BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur beheersing grill guru

Ik bespeur misschien ook een klein beetje nervositeit?
Van 120 graden naar 150 graden na het openen is niks om je zorgen om te maken als de temperatuur binnen ongeveer 10 minuten maar weer daalt.
Een lektest is simpel, stook je Bbq op en doe een flink stuk rookhout er bij deksel dicht en kijken waar er rook uitkomt. Is dat alleen door de schoorsteen dan is het goed anders heb je het lek gevonden;) (er kan ook af en toe een pufje door de onderschuif komen)
Haha ja ook soms een tikkie nerveus ben momenteel bezig met een testrun hij draait nu een uurtje op +- 112 graden met af en toe 1a2 graden erboven of beneden (streef was 110).

Heb ondekt door een tip hierboven dat er een goede warmte in de dome moet zitten voordat er afgeregeld gaat worden dus nu de juiste stand boven voor het doel bij te stellen.

Ik heb geen lekken kunnen ontdekken deze heb ik een maand geleden gevonden in het vilt en vervangen met fibergasket.

Ga zo de deksel openen en kijken hoelanghrt duurt en of hij weer rond die 112 gaat komen.
 
Plus of min 2 graden verschil.
Ik durf te wedden dat de oven in je keuken niet zo nauwkeurig is. Niet te nauw naar kijken.
 
… en dan ook nog een afwijking t.o.v. geijkte temperatuur zeer waarschijnlijk ;)
 
Haha ja ook soms een tikkie nerveus ben momenteel bezig met een testrun hij draait nu een uurtje op +- 112 graden met af en toe 1a2 graden erboven of beneden (streef was 110).

Heb ondekt door een tip hierboven dat er een goede warmte in de dome moet zitten voordat er afgeregeld gaat worden dus nu de juiste stand boven voor het doel bij te stellen.

Ik heb geen lekken kunnen ontdekken deze heb ik een maand geleden gevonden in het vilt en vervangen met fibergasket.

Ga zo de deksel openen en kijken hoelanghrt duurt en of hij weer rond die 112 gaat komen.
Mooi. Het gaat lukken. Ik zou van die 1á 2 graden niet slapeloos wakker liggen. Je weersinvloeden (wind, temperatuur en RV) spelen ook mee in het proces.
En anders, met je GG naar een voor p en T geconditioneerde clean room en daar uit proberen. 🤣

Wat @Ewald oook al aangeeft, je oven red deze nauwkeurigheid ook niet.

En verder, let je bij het calibreren van je temperatuur probes in kokend water ook goed op de heersende luchtdruk. Kooktemp van water is nl sterk afh vd deze luchtdruk. In ons kikkerlandje kan dat zomaar 0,5C schelen 😉
 
Mooi. Het gaat lukken. Ik zou van die 1á 2 graden niet slapeloos wakker liggen. Je weersinvloeden (wind, temperatuur en RV) spelen ook mee in het proces.
En anders, met je GG naar een voor p en T geconditioneerde clean room en daar uit proberen. 🤣

Wat @Ewald oook al aangeeft, je oven red deze nauwkeurigheid ook niet.

En verder, let je bij het calibreren van je temperatuur probes in kokend water ook goed op de heersende luchtdruk. Kooktemp van water is nl sterk afh vd deze luchtdruk. In ons kikkerlandje kan dat zomaar 0,5C schelen 😉
Haha nee het ging mij ook niet om een aantal graden verschil, maar meer om de grote getallen die ik vaak had.

Vanmorgen begonnen af en toe bijgesteld toen de dome warm was en op 112 gekregen.
Deksel 2x open gedaan na 10 min weer 112 ben nu geëindigd op 102 graden.

Even een markering op de sleuf beneden gezet dus heb voor de volgende keer een startpunt.

Om het mooi af te sluiten nog een laatste vraag betreft temperatuur meten.

Ik heb nu de HerQs Easy Pro BBQ Thermometer waarvan de verbinding vaak wegvalt en ben opzoek naar een andere.

Aanbevelingen zijn welkom:)

Al met al een geslaagde dag Bedankt voor jullie adviezen!!
 
@Grillshed . Ik gebruik die al jaren. Ja, bij 10 m binnenhuis valt die wel eens weg. Nou ja..
En andere temp meter doet hetzelfde met wellicht een iets beter bereik via wifi ipv bluetooth.
Succes.
 
misschien beetje late reactie op dit topic, maar mag ik vragen waar je deze aspan hebt gekoch? Heb onder garantie een nieuwe firebox gekregen maar zoek nog een bijpassende aspan. Hoor graag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan