BasBQ
Beef en Steak

staartstuk gemaakt.

olle griese

Tondelzoeker
Berichten
18
Ik durf het bijna geen naam meer te geven maar ik noem het toch maar staartstuk.
Hier de onmiskenbare vorm.

20180527_122026 by P Ploeg, on Flickr

20180527_122031 by P Ploeg, on Flickr

Uiteraard het vet laten zitten.

20180527_122017 (002) by P Ploeg, on Flickr

indirect op ongeveer 130 graden.
Afgehaald bij een kern van 50 graden en de Q opgestookt maar bijna 300 graden en even afgefakkeld.

20180527_145049 by P Ploeg, on Flickr

staartstuk by P Ploeg, on Flickr

daarna een kwartier onder folie tot een kern van 55 graden.
Dun gesneden maar de malsheid viel me toch een beetje tegen.
Iemand een idee waar dat van kan komen?

20180527_145211 by P Ploeg, on Flickr

20180527_145223 by P Ploeg, on Flickr

20180527_161124 by P Ploeg, on Flickr


20180527_161119 (002) by P Ploeg, on Flickr


 
Oei, dat ziet er lekker uit, al mag hij van mij nog roder (kern 50 gr. C)
Maar ja niet iedereen stamt af van Dracula :D
 
Mooi stukje vlees. Waarom zou je dit geen staartstuk mogen noemen? Malsheid hangt ook af van het stuk vlees dus ik weet niet echt of je hier veel kan aan doen.
 
Ewald zei:
Oei, dat ziet er lekker uit, al mag hij van mij nog roder (kern 50 gr. C)
Maar ja niet iedereen stamt af van Dracula :D
+1
 
Ridevi71 zei:
Ewald zei:
Oei, dat ziet er lekker uit, al mag hij van mij nog roder (kern 50 gr. C)
Maar ja niet iedereen stamt af van Dracula :D
+1

Tja die Dracula eet het al bij ?37gr.C kern temperatuur. (lekker rood en zonder rookring)
 
Ik kan het niet goed zien op de foto's maar het lijkt erop dat je niet haaks op de draad van het vlees gesneden hebt? Dat is best bepalend voor het kauwen en malse mondgevoel.

Het is ook een mooi slank stukje vlees met een vetkap maar weinig marmering. Juist het vet tussen de spierweefsels die je wat meer bij graan gevoerde en vet afgemeste beesten krijgt zorgt ook voor meer malsheid.

Je zou er bijvoorbeeld ook een lekkere chimmichurri bij kunnen maken de volgende keer, dat verhoogd ook zeker het mondplezier.

Maar mooi stukje vlees hoor!
 
chimmichurri  heb ik er ook bij gemaakt maar staat niet op de foto.
Het was best een goedkoop stuk vlees (23 euro voor 1? kilo) en dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn.
Hij is wel goed gesneden.
Ik had van tevoren een snee in het vlees gezet.
Als hij rauw is kun je het namelijk beter zien.
 
Slim om voor te snijden in rauw vlees, doe ik ook wel als houvast. Vrij jong rund waarschijnlijk dan.
 
Ik zou anders best een stukje lusten. Maar weer een reden om h'm nog een keer te maken  ;)
 
Afgaande op de kleur van het rauwe vlees, lijkt het me ook een stuk met weinig rijping. Ben geen expert, maar heb me wel eens laten vertellen dat echt rood rundvlees, eigenlijk te weinig rijping heeft gehad en daardoor taaier kan zijn. Iemand die dit kan bevestigen?
 
Ik vind het een heerlijk stuk vlees om te zien, jammer als het een beetje taai was maar daar hebben we kiezen voor :D  gewoon nog een keertje maken, het ene stuk vlees is het andere niet ;)
 
Prachtig resultaat en heerlijke foto's.
 
ziet er goed uit en mooie foto`s :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan