BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

 

vuurman

Tondelzoeker
Berichten
21
Hoi!

Gisterenavond spareribs gemaakt met 3,2,1 methode.

Na een aantal mindere ervaringen met houtskool van weber (de smaak van verschillende dingen die ik had gemaakt was, aldus mijn vrouw "rookworst" achtig), ben ik overgestapt op black ranch marabu. Ik kwam voor werk vorige week praktisch langs Kolenboertje, daar legde ik uit op zoek te zijn naar een stuk neutralere houtskool en dat ging ik gisteren dus uitproberen.

Screenshot 2023-07-16 at 14.54.18.png


Ik had buikspareribs van beef en steak, gebruikte een basis rub recept van de website van Noskos dat ik er de avond vantevoren op had gedaan met een beetje mosterd.

Bevindingen:
1. De kolen gaan veel langzamer aan, dat duurt echt gauw een half uur - veertig minuten voor ze op temperatuur zijn.
2. De 3 - 2 - 1 methode is voor de Nederlandse buikspareribs echt wel iets te lang, dus ik had al 3 - 0,75 - 1 gedaan. Dat laatste uur durfde ik na het uitpakken niet meer aan, sommige ribs waren al een beetje zwart, waarschijnlijk door: te dik aangebrachte rub die toch makkelijk verbrand. Ik ga volgende keer 2,5 uur, 1 uur ingepakt doen en beter opletten echt die rub voorzichtig aan te brengen.


3. Ik kreeg tijdens het werken aan deze ribs een leuke verrassing:

cadeau.jpg
cadeau2.jpg


En dat was leuke literatuur om te lezen tijdens het bereiden en het in de gaten houden van het vuur.
4. Met de thermoworks signal ging dat verdraaid goed, min 110, max 125 en buiten dat bereik een alarmpje. Deze kolen reageren veel meer op het verstellen van de schuiven en ik heb een heel goede constante temperatuur weten te houden.

setup.jpg

5. Bbqen kan dus prima als het regent onder ons afdak en zoveel hoef je er niet aan te doen als je een pit probe hebt en de alarmen daarvan goed instelt. De regenjas kon ik goeddeels binnen laten hangen.

regen.jpg


6. Het resultaat, wat we gegeten hebben na het uitpakken uit het folie:

resultaat.jpg


Hartstikke lekker, maar: iets te droog. (Wat zou ik daar buiten appelsap sproeien wat ik heb gedaan) nog aan kunnen doen?
setup2.jpg
De plantenspuit heb ik ontvreemd en tot appelsap sproeier gepromoveerd!
Eigen self improvement punten:
a) Opletten hoe je je ribs teruglegt als je ze ingepakt hebt zodat het vocht er niet uitloopt.
b) Uit de met dry rub ingesmeerde ribs is best wat vocht gelopen die nacht in de glazen bak waarin ik ze afgedekt had staan.
zou ik beter niet afdekken? is een nacht te lang voor spareribs?

Temperatuur beheersing was heel goed dit keer (al doende leert men), 5 uur lang geen uitschieters.

Nog een ander opvallend ding, ik had twee blokjes appel rookhout, die zijn nauwelijks "op" gegaan. Misschien teveel aan de rand gelegd? Sowieso valt me op dat ik erg weinig houtskool nodig had. Ik had al over marabu gelezen dat het veel langer brandt, en dus al de classic maar iets minder dan half vol gedaan. Aan de rand zitten nu de volgende middag grote stukken houtskooltjes die helemaal niet aan zijn gegaan.

Voor herhaling vatbaar!
Vanavond op het menu: lamsrackje!
 
Ik heb ze laatst ook voor het eerst gemaakt en heb zelf 2-1-1/2 gebruikt omdat ze dun bevleesd waren.
Vind die van jou kwa kleur er ook keurig uit zien hoor👍
En dat afdakje is helemaal perfect zowel tegen de regen of tegen felle zon op het bolletje
 
Dat van die half verbruikte stukken rookhout herken ik. Ik heb nooit uren rook. Half uur hevig zeg maar. Resultaten zijn desondanks altijd naar tevredenheid. Op dit moment bevalt 120/120/30 voor babyback ribs ons.
 
Dat van die half verbruikte stukken rookhout herken ik. Ik heb nooit uren rook. Half uur hevig zeg maar. Resultaten zijn desondanks altijd naar tevredenheid. Op dit moment bevalt 120/120/30 voor babyback ribs ons.
Hergebruik je het dan?
 
Das een lekker spareribje Vuurman!

Ik zelf doe niet aan sprayen van mijn spareribs. Ik zie namelijk het nut niet ervan in. Waar ik destijds veel van het geleerd is van NosKos ( https://www.bbq-nl.com/3-2-1-spareribs/ ) en van NasQ ( https://www.nasqbbq.nl/spareribs-op-de-3-2-1-methode/?utm_content=cmp-true ) daar heb ik destijds mijn inspiratie van daan gehaald hoe ik mijn eerste sparerib van de bbq heb gemaakt. Het is dan vervolgens helemaal aan je zelf om daar je eigen swing aan te geven. Ze leggen het je stap voor stap uit en ik ben er wel van overtuigd dat je dan een mooi en lekker resultaat zult krijgen.

Wat betreft je houtskool kan ik je alleen maar zeggen dat je van die weberhoutskool moet afstappen, je hebt daar een mooie rooie Kamado in de tuin staan die heerlijk draaid op dammers / fire up houtskool en goede marabu houtskool 🤗 ( maar dat is mijn persoonlijke ervaring 😉 )

Dit was mijn alle eerste sparerib van de Bbq :

959062B5-0BB1-4F96-B788-EF0C456B1979.jpeg

Die was um te smullen 😋
 
Laatst bewerkt:
Check deze video eens vuurman!

Gaat over hoe je je rookhout op een optimale manier kunt gebruiken. Deze video is afkomstig van Smoking Dad Bbq


Daar zul je wel wat wijzer van worden!
 
Ziet er prima uit!

Met betrekking tot het droge, wellicht iets langer ingepakt laten. Heb je nog iets toegevoegd? Ik doe zelf meestal agave siroop of honing, lichtbruine bastardsuiker en klontjes roomboter.
Nu het rookhout, dat gooi ik op het gloeiende gedeelte van de kolen. Je zou altijd een blokje net erbuiten kunnen gooien (indien je met meerdere blokjes werkt).
Rubben van ribs doe ik voordat ik de BBQ aansteek. Zodra de kamado bijna op temp is gooi ik het rookhout erop en leg ik het vlees erop. Tussen het rubben en moment dat het op het rooster komt zit zeker 45 minuten. Lekker rustig aan doen 😄
Spray van appelsap of iets dergelijks gebruik ik nooit.
 
Je stapt over op een ander soort houtskool omdat je een neutrale smaak wilt en niet naar rookworst, je gebruikt 2 blokjes appelhout die niet opgaan.
Je haalt 2 zaken door elkaar
1. Houtskool is je brandstof en zorgt niet voor rookworstsmaak.
2. Appelhout is een heerlijke zachte rookhoutsoort die bij overdosering voor de rookworstsmaak kan zorgen.
Let wel dat rookhout net als kruiden en rubs is.
In juiste doses doseren en niet overdoseren kwestie van uitproberen
De rib ziet er toch goed uit, misschien volgende keer inveen vacuumzak in de koelkast dan krijg je een soort van brine effect.
Ik zie geen foto van de bereiding op de BBQ deze zet ik in de rookkamer.
 
Ziet er goed uit wat betreft de bereiding en jouw eigen bevindingen; ik zou wat minder blind staren op bereiding tijd en meer op temperatuur, looks, en gevoel. Niet elk stuk vlees is het zelfde en zal dus niet even lang nodig hebben om te garen. Ik kijk zelf meer naar de kleur en en pullback op de botten om te bepalen wanneer ze in de folie gaan en hoe soepel de ribs voelen wanneer ze er weer uit komen. De ribs een tijdje laten rusten na de bereiding kan ook in je voordeel werken. Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan