BasBQ
Beef en Steak

Snoei afval

 
 
 

BoersmaMS

Stoker
Berichten
454
Mijn achter buurman is zijn appelboom aan het snoeien. Heb gevraagd of ik de dikke takken mocht hebben voor rookhout!
De stukken van een 3 tot 6 cm in stukken van een 10 cm gezaagd...

Nu vraag ik me toch af, na een half jaartje drogen kan ik dit gewoon gebruiken hoop ik?

51072616f5f2f355eec36b9564946706.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jazeker!

Fruitbomen hout Is heerlijk rookhout. Goed dat je wat heb kunnen krijgen.

Het moet goed drogen. Dat wil zeggen, de sappen van de plant moeten eruit zijn.nat van de regen geeft niet, alhoewel dan ook de sappen er minder goed uitdrogen natuurlijk.
De sappen van de plant kunnen bij roken voor een bittere smaak zorgen.

Het beste Is om het ergens weg te leggen waar het niet in de weg ligt maar wel een beetje droog en dat er een windje door kan waaien. Bijvoorbeeld op een pallet of zo met een afdakje erboven.
Dan kan het 1 a 2 jaar duren voor het echt droog Is, afhankelijk van hoe groot de stukken zijn.

Schors kan er overigens gewoon aan blijven
 
Wat @Ridevi71 zegt.
Droog en het liefst in de wind weg leggen.
Hak deze blokken in 4, dan zijn ze vrij snel droog en nog groot genoeg.
Stammetje of takken heel laten droogt erg langzaam.
 
Jazeker!

Fruitbomen hout Is heerlijk rookhout. Goed dat je wat heb kunnen krijgen.

Het moet goed drogen. Dat wil zeggen, de sappen van de plant moeten eruit zijn.nat van de regen geeft niet, alhoewel dan ook de sappen er minder goed uitdrogen natuurlijk.
De sappen van de plant kunnen bij roken voor een bittere smaak zorgen.

Het beste Is om het ergens weg te leggen waar het niet in de weg ligt maar wel een beetje droog en dat er een windje door kan waaien. Bijvoorbeeld op een pallet of zo met een afdakje erboven.
Dan kan het 1 a 2 jaar duren voor het echt droog Is, afhankelijk van hoe groot de stukken zijn.

Schors kan er overigens gewoon aan blijven
Genoeg ruimte onder een afdakje bij me. Komt goed. Dank voor de reactie!
 
Wat @Ridevi71 zegt.
Droog en het liefst in de wind weg leggen.
Hak deze blokken in 4, dan zijn ze vrij snel droog en nog groot genoeg.
Stammetje of takken heel laten droogt erg langzaam.
Het zijn niet echt dikke blokken maar ga ze zeker halveren! Moeten ze eind zomer wel droog zijn. Dankje voor de reactie
 
Terug
Bovenaan Onderaan