BasBQ
Beef en Steak

Spice it Up: De Moinkkebabbal Spies!

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
BBQ vrienden!

Man, man, man.. wat heb ik lang lopen nadenken over hoe en wat ik nu eens aan die verrekte spiesen zou gaan plakken?!

Mijn eerste spiessessie, was die op het strand. Hartstikke gezellig gehad, mooie tijden, maar over de “eindfoto” was ik niet te spreken. Ook vond ik niet dat het onderwerp “Spies it Up” hierin ten goede kwam.

Toen ik die fantastische poging van @Barbeknoei voorbij zag komen, werd dit idee geboren, bedankt daarvoor! Het idee om iets aan het spit te hangen wat normaliter niet eens in de buurt komt van het draaiende gevaarte, fascineerde mij.

Dubbend op bed, schoot me een gesprek met mijn zwager te binnen, compleet willekeurig over hoe lekker die Moink Balls wel niet waren! De gedachte om die het aankomende weekend te gaan maken, was ik het boodschappenlijstje in mijn hoofd al aan het maken; kaas, spel, rundergeha… GEHAKT! Ja! Waarom niet een een uitermate fijn spiesje maken met de Moink Balls als inspiratie. Gaan we weer, ballen die inspiratie geven. Komt hier toch verdacht vaak terug op het forum

Enfin, heerlijk geslapen die nacht, om vervolgens de ochtend erop project “Moink Kebabbal Spies” in werking te stellen!

Eerst maar eens de ingrediënten voor de balls, eh, kebab in een kom en mooi kneden. Ik ben iets afgestapt van het originele recept daar ik het eea vergeten was, noeme een Parmezaanse kaas 🥲 Dit vervangen door belegen geraspt en de gekruide paneermeel mooi vervangen door paneermeel en zelf wat Provençaalse kruiden aan toegevoegd.

fc3a6f6a99b218e56d3ecaa84b177a2d.jpg


Toen toch maar even eerst naar het alom vertrouwde balletje draaien uitgeweken ivm verhoudingen Blijft een mooi gezicht, niet waar?

649ae61fa2126a7671521e8a1a5e102f.jpg


Ff barbapapa op die ballen; Huup huup kebabtruc! Mooi man

67fc5ec76716f8e01f27dc5c0a4c58cc.jpg


Op naar de volgende stap. Franky’s Pork Prank erbij, strooien en rollen maar! Wat blijft dat toch een fijne rub! Mik hem zelfs op m’n spiegeleitje Zeg nou zelf; is het geen plaatje?

b15bea0b09b2ecc6a3f289e9e6b5b923.jpg


Last but not least nog even het jasje aan, in de vorm van gerookt ontbijtspek om vervolgens een uurtje op te laten stijven im kuhlshrank!

01c3b948cfce320ca2ff7208d125b68c.jpg


Omdat ik tijd over had, maar eens verdiept in een mooi sausje voor erbij. Naast de homemade BBQ saus die ik nog had staan. Ik kwam uit op gerookte yoghurt.

Gerookte yoghurt?! Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op zoek was naar een wit sausje, want ik had een bepaald plaatje in m’n hoofd hoe ik de eindfoto wilde. Maar die yoghurt dus (Recept afgeleid van die van Julius Jaspers). Je Q aan op Max 30 graden (dat was ook ff wennen zeg, voor mij dan ), yoghurt in een kommetje met een gekneusde kardemom peul, flink wat houtsnippers erop en roken maar.

892300e2b86880a0f888e471837ca35d.jpg


47ca2d2e2ede207ada5bbec6b75ddc18.jpg


Kwartiertje later even proeven. Potverdikke! Dat is me een potje lekker zeg! Beetje limoensap erin, beetje peper en zout. Niets meer aan doen. Ja, in de koelkast zetten (inclusief vertrouwd dopje ) en wachten tot gebruik!

eaa8305d91c5c78220062417a81e68c9.jpg


Daar ik de Moinkkebbal graag aan het spit wilde garen, moest ik even de crea bea gaan uithangen, want ik heb geen ophanging voor m’n spit waar deze aan konden hangen. Wederom m’n innerlijke MacGyver geraadpleegd, gezien dat de vorige keer prima uitpakte! Ik was tevreden

a1721141ca54fda5c1518d7925f08c1d.jpg


af46114adb4d5878cb3676ae33fe1411.jpg


Op naar het vlees wat ondertussen opgestijfd was. Snel aan het spit hangen, de Q opgewarmd naar 110 graden, appel rookhout erbij om vervolgens als de wiedeweerga het spit erin te hangen! Enthousiaste ikke present

4ed4b9fd0087e01cb22214d337bb3272.jpg


Nu heb ik de sessie van @Barbeknoei aandachtig gelezen, dus bleef ik eerst maar eens even flink de controle houden op dit hele gebeuren. 10 minuten onderweg en 2 keer spieken, niets aan de hand. Dit wordt mooi man! Na 5 minuten nog voor een laatste check, ai.. Hetgeen ik al een klein beetje bang voor was, geschiedde. De spies trok door het draaien het gehakt van de Moinkkebabbal stuk.

b2f035126d65745156968aa8fbe4938b.jpg


Mede dankzij @Barbeknoei zijn verhaal, extra voorzichtig geweest. Dus opvangbak eronder èn het gehakt goed strak ingewikkeld met spek. Daarom bleef het gelukkig bij hangen ipv vallen

Zekere voor het onzekere genomen, daar ze steeds meer door gingen hangen. Ze mooi aan de spies op het rooster gelegd. Spiesjes blij, ik blij

daa958bc544fe80a0afb498d6aa68a2d.jpg


Een dik uur later gaf mn Meater de 60 graden grens aan. Tijd om de bbq-saus aan te brengen! De geuren die tijdens het openen van de deksel me tegemoet kwamen, och, die vervelen nooit

463ab48d044dba39a3ab218c53f0ece3.jpg


Hop, dekseltje weer toe, en nu wachten tot de 70 graden wordt aangetikt! Dat was zo’n 30 minuten later. In tussentijd alvast het bord opgemaakt met versgeplukte veldsla uit eigen tuin, voor een mooi contrast tussen het vlees en het bord.

De Moinkkebabbal Spies erop gelegd en getopt met de gerookte yoghurt en bbq-saus.

Wat een feestje was dit zeg! Onze gasten hebben er werkelijk waar in lopen vreten, zoals ook wij. Er werd zelfs gevraagd of er nog meer van de gerookte yoghurt was Maar natuurlijk!

Al met al was dit dus wat ik voor ogen had wat betreft het Spies it Up gedeelte. Iets opkrikken, verbeteren, experimenteren, etc. Die invalshoek. En dat is in mijn ogen gelukt met deze klassieker in een soort van nieuw Spiesjasje

Mocht je ook maar iets van dit geheel gaan maken, doe dan Vooral die yoghurt. Niets afdoen aan de fantastische spies, maar man, wat was dat een verrassing zeg

Alhier het eindresultaat en tevens mijn inzending voor de fotowedstrijd!

0af788aa865d66e3146a0772fda379df.jpg


Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie variatie.... En zeer goed opgelet 😂.
Ben blij dat ik heb kunnen voorkomen dat het bij jou ook caveman style is geworden.
Mooi plaatje 😋
 
Haha! Dat hoorde ik nu nooit van de docenten op school! Zo voelt dat dus

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Haha! Dat hoorde ik nu nooit van de docenten op school! Zo voelt dat dus

Thanks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zal met de interesse te maken hebben. Ik ken nog wel een paar onderwerpen, waarbij je hoogstwaarschijnlijk wel op let 😂
 
Dat zal het zijn! Oh jee, BBQ gerelateerd?
 
Super leuk gedaan! Leuke post.... En top eindresultaat... Gerookte yoghurt lijkt me leuke toevoeging!
 
Super leuk gedaan! Leuke post.... En top eindresultaat... Gerookte yoghurt lijkt me leuke toevoeging!

Thanks! Ja, dat is het zeker. Niet eerder zo een smaak geproefd!
 
Wat een plaatje!
 
Geweldig :) Voor de perfectiescore liggen net de spiesen niet gelijk (LOL) maar dit is wel een hele mooie kanshebber :)
Die yoghurt klinkt heel intressant. Ook eens recept opzoeken en maken.
 
Pfoe, je gaat voor de hattrick zie ik al 😅
Ziet er heerlijk uit, en met de basis van MOINK balls kan het al bijna niet mislukken natuurlijk....
Is @Barbeknoei eigenlijk nog genoemd als referentie? 🤪
 
Dat ziet er heerlijk uit.
 
Moseskriebel, dat ziet er lekker uit.
Wat een plaatje!
Dat ziet er heerlijk uit.
Dank, heren! 😃


Geweldig :) Voor de perfectiescore liggen net de spiesen niet gelijk (LOL) maar dit is wel een hele mooie kanshebber :)
Die yoghurt klinkt heel intressant. Ook eens recept opzoeken en maken.
Thanks! Haha! 😂 Ja, ze rolden steeds weg 😂 Altijd ruimte voor verbetering 😉 Gaan we wat mee doen!


Pfoe, je gaat voor de hattrick zie ik al 😅
Ziet er heerlijk uit, en met de basis van MOINK balls kan het al bijna niet mislukken natuurlijk....
Is @Barbeknoei eigenlijk nog genoemd als referentie? 🤪
Onder het mom van niet geschoten… 😉 Nee, die basis is goed gefundeerd!

Haha! Ja, ik was enthousiast en dan mag ik graag mensen bedanken die het mogelijk hebben gemaakt
 
Gaaf. Altijd als ik een bijdrage van jou zie ga ik dee lezen. Altijd creatief. 👍
 
Mooie sessie weer.
Hadden wel hier heen mogen rollen 😉
 
Heerlijke plaatjes weer Rene. Heb je mooi gemaakt. Zeker de out of the box BBQ saus. Zo blijven de gasten wel tevreden TOP
 
Terug
Bovenaan Onderaan