BasBQ
Beef en Steak

Steven Nijhuis als newbie hier

StevenNijhuis

Tondelzoeker
Berichten
12
Ik lees al regelmatig berichten. Tijd om mezelf aan te melden en te registreren.
Ik ben een redelijk enthousiaste barbecuer die al een lange tijd het voordeel van een deksel op de BBQ heeft ervaren.
Na een smokey joe (lang-lang geleden) een grotere net niet ronde (beetje driehoek) Cadac gekocht.

Prima ding, alleen kon deze slecht van onderen geregeld worden. En het kleine Gusta bolletje dat we altijd meenamen naar de camping begon het ook te begeven. Ondertussen begreep ik wel dat ik bepaalde dingen belangrijk vond:
Groot oppervlak, makkelijk as legen, en vooral indirect barbecuen mogelijk.

Vorig jaar een tweedehands weber mastertouch met diverse extra's gekocht en een weber wga voor op de camping. Niet gekampeerd vorig jaar, maar wel heel veel accessoires aangeschaft (verhoging, verhoging met pizza-klep, grill grates, rvs grates, hitteschild, rotisserie, grote en kleine brikettenbakken, ....).
Ondertussen de mastertouch ook licht uitgebreid. De vorige eigenaar had nog een kapotte bastard vuurring over. Daar heb ik een standaard platesetter overheen gezet (beetje bijwerken met diamantzaag en het pastte). Nu heb ik dus een kettle met mooie indirect functie. Hij weegt wel een paar kilotjes extra nu :D. Ook nog een 'warmhoud' rek, gbs gietijzeren rooster, gbs plancha en een grote wok (die laatste vind ik niet zo handig tot nu toe....). Pizza steen heb ik ook nog liggen, nu nog een keer gebruiken.

Het is duidelijk dat ik nu ook zit te kijken naar Kamado's :censored:. Twijfel nog erg over een probeer medium kamado (bijv. grill bill van €400, of een grill gates van 449). Ik zou natuurlijk direct door kunnen gaan naar de Weber Kamado. Komt de Welkoop vandaag met een aanbieding... #firstworldproblems.

IMG_20210412_164845151_HDR.jpg


IMG_20210412_164901830.jpg
 
Welkom op het forum
 
Welkom bij het genootschap

Er is genoeg om naar te kijken 😉
 
Laatst bewerkt:
Welkom.
Die #firstworldproblems is een gekend begrip en je kan er nog eentje aan toevoegen #keuzestress ;)
 
Hoi Steven,
welkom bij het Genootschap
 
Updates:
Grizzly Large Kamado aangeschaft bij Welkoop. Ook direct een zak Welkoop houtskool en een zak Grizzly Eik houtskool meegenomen. Thuis had ik nog bijna twee zakken 'restaurant houtskool' staan opgehaald bij een marktplaats verkoper.
Een flinke serie low and slow, medium hot and medium fast en fast later, inclusief groentegrillen en carameliseren van uien, ben ik weer wat accesoires rijker: gietijzeren halve maan plaat, gietijzeren halve maan rooster en lekschaal. Probeer het wel beperkt te houden tot op te bergen in de kamado zelf.

Het viel me op dat zowel 'restaurant houtskool' en Welkoop houtskool nagenoeg gelijk waren in brandduur en hitte afgifte. De Grizzly Eik houtskool is veel heter en brandt veel langer. Per branduur is die dus goedkoper. Ook heeft hij vanuit zichzelf meer rooksmaak.

Afgelopen vrijdag (ik was toch vrij) mijn eerste brisket gemaakt. Weer een bonuspunt gescoord bij de andere gezinsleden :D .

IMG_20210515_174716739.jpg


IMG_20210514_165546208.jpg


IMG_20210420_121601545.jpg
 
Steven, welkom. Al voldoende hardware aanwezig voor uitgebreide Q-sessies.
 
Hoi Steven,
welkom bij het Genootschap
 
Terug
Bovenaan Onderaan