BasBQ
Beef en Steak

Sparen ribs en moink balls

 
 

Wailer

Stoker
Berichten
365
Vandaag weer eens ribbels op de q..

Maar help!!!

Minion methode.. maar toch in een keer 200graden.. onderste schuif dicht... Deksel er even af tot zakken naar 150.. maar als deksel er weer op zit toch weer gauw omhoog.

Heb 10 briketten op de koude gelegd.. en toch ontbrandt het allemaal snel. Te snel.

Nu niet meer te redden . Ga even een warmteschildje maken.. baksteen in folie voor m'n ribs leggen...

Iemand tips hoe dit te voorkomen?
Dank!
 
Het deksel eraf nemen is volgens mij niet de oplossing. Die laat de warmte even vrij, maar zo geef je massa's zuurstof aan de briketten die nog harder gaan branden. Enige dat je echt kan doen is pitsen. zo erg dat je vuur net niet uit gaat. Op een weber bv gaat die temperatuur vrij snel omlaag, maar bij een kamado niet.
 
Tip voor een kamado zou een suffe tip zijn. Als je een fatsoenlijke barbecue met deksel hebt zou het gewoon moeten lukken. Aan je verhaal lees ik af dat het mogelijk om een ketel barbecue gaat.

Allereerst zou ik goed bijhouden wat je allemaal doet. Het aantal briketten, de standen van je schuiven, enzovoort. Zo kun je later makkelijk terug zien wat je hebt gedaan en wat het resultaat is. Let hierbij ook op de weersomstandigheden. Ik heb gemerkt dat dit bij een ketel heel erg van invloed kunnen zijn.

Het deksel er af is sowieso geen goede manier om de temperatuur te laten dalen. Dat zorgt voor meer zuurstof en dus voor meer vuur.

Ik zou beginnen met de lucht schuif onder een klein beetje open. Met de bovenste schuif kan je ook nog wat knijpen.

Je kunt ook met minder briketten beginnen als je als zo snel een hoge temperatuur hebt.

Een andere tip is een lekbak met water onder je ribs te zetten. Hiermee zorg je ook dat de temperatuur stabieler blijft en hierdoor heb je minder kans op uitdrogen.
 
Dank voor de tips.

Maar lekbak heb ik

10 hete briketten op de koude...

Maar lijkt nu beter. Nagenoeg onderste schuif dicht gehouden ... Nu 170graden.. te hoog naar mijn zin . Maar soit.

Idd ketelbbq. Weber GBS. Deksel er af snap ik . Maar ik dacht. Warmte er uit ..knijpen .. deksel er op . Maar zo natuurkundig ben ik niet ;)
 
Als je de deksel eraf haalt komt zuurstof weer overal bij, doet het effect van het " knijpen" teniet. Ik zou wat Rogier adviseert proberen: hoe warm wordt het met wat minder hete briketten.
 
Welke briketten heb je gebruikt ?
Persoonlijk zou ik, zeker nu het buiten warm is, max 5 hete briketten in de minion bak leggen.
Gelijk de schuiven knijpen en langzaam naar pakweg 120 C. brengen.
Verder, zoals hierboven al geschreven, deksel open is extra zuurstof dus meer warmte
Leg je een logboekje aan van standen, briketten, aantal hete en koude etc. Geeft je informatie en veel rust.
Succes.
 
Als je gaat loggen (wat ik in mijn eerste maanden ook deed, met goed resultaat), "moet" je ook de weersomstandigheden er bij doen, je zal merken dat het weer, zeker met een ketel, van enorme invloed is.
Buitentemperatuur, bewolkt/zonnig/regen, wind (vooral sterkte).
Daarnaast zweer ik bij de snake voor low & slow. Minion is mij te temperamentvol. Continue met de schuiven in de weer. Snake is gewoon set & forget.
 
Terug
Bovenaan Onderaan