BasBQ
Beef en Steak

Smoked Pumpkin Soup

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
529
Hoi Bbq genoten

Al begint de herfst op 23 september, meteorologische is die al begonnen op 1 september. Ik vind dit een van de leukste seizoenen wat het jaar geeft.Paddenstoelen die binnenkort weer geplukt kunnen worden in het wild om een heerlijke soep mee te maken. De lekkere geuren wat er rond dwalen in het bos. Het inspireert mij altijd om lekkere herfst gerechten te maken. Mijn oom heeft elk jaar een weiland vol lekkere pompoenen. Normaal maak ik lekkere pompoen soep op het fornuis maar na wat speurwerk op het internet heb ik er een Smoke Pumpkin Soup van gemaakt😋


0F3347A9-ABF2-4898-9528-24D6F65141CC.jpeg


553E688F-81AC-43E1-8DDF-AE73049981FF.jpeg


Ingrediënten voor de Smoked Pumpkin Soup

- 1 grote grijze pompoen ( Turkse Kastanjepompoen )
- 1 liter groentebouillon
- 175 ml room
- 2 grote uien
- 4 tenen knoflook
- 1 a 2 stuks prei
- 1 Spaans pepertje
- 2 thee lepels Smoked Paprika
- Stuk boter
- Snuifje zout en Zwarte peper uit de molen
- 1,5 blokje kersenhout

BD58560A-FE8D-4A44-AC66-EEA0BA1211EC.jpeg


We beginnen met het aansteken van de bbq op 170c / 180 c indirect.


Ondertussen gaan we de pompoen uithollen.

Snij de deksel eraf en haal alle pitten en vruchtvlees wat los zit eruit en gooi dit weg.

7FEEE8E3-90DC-4869-8FB2-274F88A7E6D6.jpeg


Zet de pompoen opzij en nu ga je de vulling maken voor de pompoen mee op te vullen.

Pak een pan en doe daar een beetje boter in en doe dan de ui,prei en pepertje in de pan en bak dit een beetje aan doe vervolgens de knoflook erin en twee theelepels Smoked paprika poeder bak dit ff mee en zet dit mengsel appart voor zometeen de pompoen mee te vullen.

37DCB2EF-6855-4074-A76E-44BEFCDFDFFF.jpeg


Vervolgens pak je de pompoen erbij en vul je deze met het mengsel wat je hebt gemaakt. Doe op de boven kan van dat mengsel een flinke klont boter.


C124BDAC-10B7-4F22-8D2A-A0547E63935B.jpeg


Als de Bbq op temperatuur is doe 1,5 blokje rookhout erbij en zet je de pompoen midden op het rooster op de bbq met het dekseltje erop.

A02EA5FD-5B0A-4CC6-80B8-98D61F6843FB.jpeg


Je gaat nu voor 1 uur de pompoen roken.

Na 1 uur de pompoen gerookt te hebben haal je het dekseltje wat op de pompoen ligt eraf en laat je de pompoen nog eens 2 uur op de bbq liggen.
6A0EF54A-9E73-4C92-B0D5-8EDCEEDD264D.jpeg

Na 3 uur de pompoen op de bbq gehad te hebben kun je kijken of die gaar is . Dit doe je door erop te duwen. Kun je de pompoen induwen ( hoeft niet hard te zijn ) is die gaar. Bij mij was dit na 3 uur . Als die nog niet gaar is laat je hem iets langer liggen. Duw elke 10 min op
de pompoen om het te controleren of die gaar is.
Is die gaar haal je hem van de bbq af ( achteraf had ik beter een ring van aluminium folie onder de pompoen kunnen zetten want hij plakte een beetje aan rooster waardoor er een beetje vocht uit liep ) vervolgens pak je hem van de bbq en leg je hem in een bak.

57076C99-C854-4DD1-A847-4CA1FDDD4899.jpeg


Nu pak je een grote ketel erbij en ga je de pompoen ontvellen. De vulling van de binnenkant kun je in de ketel scheppen net als al het gare vruchtvlees van de pompoen. Zorg ervoor dat je alleen het oranje vruchtvlees gebruik het spul dat net onder het vel van de pompoen zit is niet lekker.
4D12B52C-9AD0-4A0D-A636-DBBBE6F52EAC.jpeg


Nu zet je de ketel op het fornuis en zet je het vuur op een laag standje. Roer er vervolgens langzaam de groentebouillon door heen ( dit kun je zelf bepalen wil je dikke pompoen soep doe je er weinig groentebouillon in wil je een iets slappere soep doe je er meer groentebouillon in )

Als je dit hebt gedaan doe je de room erin.
81FD3E99-B14E-4181-A690-705F4C675184.jpeg

Vervolgens ga je alles pureren met een staafmixer.

8CD1BB36-731B-423E-ADAC-35A15DC6AA49.jpeg


Breng op smaak met peper en zout en klaar is deze heerlijke Smoked Pumpkin Soup 😋

Dit is ook leuk om met een etentje te serveren. Dan hol je een grote pompoen uit en schenk je daar de pompoen soep in en vanuit daar serveer je de soep in kommen of in mini pompoenen waar je de deksel van hebt afgehaald en hebt uitgehold.

Eet smakelijk en wederom bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:
Mooi gerecht met goede uitleg er bij! Ik ben niet heel erg van de pompoensoep maar deze lijkt mij daarintegen wel lekker!
 
Dit is een leuke aanvulling voor bij de soepen hier thuis!

Ziet er erg smaakvol uit.
 
Dat vind ik nou een echt herfst gerecht.
 
Lijkt mij heel lekker en leuk om te maken. Kan dit in principe met iedere pompoen?
 
Lijkt mij heel lekker en leuk om te maken. Kan dit in principe met iedere pompoen?
Je kunt niet ieder pompoen hiervoor gebruiken. Sierpompoenen kun je niet eten die zijn bitter en giftig. Eetbare pompoenen zijn zoet. Mocht je een pompoen hebben die bitter smaakt kun je hem het beste ook links laten liggen.
 
😋😋 ik breng wel een kommetje langs
 
Dat ziet er inderdaad goed uit zeg! Proef je de rooksmaak nog in de soep?

Ga ik ook eens maken, bewijs dat bbq niet altijd vlees hoeft te zijn!
 
Dat ziet er inderdaad goed uit zeg! Proef je de rooksmaak nog in de soep?

Ga ik ook eens maken, bewijs dat bbq niet altijd vlees hoeft te zijn!
De rooksmaak proef je subtiel terug in de soep. Deze is ook niet overheersend aanwezig. Wat ik wel lekker vind.
 
Ziet er echt geweldig uit, lijkt me super om ook te maken. Bedankt voor het recept en de inspiratie.
Heb hem opgeslagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan