BasBQ
Beef en Steak

The Bastard vs Masterbuilt vs Grill Guru

RobDeMan

Tondelzoeker
Berichten
11
Goededag allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een Kamado bbq.
Ik heb op dit forum al wat topics gelezen over de verschillende kamado's maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik ben dus nieuw met bbq-en op een kamado en weet niet precies welke accessoires 'echt nodig' zijn en welke niet.

Ik ben (zoals de titel al zegt) aan het twijfelen tussen:

- The Bastard
- Masterbuilt
- Grill Guru

Het onderstel is voor mij niet van belang omdat de BBQ in een houten frame komt. Zover ik kan zien en lezen zullen
alle 3 de bbq's goede kwaliteit zijn, maar waar moet ik verder op letten? En heeft een van deze merken een voordeel
ten opzichte van de ander?

Overigens vallen de Big Green Egg en Kamado Joe af ivm de prijs (en de rode kleur van de KJ volgens mijn vrouw)

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Hartelijk dank!
 
Ik heb een tijd geleden, mede vanwege de prijs, gekeken naar de onderste 2. MB heeft in vergelijking met de GG een betere garantie, daarom voor MB gekozen. Maar de GG (en zeker de elite) vind ik ook nog steeds een heel mooi en compleet apparaat.

Je betaalt dan indirect natuurlijk wel voor een onderstel wat je niet nodig hebt, de bastard kun je ook solo kopen dacht ik.
 
Dank je voor je reactie. En wat was de reden om niet voor de Bastard te gaan? De prijs?
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Ik was een tijdje in de markt voor de Bastard solo, maar het viel me op dat de garanties hierbij iets minder waren dan voor de Egg of KJ. Dat bracht me aan het twijfelen. Doorsparen of genoegen nemen met minder goede garanties. Een collega van me attendeerde me op het bestaan van Masterbuilt. Ik had er nog nooit van gehoord, maar na me goed ingelezen te hebben toch overstag gegaan. Goede garanties en een mooie kleur in combinatie met een zeer gunstige prijs was voor mij de reden om de knoop door te hakken.

Ik begreep echter hier op het forum dat er een kans is dat ze gaan stoppen met de productie, dus als je er eentje wilt moet je snel zijn.
 
Vooral kijken naar service van een dealer in de buurt, garantie en meegeleverde toebehoren.
Zelf heb ik een grootse hekel aan de communistische kleur ‘rood’. Echter heb ik mij erover gezet en de Kamado Joe Classic 1 gekocht. Het complete pakket klopte, behalve de kleur.
 
Ik heb zelf ook tussen die drie met daarbij dan nog de Kamado Joe Classic 1 getwijfeld.
Maar de garantie voorwaarden van the Bastard zijn een stuk verbeterd ten aanzien van een paar jaar geleden. Daarnaast lees ik de laatste tijd ook veel goede berichten over garantie afhandeling/service van hun. Daarboven op dat ik het de mooiste vind en dat de Bastard extra opties heeft die de andere niet hebben heeft er voor gezorgd dat bij mij de keuze uiteindelijk is gevallen op the Bastard en daar heb ik nog geen moment spijt van.
Maar ieder moet zijn eigen afweging maken.
 
Vooral kijken naar service van een dealer in de buurt, garantie en meegeleverde toebehoren.
Zelf heb ik een grootse hekel aan de communistische kleur ‘rood’. Echter heb ik mij erover gezet en de Kamado Joe Classic 1 gekocht. Het complete pakket klopte, behalve de kleur.
Ruilen tegen een MB? Vind zwart maar saai 🤣 al ben ik er sneller aan gewend dan ik verwacht had eerlijk gezegd

Ik heb zelf ook tussen die drie met daarbij dan nog de Kamado Joe Classic 1 getwijfeld.
Maar de garantie voorwaarden van the Bastard zijn een stuk verbeterd ten aanzien van een paar jaar geleden. Daarnaast lees ik de laatste tijd ook veel goede berichten over garantie afhandeling/service van hun. Daarboven op dat ik het de mooiste vind en dat de Bastard extra opties heeft die de andere niet hebben heeft er voor gezorgd dat bij mij de keuze uiteindelijk is gevallen op the Bastard en daar heb ik nog geen moment spijt van.
Maar ieder moet zijn eigen afweging maken.
Precies wat je in je laatste zin zegt. Je moet bepalen wat voor jou het zwaarste weegt. Eerlijk gezegd denk ik dat je drie keuzes in kwaliteit niet veel onderdoen voor elkaar. Dan blijft over service, garantie, prijs (in of exclusief accessoires), kleur, en de "gadgets"; speciaal scharnier, bijzondere topvent, andere lucht toevoer etc.
Succes!
 
Dank je Jasper. Kun je mij vertellen welke opties de Bastard meer heeft ten opzichte van de andere modellen? Ik ben een leek op bbq gebied dus ben benieuwd!
 
De Bastard heeft een scharnier met meer veren waardoor deze soepeler open en dicht gaat.
Een andere top vent, welke in tegenstelling tot de andere drie niet verschuift als je je klep open doet. Hij is voorzien van Infinity vilt wat langer meegaat en ook demping geeft.
De heat deflectors zijn voorzien van een antie aanbaklaag waardoor deze heel makkelijk zijn schoon te maken. Onderin zit een ash basket en een kolenmand deze combi zorgt ervoor dat je bij je kamado binnen 1 minuut het as hebt verwijderd. Teven heb je dus een kolen mand ipv een plaat met gaten. Ik heb een week een kamado gehad met zo’n plaat onderin. Hierbij kreeg ik halverwege een pulled pork sessie last dat mijn temperatuur weg zakte omdat de lucht toevoer geblokkeerd werd. Dit kan je bij een mand niet hebben.
Dan is er nog de houder van je rooster en heatdeflectors welke je door de twee verhoogde ogen makkelijk in zijn geheel instop en uit haalt.
Dan heb je nog het ontwerp wat ik persoonlijk echt heel mooi vind.
Maar voor al het bovenstaande geld is het noodzakelijk, nee. Maakt het het bbqen makkelijker, absoluut.
Succes met je keuze
 
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik dus echt veel aan!
Zoals het er nu naar uitziet ga ik voor de Bastard. Ik moet nog even wachten (dus over 2 maandjes zal ik hem kopen).
Hou ervan goed voorbereid te zijn. En ik kan altijd heerlijk genieten om naar zulke dingen uit te kijken ;)
 
Voor het verschil in het geldbedrag van een Bastard vergeleken met een MB kun je nog een andere topvent en kolenmand bij de MB kopen. Heb je alle accessoires en onbeperkt garantie.
 
Voor het verschil in het geldbedrag van een Bastard vergeleken met een MB kun je nog een andere topvent en kolenmand bij de MB kopen. Heb je alle accessoires en onbeperkt garantie.
Ja zag ik ook, alleen vind ik het een beetje spannend met wat MB gaat doen. Als ze stoppen met deze BBQ's heb ik liever een Bastard waarvan ik weet dat die nog even blijven bestaan.

Maar ik heb nog even paar weken om een goede keuze te maken. Fijn dat ik hier dan zulk advies kan krijgen, dat helpt om een goede afweging te maken. Overigens zijn het allemaal goede BBQ's dus plezier ga ik er sws van hebben :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Ja zag ik ook, alleen vind ik het een beetje spannend met wat MB gaat doen. Als ze stoppen met deze BBQ's heb ik liever een Bastard waarvan ik weet dat die nog even blijven bestaan.

Maar ik heb nog even paar weken om een goede keuze te maken. Fijn dat ik hier dan zulk advies kan krijgen, dat helpt om een goede afweging te maken. Overigens zijn het allemaal goede BBQ's dus plezier ga ik er sws van hebben :)

Masterbuilt is van KJ, zij handelen ook de garantiegevallen af. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je geen aanspraak kan maken op de garantie.
 
Inderdaad, een MB is gewoon een zwarte Kamado Joe Classic 1. Alles komt en gaat via KJ. Dus geen zorgen maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan