BasBQ
Beef en Steak

Sparerib: eindelijk geslaagd!

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik heb inmiddels al een aantal pogingen ondernomen om spare rib low&slow te bereiden op de kneut. Helaas waren deze steeds niet zo'n succes. En dat is nog een understatement. Ik had bepaald niet het gevoel van 'wauw wat zijn ze lekker en ik koop ze nooit meer in een restaurant'.

Gisteren toch maar weer een poging gedaan. Iedereen is er immers zo enthousiast over. Omdat ik ze telkens taai of droog vond heb ik de 3-2-1 methode, na veel lezen, teruggebracht naar 2-1,5-0,5.

Afijn de sparerib in de rub gezet, de kneut aangestoken en de temperatuur naar ongeveer 110-120 graden gebracht. Vervolgens de rib op de bbq gelegd.

ffsHSix.jpg


Na 2 uur heb ik de sparerib ingepakt in folie en weer teruggelegd. Helaas hier geen foto van gemaakt.

Na 1,5 in de folie de rib uitgepakt, ingesmeerd met bbq saus en weer teruggelegd voor de laatste fase.

psnAhhi.jpg


Na een half uurtje tenslotte de rib eraf gehaald en op het bordje geserveerd.

yvlBbyo.jpg


En verrassing. Het smaakte voor het eerst gewoon goed  :D Het was weliswaar niet fall-of-the-bone wat ik eigenlijk voor ogen had. Maar de rib was sappig en bijzonder smaakvol. Een lekkere rooksmaak ook. Eigenlijk misschien nog wel beter dan fall-of-the-bone omdat er wel een bite was maar ook veel sappigheid (dat laatste ontbrak tot dusver).

In tegenstelling tot de vorige run met de slow 'n sear bleef de temperatuur deze keer mooi stabiel. Ik denk toch dat het de vorige keer de harde wind geweest is, die zorgde voor de schommelingen.

Al met al mag ik mezelf dan eindelijk rekenen tot het grote gezelschap dat een fatsoenlijke sparerib kan produceren  B-)
 
Gefeliciteerd, ziet er smakelijk uit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo zie je maar weer, de aanhouder wint. ;)
Leuk dat het nu gelukt is, ziet er ook smakelijk uit. :)
 
Lekker bezig
 
Heerlijk!
 
Goed bezig!
 
Gefeliciteerd kerel.
Zo zie je maar, de aanhouder wint.

Ik doe ze ook altijd zo ongeveer. Mijn basis is 2-1-1

Je blijft altijd afhankelijk van variabelen zoals wind, het vlees, enzovoorts.
Dat maakt het leuk (of niet  :) )
 
Mooi dat het goed is gegaan en net wat ze zeggen de aanhouder wint en het ziet er ook lekker uit  :)
 
Gefeliciteerd de ribbels zien er goed uit.


Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Lekker bezig

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ridevi71 zei:
Gefeliciteerd kerel.
Zo zie je maar, de aanhouder wint.

Ik doe ze ook altijd zo ongeveer. Mijn basis is 2-1-1

Je blijft altijd afhankelijk van variabelen zoals wind, het vlees, enzovoorts.
Dat maakt het leuk (of niet  :) )

De aanhouder wint zeker. Ik had er in dit geval echter wat minder vertrouwen in. Normaal gesproken heb ik bij nieuwe dingen iets dat wel aardig smaakt en dan ga je dat bij volgende pogingen verbeteren. Maar de vorige pogingen bij mijn spareribs waren gewoonweg niet goed en smaakte niet eens aardig  B-) Gelukkig nu wel :)

Ik denk dat ik de 2e stap nog wat langer ga maken om te kijken of ik ze wat meer fall-of-the-bone kan krijgen dus misschien 2-2-1 of zo.
 
dromer1967 zei:
Ridevi71 zei:
Gefeliciteerd kerel.
Zo zie je maar, de aanhouder wint.

Ik doe ze ook altijd zo ongeveer. Mijn basis is 2-1-1

Je blijft altijd afhankelijk van variabelen zoals wind, het vlees, enzovoorts.
Dat maakt het leuk (of niet  :) )

De aanhouder wint zeker. Ik had er in dit geval echter wat minder vertrouwen in. Normaal gesproken heb ik bij nieuwe dingen iets dat wel aardig smaakt en dan ga je dat bij volgende pogingen verbeteren. Maar de vorige pogingen bij mijn spareribs waren gewoonweg niet goed en smaakte niet eens aardig  B-) Gelukkig nu wel :)

Ik denk dat ik de 2e stap nog wat langer ga maken om te kijken of ik ze wat meer fall-of-the-bone kan krijgen dus misschien 2-2-1 of zo.

Als je het inpakken langer doet met op temperatuur gebrachte appelsap o.i.d. stoom je ze als het ware gaar.
Niet te lang doen want dan krijg je ze niet meer heel uit de folie voor fase drie.
Ik hou het meestal op 2 uur.
 
Dat snap ik Hans. Ik wil ook een beetje experimenteren met deze stap om te kijken hoe lang voor mij goed is om ze nog wat zachter te krijgen. Ik had eerst 1,5 uur en ga nu 2 proberen om te kijken wat dat oplevert. Overigens begon ik mijn eerste keer met de originele 3-2-1 en dat leverde bepaald geen sappige zachte sparerib op.

Vandaar dat ik nu 2-2-1 ga proberen (of 2-2-0,75).
 
dromer1967 zei:
Dat snap ik Hans. Ik wil ook een beetje experimenteren met deze stap om te kijken hoe lang voor mij goed is om ze nog wat zachter te krijgen. Ik had eerst 1,5 uur en ga nu 2 proberen om te kijken wat dat oplevert. Overigens begon ik mijn eerste keer met de originele 3-2-1 en dat leverde bepaald geen sappige zachte sparerib op.

Vandaar dat ik nu 2-2-1 ga proberen (of 2-2-0,75).

Experimenteren blijft altijd leuk.
Je zal zien dat ondanks het feit dat een rib naar jou idee exact het zelfde heb gemaakt dan een eerdere er toch een ander resultaat kan zijn.
Maar dat maakt het zelf doen juist zo leuk ;) je kan eindeloos vari?ren met rubs, sauzen en rookhout.
 
Hans zei:
dromer1967 zei:
Ridevi71 zei:
Gefeliciteerd kerel.
Zo zie je maar, de aanhouder wint.

Ik doe ze ook altijd zo ongeveer. Mijn basis is 2-1-1

Je blijft altijd afhankelijk van variabelen zoals wind, het vlees, enzovoorts.
Dat maakt het leuk (of niet  :) )

De aanhouder wint zeker. Ik had er in dit geval echter wat minder vertrouwen in. Normaal gesproken heb ik bij nieuwe dingen iets dat wel aardig smaakt en dan ga je dat bij volgende pogingen verbeteren. Maar de vorige pogingen bij mijn spareribs waren gewoonweg niet goed en smaakte niet eens aardig  B-) Gelukkig nu wel :)

Ik denk dat ik de 2e stap nog wat langer ga maken om te kijken of ik ze wat meer fall-of-the-bone kan krijgen dus misschien 2-2-1 of zo.

Als je het inpakken langer doet met op temperatuur gebrachte appelsap o.i.d. stoom je ze als het ware gaar.
Niet te lang doen want dan krijg je ze niet meer heel uit de folie voor fase drie.
Ik hou het meestal op 2 uur.
Dat ging bij mij ook maar net goed, 2 uur inderdaad met een beetje vocht (in mijn geval een appelsap/appelazijn/whisky mengsel).

Je ribs zagen er trouwens erg lekker uit Dromer.
 
Ziet er zeer smakelijk uit!

Mijn eerste keer was ook niet zo goed gelopen. Sinds ik ze om het half uur even bevochtig met een combinatie van appelazijn, appelsap en whiskey en bij het inpakken een scheut daarvan opgewarmd in de folie doe (vleeskant naar beneden), gaat het een stuk beter!

Morgen mag ik weer  :x
 
Terug
Bovenaan Onderaan