BasBQ
Beef en Steak

spare ribs klaarmaken in staande smoker

  • Onderwerp starter de sfeermeneer
  • Startdatum
D

de sfeermeneer

Gast
Ik ben nog een beginner op het gebied low & slow
weet er iemand een goeie manier om spare ribs te bereiden en wat is de betere methode ??
want afgelopen keer waren ze gewoonweg kurk droog terwijl ik ze na een uurtje of 2 in de folie deed met appelsap
en ze de hele nacht had laten trekken in een natte marinade .
de temperatuur die ik hanteerde was circa 100 gr
help help me honger is zo groot  :D
 
E?n van de dingen van een hele nacht marineren, als er bv zout in de marinade zit, is dat je wat vocht kunt onttrekken aan je vlees. Je zou eens kunnen beginnen met ze een uurtje ofzo van tevoren in een droge rub te zetten (eventueel eerst insmeren met gewone goedkope mosterd om de rub beter te laten plakken) en ze dan zo te bereiden.
Verder natuurlijk de temp niet te hoog, rond de 105 graden pit temp. En gebruik een goede digitale thermometer, want die analoge dingen wijken soms flink af.
Als je dan redelijk dikke ribben hebt, die 2,5 uur bij 105 graden laten bakken, dan inpakken (1 uurtje tot 1,5 uur) en tot slot uit de folie nog even insmeren met een sausje en nog een half uurtje laten liggen. Bij mij zijn ze dan over het algemeen wel goed.
Maar e.e.a. ligt natuurlijk ook aan hoe dik je ribben zijn, hoe vet ze zijn, hoeveel water het vlees bevat, hoe oud ze zijn, zijn ze bevroren geweest of niet etc etc.

 
Ok  bedankt ik moet wel zeggen dat de ribs tamelijk dun waren en ik weet ook niet hoe oud want ze komen bevroren van de slager.
mijn smoker is ook aardig groot dus moet er ook een digitale meter bij zetten op het zelfde niveau als mijn roosters
hij is door een smederij gemaakt om vis mee te roken en ik heb al wat aanpassingen gedaan maar aldoende kom ik erachter dat hij nog meer aandacht nodig heeft alvast bedankt voor het advies
 
ik ga helemaal met El Fumarole mee, het hangt inderdaad ook heel erg van de dikte van je ribs af, dat is even een beetje experimenteren met de tijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan