BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1

Frank gril

Tondelzoeker
Berichten
5
Vraagje
Ik wil het weekend spareribs maken
3-2-1 methode
Ze zijn 1400gram en wil een temperatuur gebruiken van 110-120 graden
Ik wil ze graag fall of the bone
Welke tijd eenheden adviseren jullie
Groetjes frank
 
Dag Frank,

Met 1,4kg kan je 3-2-1 letterlijk nemen, als je fall-of-the-bone wil. Dus 3u roken, 2u inpakken, 1u drogen.
Alles ietsje korter, zal ook nog goed zijn, denk ik. (2,5u-1,5u-0,5u)

Hou bij het laatste uur in het oog of ze niet tè droog worden. Dan kan je dat iets inkorten.

Zijn ze achteraf gezien tè gaar, dan kan je de keer erop de 2u inpaktijd wat inkorten.
 
Frank,

Ik start meestal met 2,5 rook.

Bij het inpakken laat ik het afhangen van de ( gewenste) gaarheid = voelen. Bij Fall of the bone breken ze bij het oppakken.
Meestal korter dan 2 uur.


De laatste stap is puur voor het drogen van de bark en of glaze die je er opsmeert. Voegt niet veel meer toe aan de gaarheid t.o.v. de inpakfase.
 
Laatst bewerkt:
Bij dik bevleesde ribben kan je inderdaad 321 letterlijk nemen.
Zo doe ik het zelf ook.
Veel extra vocht bij inpakken maakt de ribben fall of the bone.
 
Vanavond letterlijk hetzelfde in de rub gezet. Probeer zelf straks niet hoger te gaan dan 110 graden. Omdat mn ribben niet heel dik zijn lijkt t mij beter voor de 311 methode te gaan.
Zal morgen wat fotos plaatsen.
 
Zijn de ribben 1400 gram per stuk? Of zijn het meerdere en in totaal 1400 gram? Zelf kook ik niet meer op tijd mijn ribben maar op temperatuur en gevoel, hier vind men de temperatuur en gevoel ribben lekkerder dan de 3 delen, 2 delen, 1 deel methode.
 
Je kan, als je de beschikking hebt over een sous vide apparaat, deze altijd sous vide voorgaren.
voordeel rub/smaken trekken er goed in. Geen omkijken naar. super makkelijk super mals. en luistert niet nou qua tijd.
Nadeel, ze zien er niet uit als ze uit de zak komen. ff kwartiertje laten drogen aan de lucht. ff kort heet grillen voor een kleurtje en indirect afgrillen en lakken. Dikke ribben doe ik meestal 10,5 uur sous vide. voor fall of the bone. 8,5 uur voor little bite. beide op 74C
In de ochtend gooi je ze dan in de vacuumverpakking in het "hete" water en als je gaat eten heb je max 20-30 min nodig afhankelijk van de ruimte op je bbq voor ze op tafel staan. Alle smaakmakers kunnen in de vacuumzak en trekken maximaal in het vlees

Voor het beste resultaat, niet koud laten worden voor het afgrillen.
das mijn methode
 
Sous vide is geen BBQ bereiding.
Dus die tips horen hier eigenlijk niet thuis.
Daar bestaan wellicht andere fora voor 😉
 
Ik wist niet wat ik las...iets met vacuum en warm water...😭😤
 
Laatst bewerkt:
Je kan, als je de beschikking hebt over een sous vide apparaat, deze altijd sous vide voorgaren.
Je bent er nog niet lang, maar sous vide is hier op dit forum een zeer vies woord :D
Het is een BBQ forum en 95% van de mensen hier hebben een toestel waar je direct en indirect op kunt Q'en. Waarom dan sous-vide? :p
 
Heren zullen we on-topic blijven!!
De topic starter heeft er niets aan als het alleen over sous vide gaat ;)
Hopelijk lees Jelke dit terug en begrijpt hij dat sous vide hier op het genootschap not done is 🙏
 
Iedereen bedankt voor de info
Ik heb ze uiteindelijk toch met de 3uur 2uur 1uur methode gemaakt en waren uitstekend


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Fijn dat ze zo gelukt zijn zoals je wou.

3-2-1 is bedacht voor st Louis style ribben, deze zijn meestal wat dikker en recht afgesneden.

Bij onze Hollandse ribben is meestal 3 - 2 1/2- 1/2 genoeg.

Bij het inpakken kun je na 2 1/2 uur gaan prikken met een kern thermometer of satéprikker.
Wil je ze zachter, dan doe je een kwartier langer.

De laatste stap is echt alleen maar om een lak te laten drogen, hoe meer lagen je lakt, hoe langer het duurt.
Meestal lak ik ze 1 of 2 keer, dat duurt niet langer dan 15 min.
 
Heren zullen we on-topic blijven!!
De topic starter heeft er niets aan als het alleen over sous vide gaat ;)
Hopelijk lees Jelke dit terug en begrijpt hij dat sous vide hier op het genootschap not done is 🙏
Waarom iets uitsluiten als je t kan combineren.😁. De route er naartoe boeit me niet, wel te resultaat op mijn bordje😎.
Maar ik begrijp de hint ik zal het SV niet meer openlijk aanhangen.

Daarbij ben ik ook gek op bbqen. Heb mn verzameling Webers vandaag met een mooie gebruikte 67 uitgebreid🤭
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan