BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur beheersen met deksel open op kamado

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.090
Ik ben sinds kort in bezit van een kamado barbecue. Hiervoor gebruikte ik mijn weber ketel barbecue. Ik heb wel gemerkt dat koken op een kamado toch wel even anders is dan op een ketel barbecue. Je wilt het deksel zoveel mogelijk gesloten hebben. Maar soms heb je bereidingen waar je gewoon bij moet blijven en waarbij de deksel dus vaak of langere tijd open staat. Hoe pakken jullie dit aan qua temperatuurbeheersing? Alleen de juiste hoeveelheid kolen in de mand? En zo ja, hoe bepaal je ongeveer hoeveel je nodig hebt? Of hebben jullie hier nog andere tips in?
 
Rogier, jij weet dat zuurstof meer hitte is.
Je kan de luchtschuif beneden dicht doen als je met de klep open aan het werk bent..
Ik denk echter dat je nog ervaring en daarmee vertrouwen moet krijgen met jouw nieuwe kamado, en als dat er is zal de deksel vaker dicht kunnen ook al wil je heet grillen bijv.
 
Afstellingen laten staan zoals ze staan voor je het deksel open doet.
Al geef je wel een hap extra zuurstof door het openen
 
Voor bereidingen waarbij een constante temperatuur essentieel is (zoals low&slow) probeer ik het deksel van de BBQ echt zo veel mogelijk gesloten te houden, het heeft zoals @SandyMan zegt wel wat tijd gekost voor ik het aandurfde om bijv. 3 uur niet te kijken. Een goede kernthermometer scheelt.
 
Eenmaal de juiste temperatuur ingesteld kan je gerust de deksel even openen te kijken naar je product of temperatuur van het product met een pen te meten. Bij 100c is de onderste schuif op een cm na gesloten en boven ook zoiets. Dat zal per Q verschillen denk ik.

Vul de vuurkorf altijd af tot de ring. Den heb je genoeg voor minimaal 15 uur slow. Bij korte sessies nadat alles klaar is, schuiven dicht dan dooft het vrij snel. Bij een nieuwe sessie even de aspook er doorheen en bijvullen. Je zult zien dat een kamado zulnig is in gebruik.

Plan het zo dat je van laag naar hoog werkt als je op 1 bbq werkt. Hoog naar laag werkt minder.

Je hebt het over kolen maar in een kamado moet je houtskool gebruiken.
 
Leer vertrouwen op je kamado. Ik doe eigenlijk bij iedere bereiding mijn deksel dicht. Ook bij het H&F grillen van een steak. Deze moeten toch meestal minimaal 2 minuten per kant. Dus vlees erop en deksel dicht, zo voorkom je ook vlammen in je Q. Succes! Welke bereiding had je in gedachten voor een open deksel?
 
Bedankt allemaal voor de adviezen. Het ging mij uiteraard om de hot & fast bereidingen. En ja, ik gooi netjes houtskool in mijn kamado 😉 Ik heb eigenlijk altijd het deksel wel dicht.

Toevallig was ik laatst in mijn skillet wat aan het bakken waar ik even bij wilde blijven maar het houtskool laaide snel op, vandaar mijn vraag.

Ik kan me ook voorstellen dat het deksel met een wok op de grill misschien niet dicht kan door de greep van de wokpan. Ik was dus benieuwd hoe jullie hier mee om gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan