BasBQ
Beef en Steak

Suikerbrood

 
 
 
 

Lin

Gemarineerd
Berichten
2.301
Suikerbrood

14v1bom.jpg


Ingredi?nten:
500 gr bloem
10 gr zout
1 tl kaneel
200 ml  melk
1 ei
3 el gembersiroop
1 zakje instant gist
1 zakje vanillesuiker
220 gr suikerklontjes
2 el kristalsuiker
Boter om schaal in te vetten en de bovenkant van het deeg in te smeren

Doe de bloem in een kom en meng de kaneel gist erdoor. Maak in het midden een kuil en schenk de gembersiroop, ei en melk erbij. Meng alles goed en voeg dan het zout toe. Meng alles tot een zacht deeg en laat 10 minuutjes rusten. Bestrooi het werkvlak met een beetje bloem en kneed hierop het deeg 5-10 minuten tot het soepel is. Vorm het deeg tot een bal, leg deze terug in de kom en laat het deeg afgedekt met plasticfolie op een warme plek 1 uur rijzen tot het volume verdubbeld is. Doe in de tussentijd de suikerklontjes in een theedoek en vouw deze dicht. Sla nu, met bijvoorbeeld een vlees hamer, de klontjes kapot. Bestrooi, na het rijzen, het werkvlak weer met bloem en druk het deeg erop uit tot een dikke lap. Verdeel de klontjes kandij en de vanille suiker erover, rol het deeg op en kneed de suiker er goed door.
Vet de bodem en zijkanten van een gietijzeren cakevorm goed in met boter en strooi daar een laagje kristalsuiker over. Druk het deeg weer uit, nu tot een lap met dezelfde lengte als de vorm en rol de lap op. Leg deze rol in de vorm en dek het losjes af met plasticfolie. Laat het deeg nog eens 1 uur rijzen.
Verwarm de bbq voor op 200 ?C. Bestrijk de bovenkant van het brood met wat gesmolten boter en bak het suikerbrood in 25-30 minuten goudbruin en gaar. Direkt uit de oven keer je het brood op een plank bekleed met bakpapier en laat het afkoelen.


2vnn9rb.jpg


5o8i2p.jpg


2eb5z7k.jpg


25re6c4.jpg


nmlxt1.jpg


4lru34.jpg


2rm89yp.jpg


2i07omq.jpg


f9f9r4.jpg



 
Smullen!
Lekker bij een grote bak koffie :)
 
Lekker!!!

Lust ik👍🏻
 
Lekker hoor!
 
Heerlijk zo Lin, mooie vorm ook zeg die Petromax!
 
Sander72 zei:
Heerlijk zo Lin, mooie vorm ook zeg die Petromax!

Ja die had Martijn net binnen toen we daar worsten gingen maken (heeeeel lang geleden haha),en toen moest ik um meenemen! Ben er erg blij mee!
 
Bedankt voor het delen, komt op de to-do-lijst!
 
Hoi Lin.

Mooie zilveren medaille voor je suikerbrood.
Ik heb even een vraagje.
Op de verpakking van je meel staat dat je een temperatuur van 230 gr. moet aan houden en zelf ben je naar 200 gr gegaan zou dat nog verschil kunnen uitmaken in de mate waarop het deeg gaart?
En ik zie dat je het baksel in aluminium folie heb gepakt is dat gedurende de baktijd blijven zitten?

Resultaat zag er wel heel erg lekker uit  :)

Grts,    Hans.
 
Hans zei:
Hoi Lin.

Mooie zilveren medaille voor je suikerbrood.
Ik heb even een vraagje.
Op de verpakking van je meel staat dat je een temperatuur van 230 gr. moet aan houden en zelf ben je naar 200 gr gegaan zou dat nog verschil kunnen uitmaken in de mate waarop het deeg gaart?
En ik zie dat je het baksel in aluminium folie heb gepakt is dat gedurende de baktijd blijven zitten?

Resultaat zag er wel heel erg lekker uit  :)

Grts,    Hans.

Hoi Hans, bedankt voor je felicitatie!
Het recept op de verpakking is voor gewoon brood. Omdat dit suikerbrood is en ik de suiker niet wilde verbranden heb ik 200 graden aangehouden. Ik heb mijn gietijzeren pan bekleed met alu folie omdat ik anders bang was dat ik de gecarameliseerde suiker eruit moest bikken als ik klaar was. De alu folie bleef prima zitten en mijn gietijzer bleef netjes.

Groetjes Linda.
 
Bedank voor je reactie.
Ook weer iets om te overwegen als ik aan 't bakken sla op m'n Q. ;)

Grts,    Hans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan