BasBQ
Beef en Steak

Tandoorikip uit de bloempot (dont try this at home)

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
nadat ik minder te spreken was over mijn eerste BCC heb ik als troost gelijk een paar kippedijen in de tandoori marinade gegooid. ontveld, ingekerfd en twee nachten in de koelkast laten marineren. ik wilde ook graag naan op de barbecue maken want dat had ik al heel lang niet meer geprobeerd.

nu had ik ergens op seriouseats gelezen dat je van je barbecue een aardige tandoor oven kan maken door er een bloempot in te zetten. ik heb dus een bloempot afgewassen en op de barbecue gezet, met de kolen eromheen. helaas kon ik niet meten hoe heet het binnenin werd, zonder de thermometer te roosteren (ha, binnenkort komt daar verandering in)

bbq%2520juli%2520019.JPG


bbq%2520juli%2520021.JPG


ik probeerde eerst een broodje tegen de binnenwand van de pot te 'plakken' met water en een tang, maar het was een beetje te heet dus het brood viel op de bodem van de pot. in letterlijk een seconde had ik het brood er weer uitgevist, het was in die korte tijd al zwart en een restje deeg in de pot was in de fik.

bbq%2520juli%2520025.JPG

??n seconde in de bloempot

bbq%2520juli%2520024.JPG

kip in de marinade

bbq%2520juli%2520026.JPG

dus maar twee kippenpootjes in de pot, de spiezen zijn om ze van de bodem van de pot af te houden, als een soort afstandhouder dus. dit ging best aardig, de marinade schroeide wel een beetje maar dat hoort bij tandoori vind ik, en door de extreme hitte wordt de yoghurt marinade snel goed droog en krijg je dat typische tandoori kip buitenkantje aan je vlees.

bbq%2520juli%2520026.JPG


toen barstte de bloempot. de onderkant was veel veel heter dan de bovenkant, dus de boel is gesprongen. op zich was een gesneuvelde bloempot ingecalculeerd. de manier waarop viel een beetje tegen want door het geweld sprongen er kokendhete stukken bloempot over het balkon. vandaar ook de jackass disclaimer bij dit verhaal, mensen, verwijder de bodem uit een bloempot voor je die op je barbecue zet...  :-\

bbq%2520juli%2520029.JPG


dan maar 'gewoon' op t rooster

bbq%2520juli%2520031.JPG


bbq%2520juli%2520041.JPG

met raita (komkommeryoghurt), nigella naan-brood, en een pittig indiaas recept voor linzen met spinazie

bbq%2520juli%2520036.JPG


Toen ik het terugzocht op seriouseats, kon ik het recept met de bloempot niet meer vinden. wel in mijn history deze link:
http://macgyverisms.wonderhowto.com/how-to/turn-your-charcoal-grill-into-tandoori-oven-using-flowerpot-0135693/
heerlijk hoe het geheugen werkt, de helft van deze pagina gaat erover hoe je de bodem van je bloempot zaagt. ik vind wel dat ik het een stuk sneller opgelost heb...

de pot poten (LOL) waren beter! de houtskool ging er alleen in een moordend tempo doorheen, dus de vergelijking is niet heel eerlijk. toen de tweede set op de grill ging was een deel van de kolen al op en was het minder heet.

maar, beide waren overheerlijk!!! manlief zei gelijk, we kunnen dus nooit meer tandoori bestellen in een restaurant (oftewel de grote dat-kunnen-we-zelf-beter-vloek is weer een stukje uitgebreid : )

de link van seriouseats waar dus geen bloempot bij te pas komt:
http://www.seriouseats.com/2011/08/the-food-lab-how-to-make-tandoori-chicken-without-tandoor-grill.html

de marinade heb ik overigens uit een heel ander indiaas kookboek, deze van seriouseats (hoezeer ik ook fan ben) is niet goed want er zit geen kaneel in  :p

en ik heb het kookboek van heston blumenthal binnen, hij maakt een tandoor oven van zijn barbecue door in het midden een schoorsteen van bakstenen te stapelen met de kolen daar omheen. misschien is dat een veiligere oplossing...
 
Wat een geweldig verhaal, leuk om te lezen, onderdelen, niet de bodem, staan hier op todo
 
Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Benieuwd of het met die bakstenen wel goed gaat.
Kippetje smaakte wel goed?
 
150degrees zei:
Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Benieuwd of het met die bakstenen wel goed gaat.
Kippetje smaakte wel goed?

smaakte fenomenaal, mals, perfect droog crispy korstje, jum!

en de naan was uiterst acceptabel. ruimte voor verbetering maar al lekker om te eten.
 
Prachtig hoe je het beschrijft. Het ziet er prachtig uit, mooi dat het ook fantastisch smaakte.
 
En die marinade voor de kip is echt zo paars/rose, of ligt dat aan de instelling van je camera.
 
150degrees zei:
En die marinade voor de kip is echt zo paars/rose, of ligt dat aan de instelling van je camera.

is wel een klein beetje de camera, en het licht, je ziet dat het op de twee foto's van de gare kip ook een beetje verschilt. maar het is wel echt een magenta rode kleur zeg maar  ;)

(gewoon voedingskleurstof uit een flesje van de toko, er staat een e-nummer op dat bietenrood betekent, in het flesje ruikt het zelfs heeeeeeel vaag naar bietjes)
 
Tandori kip altijd lekker maar volgens mij maakt het voor de smaak niet uit of je het op het rooster of in de bloempot bakt maar is wel een leuk experiment.
 
Ik waardeer je " durf " !! :p
Het zal uiteindelijk zeker gesmaakt hebben!! ;)
 
Geweldige actie Marieken! En dat aan de slag gaan, en halverwege denken " er staat me bij dat er iets anders moest" dat is heeeeel herkenbaar :p
 
haha mooie actie! wij zijn gewaarschuwd!
 
Mooi experiment!
 
Eten wat de pot schaft! ;-)

Misschien een dikwandigere pot of enige tijd laten weken in water??
 
prachtig verhaal, en mooie rode kip  :)
 
Geweldig experiment zo.

In iedergeval was het eten goed, dus met leermomenten toch een hele geslaagde proef lijkt me.
 
erg leuk gedaan zo zie je maar weer wat er allemaal (on)mogelijk is, ik herken er zelf ook een aantal dingen uit  ;D
 
Thor zei:
Eten wat de pot schaft! ;-)

Misschien een dikwandigere pot of enige tijd laten weken in water??

weken in water? dat is een interessante, stoomt dat niet gewoon in 5 minuten weer droog?

ik heb wel een romertopf voor in de oven, die week ik vooraf. maar die doe je daarna ook weer vol met vocht (wijn, bouillon) dus dan wordt t niet meer droog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan