BasBQ
Beef en Steak

Spareribs maar weer...!

 
 

Imker

Kooltjesharker
Berichten
133
Vandaag nog maar weer een poging gedaan om het klaarmaken van de spareribs onder controle te krijgen.
Na de vorige keer ging het met de temperatuur niet helemaal lekker... dussss nogmaals!

Gisteren ribs gehaald bij de slager en vanmorgen in de rug gezet, en gisteren was ik ook bij Rookoven.com in Nunspeet geweest, daar ecobrasa briketten meegenomen.
Weer een snake gebouwd en een stuk of 8 blokjes in de starter.
De temperatuur zat weer net boven de 100 graden.
Toch maar de ribs erop op gelegd, in het Ikea --> top idee!


Maar de temperatuur kwam niet veel hoger.
Ik had nu een snake gemaakt met 3 blokjes per keer... Na wat extra erbij gelegd kwam het wel wat hoger maar later zat ik weer net iets eronder.
De volgende keer ga ik 4 of 5 blokken per keer leggen voor de snake. Die temperatuur moet omhoog.

Ik had een standaard rub gebruikt en een mopsaus (had ik ergens gelezen) van 2 eetlepels roomboter, 2 eetlepels sojasaus en 200ml appelsap.
Daarmee af en toe ingesmeerd en na 3 uur ingepakt, en weer 2 uur erop daarna nog een half uur.
Uiteindelijk was het wel smakelijk maar ze hadden iets malser mogen zijn. Het zat nog iets te vast om het bot.
Ik denk dat de temperatuur de boosdoener is, en dat gaan we nog maar eens onderzoeken 🙂


Maar zoals gezegd was het wel lekker, ook iets minder kruiden gebruikt wat ook gewaardeerd werd.


Daarna werden de marshmallows gemaakt waar de kinderen altijd plezier mee hebben.

 
Zien er heerlijk uit hoor, maar waarom een snake?
Voor bereidingstijden korter dan 5 a 6 uur gebruik ik gewoon een kolenbakkje aan een kant dat werkt goed temperatuur gaat met gemak hoger dan 120 gr.C
Heb je 3-2-1- manier gedaan?
Dan zou je fase 2 wat kunnen verlengen.

 
Altijd jammer als het niet lukt zoals je bedenkt. Zelf ben ik niet zo van de snake maar het lijkt erop dat je gewoon met meer warme briketten moet beginnen.
 
Hans, als jij een kolenbak gebruikt, steek je die dan allemaal aan? Of gooi je een bak vol steekt er een stuk of 10/15 aan en gooi je dat er dan bovenop? Dat zou ongeveer hetzelfde werken alleen steek je meer briketten aan... denk ik zo. Dan komt je temperatuur wel omhoog.
 
Altijd jammer als het niet lukt zoals je bedenkt. Zelf ben ik niet zo van de snake maar het lijkt erop dat je gewoon met meer warme briketten moet beginnen.
Daar zat ik zelf ook aan te denken, en ook meer briketten neer te leggen. Maar misschien ook eens de optie bekijken zoals Hans zegt.
 
Hans, als jij een kolenbak gebruikt, steek je die dan allemaal aan? Of gooi je een bak vol steekt er een stuk of 10/15 aan en gooi je dat er dan bovenop? Dat zou ongeveer hetzelfde werken alleen steek je meer briketten aan... denk ik zo. Dan komt je temperatuur wel omhoog.
Bak goed vol met Ecobrasa en 6 a 8 aansteken met de Looftlighter aan één kant de schuiven boven en onder open en bij ± 95 a 100 gr. vlees en rookhout er op schuiven instellen hij loopt dan met gemak naar de vereiste werk temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, die looftlighter ken ik nog niet, ziet er interessant uit.
Ga eens kijken of dit beter gaat werken om zo de briketten op temperatuur te krijgen... 👍
 
Kijk, die looftlighter ken ik nog niet, ziet er interessant uit.
Ga eens kijken of dit beter gaat werken om zo de briketten op temperatuur te krijgen... 👍

Werkt heel prettig je kan heel gericht het vereiste aantal briketten aansteken wat ook bij de Minion methode (één of meerdere) vuurspots maken heel plezierig is.
 
Fijn dat de ribben lekker waren. Ik herken je uitdagingen wel. Ik heb nu paar keer een ecobrasa snake gemaakt en de eerste paar keer deed ik precies hetzelfde en had ik hetzelfde probleem. (ongeveer 8 blokjes en een rooster temp die net op 100 komt, en dat op een OTP 47.) Ik moest dan altijd nog een paar extra blokjes aanmaken in de firestarter.

Mijn laatste 2 keer ging het daarentegen heel goed, omdat ik stopte met een zuinige hollander te zijn en gewoon direct 15 blokjes warm te maken :) Die leg ik naast het begin van de snake, maar ook een paar hete blokjes op de eerste blokjes van de snake (dus beetje overlap al). De snake zelf is ongeveer 3 blokjes hoog. Op die manier (en door te spelen met de luchttoevoer zit ik waar ik wezen wil. Wat bij mij ook hielp was het kolenrooster bedekken met alufolie zodat de luchtstroom alleen via de briketten kan gaan.

Ik wil zelf minion ook nog wel eens proberen, maar ben momenteel heel tevreden met de snake.
 
Werkt heel prettig je kan heel gericht het vereiste aantal briketten aansteken wat ook bij de Minion methode (één of meerdere) vuurspots maken heel plezierig is.

Het goed aansteken van de eerste briketten van de snake is i.d.d. wel de bedoeling anders duurt het wel errrug lang eer je snake goed gaat branden en de bbq op temperatuur komt en het afdekken met aluminium folie helpt ook bij het regelen van de temperatuur
prima. ;)
 
Laatst bewerkt:
Kijk, die looftlighter ken ik nog niet, ziet er interessant uit.
Ga eens kijken of dit beter gaat werken om zo de briketten op temperatuur te krijgen... 👍

Ik gebruik deze onkruidbrander om mijn kolen in de fik te steken, werkt geweldig, en voor 1/7 van de prijs van 1 Looftlighter :cool:

In een Weber is het altijd aan te raden om je kolenrooster met alu folie te omwikkelen, zodat bijna alle lucht via de kant gaat waar je je snake of Minion hoop hebt liggen. En wat Barbeduke zegt: niet te zuinig met je ecobrasa doen
 
Ik gebruik deze onkruidbrander om mijn kolen in de fik te steken, werkt geweldig, en voor 1/7 van de prijs van 1 Looftlighter :cool:

In een Weber is het altijd aan te raden om je kolenrooster met alu folie te omwikkelen, zodat bijna alle lucht via de kant gaat waar je je snake of Minion hoop hebt liggen. En wat Barbeduke zegt: niet te zuinig met je ecobrasa doen

Ik vul altijd ruim met Ecobrasa beter te veel als onderweg weer bijvullen als ik klaar ben sluit ik direct de schuiven en na afkoelen haal ik de half en onverbrande briketten er uit en die gebruik ik weer bij de volgende keer (toch iets van die zuinige Hollander 😄 )
 
Ik gebruik deze onkruidbrander om mijn kolen in de fik te steken, werkt geweldig, en voor 1/7 van de prijs van 1 Looftlighter :cool:

In een Weber is het altijd aan te raden om je kolenrooster met alu folie te omwikkelen, zodat bijna alle lucht via de kant gaat waar je je snake of Minion hoop hebt liggen. En wat Barbeduke zegt: niet te zuinig met je ecobrasa doen

Dat ziet er wel goed uit. Hoeveel kosten de gasflesjes? En gaan die lang mee? Ik gebruik meestal de crème brulee brander van de sligro, werkt opzich prima maar ik kan me voorstellen dat je met die onkruid brander nog sneller bent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dat ziet er wel goed uit. Hoeveel kosten de gasflesjes? En gaan die lang mee? Ik gebruik meestal de crème brulee brander van de sligro, werkt opzich prima maar ik kan me voorstellen dat je met die onkruid brander nog sneller bent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gasflessen zijn regelmatig in de aanbieding, ik geloof rond de €1.15 per stuk. Aangezien je hem maar kort gebruikt gaat zo'n flesje best lang mee. Ik heb er nu 1 al een maand of 4 onderzitten, en die is nog niet leeg (wekelijks gemiddeld 2 keer per week de bbq aan)

Sent from my SM-G986B using Tapatalk
 
Hmmm dan moet ik ook maar eens langs de action


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik moet zeker meer briketten gebruiken in het begin om de temperatuur erin te krijgen.

Voor wat die onkruidverbrander heb ik ze ook gezien op 230V, dat gaat zeker helpen.
Een starter vol gooien kan altijd nog als hij vol met houtskool ligt.
 
Hans, als jij een kolenbak gebruikt, steek je die dan allemaal aan? Of gooi je een bak vol steekt er een stuk of 10/15 aan en gooi je dat er dan bovenop? Dat zou ongeveer hetzelfde werken alleen steek je meer briketten aan... denk ik zo. Dan komt je temperatuur wel omhoog.

Ik mik een bakje vol in de starter en met de schijfjes op de juiste temperatuur maak ik de lekkerste ribs in een uurtje of 5 🙂🙂👍🏼
IMG-20200725-WA0071.jpg
 
Die had ik wel willen proeven, aan je verhaal te lezen waren ze dus absoluut niet overcooked en ze zien er goed uit.
Onbegrijpelijk maar veel mensen vinden die mushy overcooked fall of the bone spare ribs lekker, zijn ze waarschijnlijk gewend die voorgekookte ribs van de lokale grillrooms🤢
En zo horen spareribs niet te zijn. volgens de regels van de grootste BBQ society de KCBS.
Die horen met een kleine weerstand van het bot te komen maar fall of the bone is tijdens wedstrijden een grote NO GO, ik vind ze iets steviger ook nog prima, dan zijn ze absoluut gaar stevig maar absoluut niet overcooked.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Bakje aan een kant goed vol koude briketten waarvan ik er ± 8 a 10 aansteek schuiven onder en boven open als de rooster temp. zo'n 90 a 95 gr.C is regel ik de onderste schuif naar bijna dicht de temp zal dan nog wat doorstijgen naar ± 110 gr (dat is de temperatuur waar ik op wil roken) als die bereikt is bovenste schuif afregelen (meestal tussen ½ en ¾ open) temperatuur is dan zo'n 120 gr en blijft dat gedurende ± 5 a 6 uurtjes indien nodig vul ik op het laatst nog wat briketten bij.

 
Zien er goed uit toch, op naar de volgende keer
 
Terug
Bovenaan Onderaan