BasBQ
Beef en Steak

snake versus minion,

 

splendid

Vuurmaker
Berichten
51
sinds een half jaartje ben ik verslaafd aan het bbq en.

spare ribs, pp, burnt ends en moink balls zijn hier al meerdere keren naar volle tevredenheid gepaseerd,

ik bbq op een weber 57 premium maar zit met een aantal kleine dingetjes.

als ik een snake leg met ecobrasa dan heb ik heel lang werk om de roostertemperatuur in de buurt van de 110 te krijgen.

doe ik een minion met dammers, dan is de start temp redelijk hoog, maar is de duur van het bbq en niet heel lang.

wie heeft nog een paar tips om hiermee de puntjes op de i te krijgen!

roostertemp is bij mijn igrill 110 als de thermometer op de deksel 150 geeft.
 
Als je de Minion manier met  Dammers doet moet je niet met teveel hete briketten of houtskool beginnen en niet te lang wachten met het regelen van de onderste schuif.
Ik begin zelf met het regelen rond de ?90 gr.C
Het op temperatuur komen duurt dan wellicht iets langer maar je hebt daardoor een veel betere controle.
Als je wacht met regelen tot de bbq op de door jou gewenste baktemperatuur is heb je i.d.d. kans dat de temperatuur te hoog oploopt.
 
bedankt,

is dat ook uit ervaring met dammers? en blijft dat lang branden dan op deze manier?

ik ga het in elk geval eens proberen op deze manier, bedankt,
 
Hoeveel Ecobrasa steek je aan voor het begin van de snake? Met 10 blokjes zou je redelijk in de buurt van 110gr uit moeten komen (als ik het me goed herinner  :blush:)
 
Ik steek bij het gebruik van de Minion methode de briketten aan met m'n Looftlighter dan branden er ? 6 a 7 briketten en gaat het deksel er op met de regel schuif onder en boven vol open.
Binnen een minuut of 20 a 30 is de temperatuur opgelopen tot ? 95 gr.C en zet ik de onderste schuif in de voor mij juiste stand (bijna dicht).
De temperatuur loopt nog wat op en blijft dan op roosterhoogte hangen op ? 110 gr.C gedurende langere tijd.
Mocht de temperatuur door invloeden van buiten af toch nog wat verder omhoog gaan (kan door harde wind of gedurende de dag oplopende temperatuur) regel ik dat door de schuif in het deksel ook wat te sluiten.

Werkt bij mij prima. :)
 
bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee,

edit: krijgen jullie de q met de snake dan op deze manier ook naar de 120?
 
Ik gebruik zelf de snake-methode, met Ecobrasa. Wel in combinatie met de Slow 'n Sear, maar dat moet volgens mij niet zoveel uitmaken. Ik begin met 10-15 brandende blokjes aan het ene einde en de temperatuur krijg ik dan prima op 120 graden. Meestal houd ik de temperatuur echter rond de 100-110. Natuurlijk duurt het wel een tijdje, 30 minuten of zo, voordat het op temperatuur is. Low&slow is immers ook geduld hebben  :)
 
Ik zou graag eens wat meer details willen zien hoe je nou een snake maakt (en waarom).. Is daar al eens een foto logje van gemaakt?
En is dit ook nuttig voor bv een smoker (bullet of Fornetto smokers)?

Het regelen met schuifjes onder of boven is mijn inziens ook afhankelijk van een grill (schuif boven open en onder dicht ivm temp) vs rook (schuif onder open en boven dicht ivm temp en langer de rook in de dome) sessie, heb ik dat goed?

Sent from my BV7000 Pro using Tapatalk

 
In de Mini WSM leg ik ook altijd een snake (zitten in mijn logs wel ergens wat foto's van hoe een snake er dan uit ziet). Bij gebrek aan een kolenmand leek me dat destijds een goed idee en na een aantal succesvolle runs ben ik daar nooit meer mee gestopt :)

Voor mij is het grootste voordeel wel dat het erg constant is en een overshoot lijkt minder snel te gebeuren. Als zodanig is het dus ook veel gecontroleerder dan een minion aangezien de hete kolen alleen maar de volgende in de snake kunnen aansteken waar er bij een minion een veel groter oppervlak zal zijn.

M.b.t. de initi?le opwarmtijd zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Bij mij doet de mini er altijd wel een half uurtje over voordat hij goed op temperatuur is. Daarbij begin ik meestal met 8-9 Ecobrasas in de starter die ik vervolgens op de kop (of staart, hoe je het wilt zien) van de snake gooi. Het zou kunnen dat de langere opwarm tijd in mijn geval bepaald wordt door het 'model' van de BBQ. Ik zet er namelijk gelijk het middenstuk op en m'n PID controller aan. Daarmee is de hoeveelheid toegevoerde lucht wat beperkt.

Al met al krijg je echter erg solide runs en heb nog nooit kolen moeten bijvullen, ook niet voor mn briskett run. De max temperatuur die ik ooit gedaan heb is 165C voor een walchers gildenspekje (daarbij heb ik dus ook een extra rij briketten gelegd). Maar dat hoefde er ook maar een paar uur op :)

Hopelijk heb je hier iets aan!
 
Met de bullet smokers heb ik geen ervaring maar naar mijn idee werkt dat ongeveer wel het zelfde.
Wat betreft een plaatje van een snake van, heb je al eens in het zoek programma gekeken?
De schuif onder bepaald de toegevoerde hoeveelheid lucht (zuurstof) daarmee bepaal je de temperatuur, ik weet niet of je je de ouderwetse kolenkachels kunt herinneren, daar zat aan de onderzijde ook zo'n schuif of klep waarmee je kon regelen hoe hard de kachel moest branden, dat is op een Q niet anders.
De bovenste schuif is het rook afvoerkanaal zoals bij de kachel de schoorsteen.
Staat bij mijn kogel bbq altijd zo goed als open.
Alleen als de temperatuur te hoog wil oplopen en de onderste schuif staat al helemaal dicht knijp ik deze een beetje.

Ik hoop dat je iets heb aan mijn ervaring met m'n Weber OTG 47.

Grts,  Hans.
 
Mijn ervaring met mijn bulletsmoker (r?sle) is dat het met de minion methode prima gaat,  aan het begin even de luchtstroming goed regelen en daarna prima voor een uur of 10 op temperatuur te houden
 
Terug
Bovenaan Onderaan