BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me mei 2013 - Toscaanse kip onder een baksteen

Gisteren was het zover, mijn 3e Steven & Me was aan de beurt.
Het gerecht wel een beetje aangepast door veel minder zout te gebruiken en ipv van een baksteen een terrasklinker gebruikt.
Ik heb de dame wel nog een even na een 50 min indirect, direct een korstje gegeven.
Wat gebakken krieltjes erbij en sla en we hadden weer een complete maaltijd.














 
Ze ligt er wel een beetje platgewalst bij.... Proficiat!
 
Dominique zei:
Ze ligt er wel een beetje platgewalst bij.... Proficiat!


Het is idd wel te zien dat ze een hot stone massage heeft gehad...:)
 
Vandaag voor mij Steven & me nr 5.

Was een lekker kipje. Alleen dat direct grillen was wel ff een dingetje, moest in het begin flik wisselen om te zorgen dat ze  niet te zwart werden. Maar het is gelukt en het smaakte erg lekker. Geserveerd met een Toscaanse groente/pasta schotel.

De foto's:

Foto-FX8XYNBS-D.jpg

Foto-WK3UHUL8-D.jpg

Foto-8OGEJE73-D.jpg


De toegevoegde waarde van de baksteen is mij nog niet helemaal duidelijk, misschien de volgende een zwaardere steen proberen.

GrA3
 
Mooi resultaat A3aan! De stenen nog voorverhit?
 
Ja. De stenen  kwamen van buiten, dus toen de kolenstarter aan het starten was. Heb ik ze op 180 graden in de oven gehad.
 
lekker
 
Vandaag Voor het allereerst een steven&me gemaakt. :D En dan moet ik me nick name eer aandoen ;), zodoende is het de toscaanse baksteen vlinder kip geworden.

Van de week samen met a3iaan84 voorbereidingen getroffen door bij de sligro kokosbriketten te halen. En met het mooie zonnetje van vandaag, kan het leven bijna niet mooier. :)
WQNqKrc6lYhPwwfNPRhlGlUYiwfvNV_98BhMQUPxttY=w259-h194-p-no

Kruiden zelf maar gesneden bij gebrek aan keukenmachine. Wel een erg lekkere kruidenmix.
whUOjiW2EKv8umOl3aivywPTj0QJcSCMgHv_XS5CYyg=w260-h194-p-no

De baksteen van me werk meegenomen in de alu gewikkeld en mee laten warmen op de kolenstarter.
Die helaas daardoor uit elkaar viel (zie grijze vlek voor bbq) en toen ik de boel wou ruimen met me knie op hete sintel gaan zitten, die je pas voelt als die al door je broek heen is gebrand.  :-S

Maar goed die baksteen dus, het plet inderdaad je kip. Maar verder zie ik geen toegevoegde waarde, ik had zelfs het idee dat het wat trager ging.

Wel leuk om een attribuut als een baksteen te gebruiken.
Smaak was erg lekker knapperig vel ,baksteen over verloop wat verplaatst en 2 minuutjes direct laten grillen). Kip was lekker sappig filets iets minder sappig maar nog altijd goed. Bij het eten af en toe wat citroen erover heen maakt het nog iets lekkerder.
Helaas geen foto van presentatie op bord, ik liep iets uit en dochter lief moest dus al eten. Dus Papa had een hele kip als toetje, arme ik :p. En heb ik het hierbij gepresenteert in mijn kipschaal.
B0A4zUmQ1Yc-KvvsSyAOT5c-uO1sAmzBQEJ_C6Rm50A=w260-h194-p-no

Of ik het nog is met een baksteen zal bereiden weet ik niet maar kruidenmix zeker wel.
Steven&ME +1
Groet
KippetjeHaasje
h06s3M4_G_LM9t5cp1dY2zsHbwLSTB2A1A3FoP13l9s=w276-h207-p-no
 
Top Arthur! Deze wil ik ook binnenkort maken.
 
En gisteren stond Steven ineens, met een kip in zijn handen, voor de deur.....

En ja, wat moet je dan....
IMG_41351_zps4b495e3e.jpg


Zoiets?
IMG_41361_zps9569e0db.jpg


En dan op de Weber
IMG_41621_zps1f405186.jpg


Onder de steen
IMG_41631_zps2dee69d6.jpg


En op de snijplank
IMG_41651_zps22ab8555.jpg


En dan eindelijk......op het bordje
IMG_41661_zps61e5c69e.jpg


In detail
IMG_41671_zpsb2061636.jpg


Thanks for watching
 
Vandaag mijn 10e Steven & Me  B-) !
De Toscaanse kip onder een baksteen moest het worden.

IMG_2421.JPG

De kip met ingredienten

IMG_2423.JPG

De kip onder de baksteen en wat aardappelen voor de salade van Mike v R

IMG_2424.JPG

De kip zojuist van de Q

IMG_2425.JPG

Het eindresultaat samen met de Award winning aardappelsalade van MikevR. Heerlijk!
Wij vinden de gevlinderde kip een betere variant van bereiding vergeleken met de BCC
 
Lekker hoor! Ben benieuwd naar de salade.
 
Ziet er goed uit Dennis.
deze kip vond ik ook lekkerder dan de bcc. ik denk omdat binnenkant mooier gaart.

Oh en gefeliciteerd met Steven Brons
 
Gefeliciteerd met je badge! Dit is voor mij ook DE manier om kip op de Q te bereiden, ik snijd zoveel mogelijk botjes eruit (muv de pootjes, die zijn voor de piranha  :p)
Ik laat de steen achterwege, eerst een half uur indirect en dan tot 75graden direct
 
Thanks voor de badge :)
 
KippetjeHaasje zei:
De meester aan het werk.
Maar ik kan maar niet vinden hoe je de video hier al laat zien?

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=weuvQ-z49Pw

Ik had vandaag een gaatje gevonden, gelijk maar even bij Steven gekeken. Dit kippetje paste me wel en met bovenstaand filmpje kon het niet misgaan.

De boodschappen:



De voorbereiding:





Natuurlijk de uitvoering:



Het resultaat mag er zijn:



Al met al een geslaagde sessie. Echter had ikzelf bij het recept het zoutgehalte al teruggeschroefd maat toch nog iets aan de zoute kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan