
Is te meten en anders word het toch snijden
 
Elke thermometer is snel genoeg!0
De zalm is echt niet binnen 3 seconden klaar hoor!
Wat Ronny zegt,als je de eiwitten gaat zien is je zalm klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik prik gewoon de meater er in. Voor mij tot 52C en voor het zwangere vrouwtje tot 70C


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: brem
Gewoon op kleur als grofweg indicatie en dan tegen de tijd dat je vermoed dat íe er is druk je zachtjes met je wijsvinger om te zien of de vis in fillamentjes uiteen te drukken is maar wel lekker sappig blijft. Dan ben je er!

Als die eiwitten stollen en als witte vlekjes op je vis gaan zitten... dan ben je dus nèt te ver... maar da's ook een methode! :)

Let goed op, als je een rookplankje gebruikt wordt dat plankje zelf ook best heet en gaart de vis door zolang je die op het plankje bewaard, dus zorg dat je daar rekening mee houdt en vlot kunt gaan eten!

Oh ja, een lakje limoncello is ook echt goddelijk over je visje als die klaar is!
 
Ik prik gewoon de meater er in. Voor mij tot 52C en voor het zwangere vrouwtje tot 70C


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zalm doorgaren tot 70 klein nulletje C? Dan kun je beter vissticks meegeven! :oops:
 
Gewoon op kleur als grofweg indicatie en dan tegen de tijd dat je vermoed dat íe er is druk je zachtjes met je wijsvinger om te zien of de vis in fillamentjes uiteen te drukken is maar wel lekker sappig blijft. Dan ben je er!

Als die eiwitten stollen en als witte vlekjes op je vis gaan zitten... dan ben je dus nèt te ver... maar da's ook een methode! :)

Let goed op, als je een rookplankje gebruikt wordt dat plankje zelf ook best heet en gaart de vis door zolang je die op het plankje bewaard, dus zorg dat je daar rekening mee houdt en vlot kunt gaan eten!

Oh ja, een lakje limoncello is ook echt goddelijk over je visje als die klaar is!
Precies dit probeerde ik te zeggen.
Zalm is echt makkelijk met het oog op gaarheid te beoordelen. Net als spareribs, het werkt fijner, meer zeggend, als met een thermometer.

En als je blijft houd hem aan de lage kant.
Ik heb al veel mensen gehad die zeiden normaal vind ik zalm niet lekker, maar zo (echt mooi roze en sappig) met een vleugje rook is hij heerlijk. Dan denk ik wel eens bak hem dan thuis niet zo droog....



Verstuurd met Tapatalk
 
Zalm doorgaren tot 70 klein nulletje C? Dan kun je beter vissticks meegeven! :oops:

Dat valt eigenlijk nog best mee hoor, als je maar goeie vette zalm hebt. En als je vlakbij Yerseke woont en veel vishandelaren in deze Corona tijd opeens een winkeltje hebben is het verkrijgen van goede zalm geen probleem


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Want zalm wordt gevangen in Yerseke 🤣, zalm kun je natuurlijk overal krijgen. De supermarkt zou ik lekker overslaan by the way.
 
Zalm kan je zeker overal krijgen en die wordt zeker niet in Yerseke gevangen (heb er de eerste 23 jaar van m’n leven gewoon dus ik weet wel ongeveer wat er uit onze Oosterschelde komt en wat niet) maar vaak hebben de vishandelaren die aan restaurants e.d. leveren wel goede kwaliteit. Ik heb inmiddels al flink wat zalm geprobeerd (ah, beefensteak, visboer op de markt, etc.) maar de zalm die ik momenteel heb van de vishandelaar steekt met kop en schouders boven de bovengenoemde uit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Je moet inderdaad wel bij de vishandel zijn die ook aan de restaurants levert. De B-keus komt altijd terecht bij supermarkten en viskramen op de markt. De gemiddelde consument weet toch niet beter. Toevallig zit er hier in de buurt ook een hele goede, al hebben ze het inmiddels wel erg zwaar in deze rot tijd. Geen restaurant die een visje af neemt natuurlijk.
 
Zalm kan je zeker overal krijgen en die wordt zeker niet in Yerseke gevangen (heb er de eerste 23 jaar van m’n leven gewoon dus ik weet wel ongeveer wat er uit onze Oosterschelde komt en wat niet) maar vaak hebben de vishandelaren die aan restaurants e.d. leveren wel goede kwaliteit. Ik heb inmiddels al flink wat zalm geprobeerd (ah, beefensteak, visboer op de markt, etc.) maar de zalm die ik momenteel heb van de vishandelaar steekt met kop en schouders boven de bovengenoemde uit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat klopt, de vis die ik vanuit Yerseke heb gehad was uitstekend. Deze kwam van Jacues Jean, www.jacquesjean.nl. Zij leveren ook aan de betere restaurants in België en zelfs in Duitsland. Sinds ik daar vis vandaan heb gehad, heb ik nooit meer vis bij de super gehaald. wat een verschil.
 
Igrill 2 heb ik de laatste keer ook gebruikt en dat ging echt prima, als het stuk maar niet te klein is denk ik. Goed schuin (bijna horizontaal) insteken en niet te diep (sensor zit net boven de punt).
 
Mijn zalm is Noorse kweek van Smit Vis bij Sligro. Vind ik een Super kwaliteit voor die prijs... 14 euro de kilo, Happy Days! Visboer op de markt is prima maar de 'Spakenburger' in het winkelcentrum is een prutser met smaakloze abominabele kwaliteit. Dus ik geloof niet in hokjes, gewoon lekker zelf proeven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan