BasBQ
Beef en Steak

Spareribs alternatieve bereidingswijze

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
558
Is er naast de 3 2 1- en de Eastwoodmethode nog een andere wijze van spareribs bereiden?
 
Ik heb ze een keer aan het spit gedaan. Dus een soort easterwood methode (hot and fast) maar dan ook nog eens met directe warmte ipv indirect.
Link naar het draadje
 
In de VS wordt ook nog veel gewoon gerookt zonder inpakken. Spare ribs kunnen dan wel meer dan 6 uur kosten, baby back ribs zijn mij de laatste keer in iets meer dan 4 uur gelukt. Als je houdt van spareribs met "bite" (dus niet fall-off-the-bone) best een leuke methode omdat de korst wat steviger wordt en dat lekker is i.c.m. het malse vlees.

En dan is er nog een methode die een beetje lijkt op "Nederlandse" spareribs: eerst inpakken en dan afgrillen. Geeft mooie malse spareribs in een uur tijd, maar je rookt het vlees niet en het levert geen echte kruidenkorst op.
 
Is er naast de 3 2 1- en de Eastwoodmethode nog een andere wijze van spareribs bereiden?

Ik doe ze op 130° indirect, elk uur even sprayen met appelcider. 3 uurtjes. En daarna insmeren met glaze, en nog 15 minuutjes laten liggen. Klaar.
ab985282e37ac1806c8c3d711c4b5c55.jpg
 
Deze hoort niet in L&S, dit is een BBQ vraag en geen reportage, gaat naar de rookkamer
 
Ik doe ze op 130° indirect, elk uur even sprayen met appelcider. 3 uurtjes. En daarna insmeren met glaze, en nog 15 minuutjes laten liggen. Klaar.
ab985282e37ac1806c8c3d711c4b5c55.jpg
Dit is een beetje wat ik zoek.
Ben soms dat inpakken een beetje beu. Maar wil ook graag wel bijna fall of the bone ribs ! (dus geen Eastwood)

Tijd voor een experiment, ik zal mn bevindingen posten.
 
Dit is een beetje wat ik zoek.
Ben soms dat inpakken een beetje beu. Maar wil ook graag wel bijna fall of the bone ribs ! (dus geen Eastwood)

Tijd voor een experiment, ik zal mn bevindingen posten.

ik wil ook altijd vrij hebben en toch geld verdienen.
Maar ja.. sometimes you need to put in the work to get the results :)

Wel leuk dat je iets anders gaat proberen, ben benieuwd naar je bevindingen! :D
 
Hoi hoi,

Zal wel te laat zijn maar ik heb een recept waarin ik de spareribs kook in de marinade, dan 24 uur laat staan en dan afbak op de bbq. En dat zijn (vind ik) toch echt de lekkerste. Staat op mijn youtube kanaal mocht je het interessant vinden (het is wel een oud filmpje, dus vrij lang hahahhah)
 
Hoi hoi,

Zal wel te laat zijn maar ik heb een recept waarin ik de spareribs kook in de marinade, dan 24 uur laat staan en dan afbak op de bbq. En dat zijn (vind ik) toch echt de lekkerste. Staat op mijn youtube kanaal mocht je het interessant vinden (het is wel een oud filmpje, dus vrij lang hahahhah)
Nee hoor niet te laat... ik hoop nog langer mee te gaan. (Gisteren traditioneel spareribs gemaakt)

Ik ga in de toekomst wat anders proberen...

Ribs voorkoken, daar moet ik even aan wennen!
 
Dit is een beetje wat ik zoek.
Ben soms dat inpakken een beetje beu. Maar wil ook graag wel bijna fall of the bone ribs ! (dus geen Eastwood)

Tijd voor een experiment, ik zal mn bevindingen posten.

Succes, ik ben benieuwd of het voor jou ook werkt.
 
Nee hoor niet te laat... ik hoop nog langer mee te gaan. (Gisteren traditioneel spareribs gemaakt)

Ik ga in de toekomst wat anders proberen...

Ribs voorkoken, daar moet ik even aan wennen!

Tja het is een idee wat ik heel wat jaren geleden had. De marinade trekt er helemaal in omdat je hem wegzet erin. Ze worden echter vrij donker (marinade bestaat voornamelijk uit ketjap manis) maar het is echt lekker en ik vind het het lekkerste wat er is. En velen met mij. Maar het idee is erg wennen denk ik


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
IK heb ze sous vide bereidt, maar tot dusver nog niet zo mals gekregen als op de pellet bbq op 120 graden met 3-2-0,5 methode.
Ze zeggen een uur, maar dat doe ik nooit. kunnen nooit zo lang wachten omdat we honger hebben.
Ze zijn wel super mals, schoon van het bot af eten, maar minder sappig. Over enkele dagen probeer ik het op lagere temp omdat bij 39 graden een bepaald enzym actief is, en bij 49 graden weer een ander enzym die het vlees malser maakt, slechts een halve graad meer kan het enzym doden en dan gebeurt er niet wat ik juist wil, namelijk malse spareribs. Heb nu nog paar kilo sous vide bereidt en vacuüm verpakt in de koelkast waar ze met 3 graden bijna 2 weken goed blijven, vanavond ook weer anders opwarmen zodat het perfect is. Overigens wel een geweldig laksaus bereidt met Jack Daniels whiskey er in

7985AACE-A383-4ADB-B27B-94F713DCA57F_1_201_a.jpeg
 
Gebruiken jullie bij de Eastwood methode ook een waterpan Onder de ribben?
 
Ik heb mijn spareribs ook wel vaker gedaan zonder in te pakken op 110graden en dan uurtje of 5 a 6.
Toch malse sparerips en een mooiere korst. je kunt dan wel minder smaken toevoegen als bij inpakken maar dat compenseer ik weer met de bbq saus waarmee ik aflak.
 
Ik heb mijn spareribs ook wel vaker gedaan zonder in te pakken op 110graden en dan uurtje of 5 a 6.
Toch malse sparerips en een mooiere korst. je kunt dan wel minder smaken toevoegen als bij inpakken maar dat compenseer ik weer met de bbq saus waarmee ik aflak.

Dan ga ik dit toch ook eens proberen, want de weg er naar toe is al interessant, maar het gaat om het eind resultaat bij mij. Waarom zou ik 3-2-0,5 toepassen als 5-6 uur zonder inpakken hetzelfde resultaat geeft. wordt weer leuk vandaag, heb gister al spareribs uit de vriezer gehaald, hoop dat ze ontdooit zijn, ga ik straks 3 verschillende methodes toepassen om te kijken welke het lekkerst zijn, niet qua smaak want dat zit al goed, maar qua malsheid.
1e methode 2 dagen pekelen in 2 liter water met 140 gram zout en 30 gram suiker toegevoegd, het idee erachter is dat er pekel, en dus vocht in het vlees trekt. Ik ga dit na 2 dagen uit de peel halen, droog deppen en mijn rug erop zonder zout en suiker en sous vide bereiden op 80 graden en dan 8-10 uur lang.

2e methode rechtstreeks op de bbq, 5-6 uur lang en dan aflakken, ( uw methode dus )

3e methode is sous vide 1 uur op 39 graden 1 bepaald enzym is dan actief, 2 uur op 49 graden een ander enzym is dan actief, en dan 3 uur op 55 graden om langzaam te garen zodat zo min mogelijk sappen uit het vlees gaan, en vervolgens afgrillen op gas bbq
 
Laatst bewerkt:
Ik ga even vloeken in de kerk .
Heb spare ribs op zo’n beetje alle mogelijke manieren gemaakt, onderstaand recept is hier de favoriet.
Geen 3-2-1 methode dus

Minimaal 2 dagen in marinade (saus op basis van ketchup en ketjap en nog wat ingrediënten)
Na twee dagen de marinade er af vegen met je handen (mag best wat blijven zitten) dan in aluminium bakken leggen met vleeszijde naar boven.
Goed inpakken met aluminiumfolie en 3 uur indirect op 150gr in de BBQ.
Dan uitpakken en insmeren met de zelfde marinade en een half uurtje terug leggen. indirekt op 150 graden.
Dan voorzichtig er af halen (anders vallen de botjes er uit...)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gister spareribs op 160 graden indirect, lekker sappig en mals, maar door de hogere temp meer bite doordat het vet is weggesmolten, zonder in te leveren op malsheid, ook de kruiden kwamen meer tot zijn recht doordat ik het niet heb ingepakt in aluminiumfolie en daardoor de kruiden vermengt worden met het kookvocht. Voordeel van inpakken is wel dat je het kookvocht heel goed kunt gebruiken om snel een heerlijk sausje te maken. Gewoon het vocht opvangen in een pannetje, daar een pakje gezeefde tomaten erbij, even inkoken en klaar is je heerlijk sausje.

Ook heb ik gisteren spareribs in een pekelbad gelegd, 2 dagen later haal ik ze eruit, dep ik ze droog, rub erop vacuüm verpakken en dan wil ik ze sous vide garen op 80 graden voor 10 uur, omdat ik echt alles wil proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan