BasBQ
Beef en Steak

Steven & me, Oktober 2013: Kip tikka

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Zo het is mijn beurt om de het recept voor de Steven en me te bepalen. En..... dat viel me niet mee, ik had verzonnen bij elk lekker recept een stikker te plakken en dan daar uit te kiezen. Uiteindelijk was ik een goed stuk op weg in het planet bbq boek en ik besloot dat dit niet de methode voor mij is ;)

20130928-_MG_9746.jpg


Zo nu ik weer een tekortkoming van mezelf heb blootgelegd op naar waar ik dan uiteindelijk voor gekozen heb. In huize Structor is men dol op kip, dus ondanks de vele fijn lamsgerechten die ik gevonden had heb ik ze allemaal weggestreept. Kip moest het worden, mijn oudste dochter hielp me uit mijn lijden. Kip tikka moest het worden volgens haar, papa was helemaal blij. Geen keuzestress meer, totdat ik nogmaals keek. De titel zei Twee soorten kip tikka, nou bedankt dochter nu moet ik nog kiezen..... of toch niet.....

Genoeg gezeverd, we gaan deze maand kip tikka maken. Jullie mogen zelf kiezen of het "Kip tikka met cashewboter en room" wordt of "kip tikka met saffraan", zelf ga ik gewoon beide maken. Bij de kip tikka gaan we de groenkruiden chutney maken en ik denk dat een naanbrood er ook wel fijn bij gaat. Het recept is afkomstig uit planet bbq natuurlijk van Steven Raichlen en is te vinden op blz 397.

Kip tikka met cashewboter en room

Als je geen Indiaase gerechten maakt uit angst dat ze te pittg zijn, moet je deze spiesen proberen. Deze tikka is voor de Indiers op "Afgaanse" wijze op smaak gebracht met amandel of cashewboter, maar zonder de traditionele tandoori. De notenboter en room geven het vlees een milde, zoete smaak.

Ingredienten

  • 700 gr kippendijen of borst zonder vel en bot
  • 2 teentjes knoflook gehakt
  • 1 stukje (5cm) verse gember, grof gehakt
  • 1 jalapeno of serranopeper, zaad verwijderd gehakt
  • 1 tl zeezout
  • 1/2 tl kardemom
  • 1/4 tl witte peper
  • 1/4 tl gemalen komijn
  • 1/4 cup amandel of cashewboter
  • 1 kop uitgelekte Griekse yoghurt
  • 1/4 cup slagroom
  • 1/4 cup gehakte verse koriander
  • 2 el boter (gesmolten om te bestrijken

Voorbereiding

[list type=decimal]
[*]
Spoel de kip af onder de kraan. Snijd de kip in stukjes (2,5 x 2,5 x 1,5). Rijg de stukjes aan spiesen

[*]Doe de knoflook, gember, chilipeper, zout, kardemom & komein in een keukenmachine en maal alles fijn. Voeg de amandel of cashewboter toe en yoghurt toe en meng alles tot een gladde pasta. Voeg de room en koriander toe en meng alles kort. Als je te lang mengt gaat de room klonteren.
[*]Giet de marinade over de spiezen. Keer ze zodat ze er rondom mee bedekt raken. Laat de kip 4-24 uur afgedekt marineren in de koelkast. Keer de spiesen tussendoor enkele keren. Hoe langer je marineert, hoe intenser de smaak.

[*]Maak de bbq klaar voor direct grillen.
[*]Maak het rooster schoon en zet hem in de olie. Laat de spiezen uitlekken en gooi de marinade weg. Leg de kip spiesen op het hete rooster en gril ze 2-4 minuten per kant, tot ze goudbruin en gaat zijn. Bestrijk de spiezen de laatste 2 minuten met de gesmolten boter.
[/list]


Kip tikka met safraan

In deze Indiase kipspiesen vind je invloeden uit Perzi? terug. In deze kipspiezen met saffraan, foelie en kardemom, ingredi?nten die je eerder in het moderne Iran verwacht. Deze spiesen zijn smaakvol, niet heet, geroosterd, maar niet droog. Ze vertegenwoordigen het beste van de mogolkeuken.

Ingredienten

  • 700 gr kippendijen of borst zonder vel en bot
  • 2 teentjes knoflook gehakt
  • 1 stukje (2,5cm) verse gember, grof gehakt
  • 2el vers citroensap
  • 1 tl safraandraadjes
  • 1/2 cup Griekse yoghurt
  • 1/2 cup slagroom
  • 1 tl zeezout
  • 1/2 tl verse witte peper
  • 1/2 tl gemalen kardemom
  • 1/2 tl foelie
  • 2 el boter (gesmolten om te bestrijken

Voorbereiding

[list type=decimal]
[*]
Spoel de kip af onder de kraan. Snijd de kip in stukjes (2,5 x 2,5 x 1,5). Doe de stukjes in een kom.

[*]Doe de knoflook, gember, het citroensap en 1-2 el water in een blender en pureer tot een glad geheel. Schraap regelmatig de zijkant van de blender schoon. Giet het mengsel over de kip en schep alles om. Laat de kip 1 uur marineren in de koelkast.
[*]Doe de safraan in een kleine kom. Voeg 2 tl heet water toe en laat de safraan 5 minuten weken.
[*]Voeg de safraan + vocht, yoghurt, slagroom, het zout, de peper, kardemom en foelie toe aan de kip en schep alles om. Laat de de kip 3-24 uur marineren in de koelkast en schep een paar keer om. Hoe langer de kip marineert, hoe intenser de smaak wordt.
[*]Laat de kip uitlekken en gooi de marinade weg. Rijd de kip aan de spiesen (smalle kant doorboren).
[*]Maak het rooster schoon en zet hem in de olie. Laat de spiezen uitlekken en gooi de marinade weg. Leg de kip spiesen op het hete rooster en gril ze 2-4 minuten per kant, tot ze goudbruin en gaat zijn. Bestrijk de spiezen de laatste 2 minuten met de gesmolten boter.
[/list]


Groene kruiden chutney

Deze pikante groene saus wordt in heel India bij bbq gerechten geserveerd. De basis bestaat uit verse munt en of koriander. Vaak worden spinaziebladeren toegevoegd voor een rijkere kleur en smaak. Het zure komt van yoghurt, tamarinde, citroensap of een combinatie van deze ingredi?nten.

Ingredienten

  • 1 bosje verse koriander gewassen, droog geschud, steeltjes verwijderd, grof gehakt
  • 1 bosje vers munt, gewassen, droog geschud, steeltjes verwijderd, grof gehakt 
  • 1 cup verse spinazieblaadjes zonder steeltjes
  • 1 cup volle yoghurt
  • 1 el versie citroensap (of meer naar smaak)
  • zeezout en zwarte peper naar smaak

Voorbereiding

Hak de koriander, munt en spinazie in een keukenmachine. Voeg de yoghurt toe, het citroensap en zout en peper naar smaak. En meng alles in korte stoten. Voeg genoeg water toe - 1-2 el- om een dikke, maar vloeibare saus te maken. Voeg indien nodig meer zout en of citroensap toe. De chutney moet veel smaak hebben.



Zo rest mij nog om jullie allemaal veel keuze stress toe te wensen ;) en veel plezier van het maken. En laten we hopen nog meer plezier tijdens het eten!
 
leuk recept Emiel, ga proberen mee te doen
 
Ik ben ook gek op kip, en ben benieuwd naar deze gerechten!
 
Waar kan ik cashewboter kopen? Of kunnen we dat ook zelf maken?
 
Ik heb ook even zitten zoeken en de meeste recepten zijn gewoon tot pap gemalen cashews zonder toevoeging van boter, soms met wat olie.
 
Had al best eens "iets" gelezen over ene "Steven"......maar nu ik die recepten zie is het net alsof hij aan de deur stond, mij indringend aankeek en zei "JIJ MOET MEEDOEN".

Het zij zo.....
 
Je kan het ReneR ;)
 
Nou, vandaag fluisterde Steven in mijn oor dat het zijn dag was, of was dat nou mijn vrouw die zei dat.....hahaha.
Het is in ieder geval de Kip tikka met cashewboter en room geworden.
En aangezien ik er vanuit ga dat jullie allemaal wel weten hoe stukjes kipfilet, al dan niet aan een stokje, er uitzien heb ik die foto maar weggelaten.

Zo ziet het eruit als het ligt te marineren:
ONDER EMBARGO

De ingredi?nten voor de chutney
ONDER EMBARGO

De rest van de foto's zal ik, zodra het mag, in dit bericht toevoegen ~X(
 
En je mag pas posten in het laatse weekend van de maand!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Damn, weer niet goed gelezen.....
 
Volgens mij moet ik ook maar eens een keer meedoen, dit soort recepten worden hier zeer gewaardeerd.

Alleen wel een vraag over de ingredi?nten: waar en wanneer wordt
1/2 cup slagroom
gebruikt? Ik heb wel een vermoeden, maar wil het toch graag goed doen.
 
structor zei:
Oei Rene doen je vingers nog zeer? :D

Hahahahaha :blush:
Ik heb de foto's maar snel onder embargo geplaatst.
Het mooie aan dit forum, buiten de gezelligheid, is dat er zo gigantisch veel informatie op staat dat dat dan ook meteen weer het nadeel is....voor ik alles gelezen heb zal ik vast nog wel wat keren een waarschuwing krijgen, ik bedoel het niet verkeerd maar ben nogal blonT :blush:

Maar het eten, waar ik nog geen foto's van zal plaatsen is bijzonder goed gewaardeerd door het testteam dus ik hoop dat Steven een beetje trots om "mijn 1e keer met hem" zou zijn, hahahaha
 
Mart zei:
Volgens mij moet ik ook maar eens een keer meedoen, dit soort recepten worden hier zeer gewaardeerd.

Alleen wel een vraag over de ingredi?nten: waar en wanneer wordt
1/2 cup slagroom
gebruikt? Ik heb wel een vermoeden, maar wil het toch graag goed doen.
Mart je hebt gelijk, ik was ook de zout, peper en kardemom vergeten over te tikken :blush:

Ik heb het aangevuld.
 
Leuk recept maar het lijkt echt op werken.  :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan